با دلار۲۴ هزار تومانی برای محاسبه تعرفه واردات،معیشت مردم به شدت تهدید می شود/آنچه دولت به عنوان جراحی اقتصادی در پیش گرفته درمان بیمار نیست،کشتن بیمار است/پالایشگاه ها نفت را قاچاق می کنند!

عضو اتاق بازرگانی گفت:تک نرخی کردن ارز بدون فراهم سازی ضروریات و نیازهای اصلی آن درجامعه ای که همه به سمت فقیر تر شدن می روند اصلا جراحی نیست، مثل این است که قرار است آپاندیس بیماری را بردارید اما حین عمل سرش را از تنش جدا می کنید. آنچه دولت به عنوان جراحی اقتصادی در پیش گرفته درمان بیمار نیست، کشتن بیمار است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تغییرات مورد نظر دولت در نرخ ارز وارداتی و تغییراتی که از سال گذشته تا کنون زمزمه آن بین دولت و مجلس بود این روزها مردم را نگران کرده که آیا باید منتظر تورم های بیشتری باشند؟ عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی درباره این موضوع با رادار اقتصاد سخن گفته ودولتمردان را نسبت به تبعات تصمیم گیری های بدون زمینه سازی های لازم هشدار داده است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص میزان واردات کشور و نرخ تعرفه موثر و تاثیر افزایش نرخ ارز وارداتی بر قیمت کالاها گفت: براساس آمارها میزان واردات به کشور بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است. نرخ تعرفه موثر نیز در حدود ۱۳ درصد است. به این مفهوم که بعضی از کالاها تعرفه ۴درصدی و برخی حتی تا ۱۰۰ درصد تعرفه دارند اما متوسط تعرفه موثر حدود ۱۳ درصد می شود که از این ۱۳ درصد یک سوم آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شود و دو سوم دلار نیمایی و دلار به قیمت های بالاتر یا همان واردات با ارز آزاد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر متوسط ارقام داده شده را درنظر بگیریم تقریبا می توان گفت دلار ۱۷ هزا تومانی روی واردات و کالاهای ما تا کنون اثر گذار بوده به غیر از کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می گردید. حال اگر اثر دلار ۴۲۰۰ تومانی و بعد از آن دلار ۱۷ هزار تومانی را روی قیمت ها با دلاری که به زعم دولت قرار است ۲۴ هزار تومان شود بررسی کنیم متوجه می شویم که اساس زندگی و معیشت مردم نشانه گرفته شده و معیشت آنها به شدت تهدید می شود.

 عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در خصوص خطر افزایش تورم کالاهای اساسی و جهش یک باره قیمت ها اخطار داد و گفت: وقتی قرار است نهاده های دامی، نان، گوشت و سایر کالاهایی که معیشت مردم را تامین می کند از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ۲۴ هزار تومانی تبدیل شود به این معناست که قیمت ها بین ۴ تا ۶ برابر افزایش می یابد. به بیان بهتر؛ به کالای وارداتی که یک دلار قیمت داشته، در زمانی که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد به اضافه حقوق و عوارضی که بدان تعلق می گرفت چیزی در حدود ۴۷۰۰ تومان قیمت واردات به کشور می شد اما اگر قرار باشد این کالا را با نرخ ارز ۲۴ هزار تومانی وارد کشور کنیم به یک باره قیمت واردات به کشور به علاوه عوارض و ... نزدیک به  ۲۶ هزار تومان می شود. یعنی کالایی که ۴۷۰۰ تومان می خریدند از این به بعد باید ۲۶ هزار تومان بخرند. به بیان بهتر برای هر ۱ دلار روی هر کالایی من بعد ۲۱ هزار تومان به قیمت افزوده می شود، بنابراین با جهش قیمتی در کالاهای اساسی رو به رو می شویم.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت قادر به جبران هزینه های تحمیل شده به خانوارها خواهد بود، گفت: تا کنون دولت ساز و کار مشخصی که بابت کارکرد آن اطمینانی برای حمایت از معیشت خانواده ها وجود داشته باشد ارائه نکرده است. متاسفانه دولت ها ثابت کرده اند در موضوع اعطای یارانه و شناسایی دهکهای نیازمند بسیار ضعیف عمل می کنند. ممکن است به قشری بدهند که چندان نیازمند نباشند یا اینکه به همه اقشار نیازمند نپردازند.

وی در ادامه تصریح کرد: ضمن اینکه این خطر وجود دارد که دولت برای مدتی از اقشار ضعیف حمایت ریالی کند ما به تدریج حمایت ها را قطع کند. در حالی که در سایر جوامع حاکمیت و دولتمردان تلاش می کنند قشر میانه جامعه را تقویت کنند که بماند و به تدریح به سمت قشر بالای جامعه حرکت کنند، اما سیاست گذاری های غلط وبدون فکر در ایران باعث حذف قشر میانه جامعه شده، به طوری که طبقه متوسط را به سمت ضعیف و فقیر شدن سوق داده اند.

مسعود دانشمند در خصوص این موضوع که تک نرخی کردن ارز به یکباره و بدون تامین زیر ساخت های لازم به معنای واقعی جراحی اقتصادی نیست، گفت: تک نرخی کردن ارز بدون فراهم سازی ضروریات و نیازهای اصلی آن درجامعه ای که همه به سمت فقیر تر شدن می روند اصلا جراحی نیست، مثل این است که قرار است آپاندیس بیماری را بردارید اما حین عمل سرش را از تنش جدا می کنید. آنچه دولت به عنوان جراحی اقتصادی در پیش گرفته درمان بیمار نیست، کشتن بیمار است.

وی در خصوص تجربه افزایش نرخ بنزین وهدفمندی یارانه ها گفت: مثلا به عنوان جراحی اقتصادی بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان افزایش دادند. دولت آقای احمدی نژاد در سال ۸۹ نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰تومان در حدود ۵۰ دلار یارانه به مرم داد. آن زمان مصرف بنزین در کشور روزانه ۸۰ میلیون لیتر در روز بود، با اینکه یکی از دلایل هدفمندی کاهش مصرف بنزین بود اینک روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف می شود، نه مصرف کاهش یافت نه یارانه ها تولید و زندگی مردم را بهبود بخشید، بلکه به سمت فلاکت کشاند. تورمی که بعد از هدفمندی وارد اقتصاد شد را یک طرف ترازو نگاه دارید و قدرت مالی یارانه ۴۵ هزار تومانی را که به زعم دولت سیزدهم اندازه ۷ هزار تومان قدرت خرید دارد.

مسعود دانشمند در این باره افزود: با تورم هایی که پیش بینی می شود قطعا یارانه ای که دولت سیزدهم در نظر گرفته سرنوشتی شبیه یارانه ۴۵ هزار تومانی خواهد داشت و مردم می مانند با تورم بالا و سفره خالی.

وی در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای حمایت از معیشت و سایر نیازمندی های مردم پیشنهاد می کنید، گفت: حمایت از داروخانه ها به صورت نقدی آن هم هفتگی. یعنی دولت نود درصد قیمت دارو و درمان را به داروخانه ها و بیمارستان ها  بپردازد. با توجه به اینکه اینک نسخه ها الکترونیکی است  امکان قاچاق دارو بسیار کاهش یافته، در غیر این صورت داروخانه ها ورشکست می شوند و مردم نیز قادر به درمان خود نخواهند بود.

عضو اتاق بازرگانی افزود: درخصوص نهاده های دامی دولت می تواند به جای اینکه به مردم پول نقد بدهد مابه التفاوت قیمت بازار آزاد و دولتی را به توزیع کننده بدهد با نظارت شدید تا مطمئن شود مرغ ۶۰ هزار تومانی کیلویی ۲۰ هزار تومان به دست مردم می رسد.برای جلوگیری از فشار تورمی به مردم باید ساز و کاری تعریف شود حال یا به صورت دادن کوپن یا شبکه توزیع دولتی مسوولیت این کار را برعهده بگیرد.

مسعود دانشمند در خصوص قیمت بنزین نیز گفت: در خصوص قیمت بنزین دولت باید نفت را به  قیمت فروش اوپک به پالایشگاه بدهد. فرض کنید اصلا کشور نفتی برای ارزان دادن به پالایشگاه ها ندارد. متاسفانه یکی از حفره های بزرگ در قاچاق سوخت کشور به قیمت دولتی دادن نفت به پالایشگاه هاست. اتفاقا پالایشگاه ها نفت را پالایش  و قاچاق می کنند، چون بنزین قاچاق از باک خودروی من و شما قاچاق نمی شود، بلکه به صورت مستقیم از  پالایشگاه ها قاچاق می شود. دولت می بایست نفت را ۱۰ درصد زیر قیمت اوپک به پالایشگاه بدهد و بعد از برداشت سهم بنزین عمومی بقیه را به پالایشگاه بدهد. اگر این موارد انجام شود و ساز و کارهای آن به درستی تعریف شود می توان انتظار داشت جهش تورم مدیریت شده خواهد بود و فشار زیادی بر مردم وارد نمی کند درغیر این صورت تورم به شدت مردم را دچار چالش می کند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 27106

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha