گوگوش به یک بیماری خطرناک مبتلا شد

بهمن بابازاده در توئیتی نوشت: خانم گوگوش که مدت‌هاست به بیماری پارکینسون دچار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی درباره بیماری گوگوش، با نام اصلی فائقه آتشین، در توئیتر خود نوشت:

خانم گوگوش که مدت‌هاست به بیماری پارکینسون دچار است، حالا در مواجهه با این بیماری به مرحله‌ جدیدی رسیده که تارهای صوتی این خواننده را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
او تا به امروز هرگز حاضر به گفتگو درباره بیماری‌اش نشده است.

بیماری پارکینسون گوگوش

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون پس از آلزایمر شایع‌ ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می‌رود. پارکینسون یک اختلال عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین رخ می‌دهد که نقش مهمی در تنظیم حرکت بدن دارد.

علائم پارکینسون

به نقل از روزیاتو، علائم پارکینسون به تدریج شروع می‌شود. شایع‌ترین علامت آن لرزش دست و پا در حالت استراحت است اما این اختلال باعث کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل نیز می‌شود.

در مراحل اولیه بیماری، لرزش اندام مختصر و معمولاً در یک طرف بدن است که نیازی به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری بر شدت علائم افزوده می‌شود.

این بیماری به‌ تنهایی موجب مرگ افراد مبتلا نمی‌شود بلکه علائم ناشی از آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ها و مشکلات دیگری شود که می‌توانند جان بیمار را به خطر اندازند. به همین دلیل مراقبت‌ شبانه‌روزی و دقیق از بیماران پارکینسون که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند، حیاتی است.

تاکنون درمان قطعی‌ای برای بیماری پارکینسون کشف نشده اما برای کنترل علائم آن از دارو استفاده می‌شود. گاهی نیز متخصصان مغز و اعصاب برای بهبود علائم بیمار انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌کنند.

علت این عارضه دقیقاً مشخص نیست اما پزشکان تصور می‌کنند ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد، از جمله افزایش سن، پیشینه خانوادگی ابتلا به بیماری پارکینسون، جهش‌های ژنتیکی، جنسیت، قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات، برخی داروها و پیشینه آسیب و جراحت مغز.

از لحاظ آماری، بیماری پارکینسون بین مردان شایع‌تر از زنان است. همچنین افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. ۱۵ درصد بیماران دارای پیشینه خانوادگی ابتلا به این بیماری هستند. همچنین حدود ۵ تا ۱۰ درصد مبتلایان به پارکینسون دارای جهش ژنتیکی در یکی از جایگاه‌های ژنی دخیل در بروز این بیماری هستند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 27099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha