درآمد بنیاد مستضعفان در سال۱۴۰۰؛ ۹۶ هزار میلیارد تومان!

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با اشاره به فعالیت اقتصادی بنیاد مستضعفان در سال گذشته اعلام کرد: در سال گذشته اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است که می‌توان به درآمد بیش از ۹۶هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش محصولات بنیاد مستضعفان و صادرات به ۴۲ کشور جهان با وجود تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛سید محمد اتابک با اشاره به فعالیت اقتصادی بنیاد مستضعفان در سال گذشته اظهار کرد: در سال۱۴۰۰ به دلایل متعددی از جمله اعمال بیشتر تحریم‌های ظالمانه، تغییر مدیریت سیاسی کشور، ادامه‌دار بودن شیوع کرونا در آن و البته فشارهای اقتصادی از ناحیه تورم، کمبود منابع و البته مشکلات قابل توجه در حوزه تامین برق و گاز صنایع، سال بسیار سختی بود. اما آمارهای موجود از عملکرد اقتصادی بنیاد در سالی که گذشت نشان می‌دهد با وجود این شرایط سخت، نتایج به‌دست‌آمده فراتر از تصورات و برنامه‌ریزی‌ها بود. او افزود: جمع‌بندی عملکرد ۱۲ماه سال۱۴۰۰ نشان می‌دهد میزان درآمد حاصل از فروش محصولات گروه بنیاد مستضعفان در سال گذشته رکورد ۹۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی را ثبت کرد و این میزان معادل رشد ۵۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن است. معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه این میزان فروش، ۲۸درصد بیش از برنامه‌ریزی مصوب بوده، ادامه داد: این میزان فروش در حالی محقق شد که قطع برق صنایع در تابستان و قطع گاز صنایع در زمستان به‌ویژه در صنعت فولاد و سیمان، ۶۹۰۰ میلیارد تومان از میزان فروش بنیاد در این صنایع را کاست. اتابک با اشاره به افزایش ۵درصدی تولید در گروه بنیاد در سال گذشته گفت: یکی از عوامل این موفقیت، تمرکز بر انسجام مدیریتی و هم‌افزایی در بنیاد بود که بیش از ۵۵۰۰میلیارد تومان مبادلات درون گروهی در مجموعه بنیاد مستضعفان برای رفع نیازهای داخلی شکل گرفت. او با اشاره به میزان صادرات محصولات تولیدی بنیاد طی سال۱۴۰۰ نیز گفت: ما با توجه به شعار سال و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی، به‌رغم اعمال تحریم خاص آمریکا علیه بنیاد مستضعفان و تمرکز این تحریم‌ها بر برخی از رشته فعالیت‌های بنیاد، موفق به صادرات ۴۵ نوع محصول به ۴۲ کشور جهان و در ۴ قاره مختلف شدیم که از محل صادرات این کالاها، بیش از ۹۱۸میلیون دلار درآمد ارزی عاید کشور شد. به گفته معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان این میزان صادرات، ۳۹درصد بیش از صادرات گروه بنیاد در سال ۱۳۹۹ بوده و بیش از ۳۶درصد فراتر از برنامه مصوب بوده است.

افتتاح ۴۶پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۶هزار میلیارد تومان در سال۱۴۰۰

اتابک در ادامه با اشاره به نتیجه‌بخش بودن گام‌های توسعه‌ای بنیاد در سال گذشته اظهار کرد: ۴۶ پروژه سرمایه‌گذاری و ساختمانی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که بخشی از این پروژه‌ها در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، دارای اثراتی در سطح ملی بود که افتتاح کارخانه کنسانتره سنگ آهن فولاد شرق کاوه، افتتاح تونل البرز در آزادراه تهران شمال به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه تونل‌سازی خاورمیانه یا افتتاح ساختمان جدید پلاسکو، بخشی از این پروژه‌ها بودند که برای بیش از ۱۷۷۰ نفر به‌طور مستقیم و برای ۱۴۲۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم و در مجموع برای حدود ۱۶هزار نفر اشتغال‌زایی انجام شد. به گفته معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، این بنیاد در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خود تلاش کرده است که پروژه‌های اقتصادی را با نگاهی به اهداف بنیاد در محرومیت‌زدایی از نقاط مختلف کشور انجام دهد و به همین‌منظور بخشی از این پروژه‌ها در نقاط محروم و کم‌برخوردار تعریف شدند و به بهره‌برداری رسیدند. او خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه‌ها در شرایطی رقم خورد که ما در سال گذشته، بیشترین نرخ رشد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را در مقایسه با سنوات قبل ثبت کردیم و این میزان پیشرفت فیزیکی سبد پروژه‌های بنیاد مستضعفان در ۷ سال اخیر، بی نظیر بود. اتابک درخصوص پروژه‌های توسعه‌ای مصوب در سال گذشته نیز گفت: در سال۱۴۰۰ علاوه بر افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها، بر سرمایه‌گذاری‌های جدید توسعه‌ای با هدف حفظ توان بنیاد در سنوات آتی تمرکز داشتیم و در این سال، ۲۸ پروژه جدید به ارزش ۴/ ۱۶ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و این تعداد پروژه، بیشترین حجم پروژه‌های توسعه‌ای مصوب و ابلاغی در بنیاد مستضعفان است.

پیش‌بینی صادرات یک میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۱

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان در ادامه درخصوص برنامه ریزی انجام شده برای سال۱۴۰۱ نیز خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز کشور، تصور می‌کنیم در ۱۴۰۱، شرایط اقتصادی قابل پیش‌بینی‌تری را تجربه کنیم و خصوصا در ۳ماه پایانی سال در شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز، نقدینگی، ثبات نرخ ارز و... شرایط بهتری را شاهد باشیم. او اضافه کرد: بر همین اساس ما در بنیاد مستضعفان انتظار داریم که میزان فروش محصولات تولیدی در بنیاد به ۱۱۷هزار میلیارد تومان و میزان صادرات در این گروه نیز به ۹۲۰میلیون دلار تا یک میلیارد دلار برسد. این در حالی است که ان‌شاءالله در سال۱۴۰۱، ۴۵ پروژه بزرگ به ارزش ۴/ ۱۵هزار میلیارد تومان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. اتابک در خاتمه با اشاره به آمادگی بنیاد مستضعفان برای محقق کردن شعار سال گفت: ما در سال قبل موفق شدیم با هدف مانع‌زدایی از تولید، ساختار اقتصادی خود را منطبق بر اقتصاد مقاومتی، بازطراحی کنیم و بر همین اساس روی فعالیت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری و تمرکز خوبی داشتیم و توانستیم پلتفرم پیشرفته دانش‌بنیان را در گروه بنیاد مستضعفان طراحی و به بهره‌برداری برسانیم؛ پلتفرمی که بر اساس آن تمام نیازهای شرکت‌های تولیدی ثبت می‌شود و تلاش می‌شود تا این نیازها، با اقدامات فناورانه و با تمرکز بر توان شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود و تا امروز نیز بیش از ۲۳۶ مورد از این نیازها بر این پلتفرم بارگذاری شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال کار برای پاسخ به آنها هستند. بنابراین امیدواریم امسال بتوانیم همراه با شعار سال، عملکرد بهتری در این بخش و پاسخ به نیازهای صنعتی کارخانجاتمان با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 27104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha