ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه/فرابورس میزبان تپسی می‌شود؟

ارزش‌گذاری سهام شرکت تپسی منتشر شد و احتمالا این شرکت طی هفته‌های آینده در فرابورس عرضه شود. تپسی سودآور است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بورس سال ۱۴۰۱ را با روند صعودی آغاز کرد. هنوز هیچ عرضه اولیه‌ای در بازار رخ نداده اما انتشار اطلاعیه‌های جدید در سایت کدال نشان می‌دهد که باید همین روزها منتظر عرضه اولیه جدید باشیم.

روز گذشته ارزش‌گذاری تپسی توسط شرکت کاردان منتشر شد و قرار است به زودی تپسی در فرابورس عرضه شود.

تپسی چه نوع شرکتی است؟

تپسی یک سامانه هوشمند درخواست خودرو است که فعالیت خود را از خرداد سال ۱۳۹۵ و با هدف سفری راحت و ارزان برای مسافران آغاز کرده است. این اپلیکیشن توسط شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس طراحی شده است.

میلاد منشی‌پور با عنوان مدیرعامل، حمید مهینی با عنوان مدیر فنی و هومن دمیرچی با عنوان مدیر عملیات از پایه‌گذاران این سامانه هستند. مدیریت و سرمایه‌گذاری تپسی کاملاً ایرانی است. دمیرچی پیش از مشارکت با منشی‌پور و مهینی دو سامانه هوشمند درخواست خودرو اسنپ و تاکسی‌یاب را در کشور راه‌اندازی کرده بود.

تپسی حذف تمامی واسطه‌های سنتی هزینه سفرهای درون‌شهری را تا سطح قابل توجهی کاهش می‌دهد. اکنون تهران، تبریز، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز، ارومیه، رشت، قم، یزد، کرمان، بندرانزلی، لاهیجان، ساری، بابل، قائمشهر و آمل سرویس‌دهی دارد.

تپسی فقط یک واسطه بین راننده و مسافر است که در همان ابتدا کرایه را به توافق مسافر و راننده می‌رساند و تمامی چانه‌زنی‌ و درگیری‌های لفظی بین آنها را تقریبا به صفر می‌رساند.

ارزش تپسی چقدر است؟

بر اساس گزارش ارزش‌گذاری تپسی، ارزش این شرکت در حدود ۱۷۰۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. ارزش سهام تپسی در سناریویی جداگانه تقریبا دو هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین سرمایه ۱۱۷ میلیارد تومانی برای شرکت در نظر گرفته شد.

درآمد تپسی از طریق دریافت ۱۵ درصد کمیسیون از ارزش هر سفر تامین می‌شود.

درآمد کمیسیون این شرکت در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. البته سفر روزانه این شرکت رکورد شکست و در روز به بیش از ۲۶۰ هزار سفر رسید.

سود خالص پیش‌بینی شده پارسال تقریبا ۴.۵ میلیارد تومان است. اما پیش‌بینی‌ها می‌گویند که با کاهش کرونا سود خالص شرکت چهار برابر و نزدیک به ۱۸.۶ میلیارد تومان می‌شود.

سود خالص تپسی نیز در شش ماهه سال ۱۴۰۰ حدودا یک میلیارد و ۲۷۰ میلیارد تومان ثبت شد.

نکته احراز اهمیت اینجاست که این آمار فاصله زیادی با پیش‌بینی شرکت از سود سال ۱۴۰۰ دارد، یعنی سود ۲۰ میلیارد تومانی که در امیدنامه آمده است.

بر اساس گزارش منتشر امسال سود ۱۸٫۵ میلیاردی و برای سال ۱۴۰۱ سود ۵۰۹ میلیارد تومانی برای تپسی برآورد می‌شود.

در صورت عرضه این شرکت در فرابورس ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه شرکت صرف مخارج زیرساختی و توسعه‌ای می‌شود و همین عامل به درآمدزایی و افزایش سود تپسی کمک می‌کند.

تپسی عرضه اولیه می‌شود؟

هامونی، مدیرعامل اسبق فرابورس آذر ماه پارسال گفته بود شرکت‌های فیلمیو و کافه بازار از شرکت‌های استارتاپی هم درخواست فعال برای درج در فرابورس داده‌اند. البته هنوز در هیأت پذیرش پذیرفته نشده‌اند، استارتاپ‌ها دارایی‌های نامشهود بالایی دارند. مسیر برای حضور استارتاپ‌ها در بازار سرمایه باز است و امیدواریم که شاهد حضور شرکت‌های بیشتری باشیم.

هامونی با بیان اینکه شرکت‌های استارتاپی ریسک بالایی دارند گفت: در مورد شرکت‌های استارتاپی ۱۷ مورد باید رعایت شود و در صورت عرضه اولیه در مرحله اول سهام استارتاپ‌ها به عموم مردم عرضه نمی‌شود، بلکه مردم می‌توانند به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام استارتاپ‌ها را خریداری کنند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 27110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha