عقب ماندگی رشد بورس نسبت به بازار مسکن/بازار مسکن ۱۶ درصد رشد داشته در حالی که بورس ایران کمتر از ۵ درصد رشد کرده است

عظیم ثابت گفت: در سال گذشته بازار مسکن حدود ۱۶ درصد رشد داشته در حالی که بورس ایران کمتر از ۵ درصد رشد کرده و حتی شاخص هم وزن هم ۲۰ درصد افت داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص کل بورس در محدوده ی یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد در نوسان است برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند با توجه به رشدی که شاخص کل بورس در دو هفته اخیر داشته نیاز به استراحت دارد و بعد از آن یک روند صعودی را آغاز می کند و تارگت هابی همچون یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد را به صورت کوتاه مدت در نظر گرفته اند، عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه «در سال گذشته بازار مسکن حدود ۱۶ درصد رشد داشته در حالی که بورس ایران کمتر از ۵ درصد رشد کرده و حتی شاخص هم وزن هم ۲۰ درصد افت داشته به همین دلیل می توان ادعا کرد که بازار سرمایه صعودی خواهد بود.»

در ادامه متن کامل گفتگو را می خوانید؛

* در شرایط کنونی بازار یک رشد داشته و از آنجایی که سال گذشته با وجود تورم و حتی نوسانات صعودی ارز در یک بازه زمانی چند ماه روندی نزولی داشت موقعیت کنونی شاخص را هم با ثبات ارزیابی نمی کنند، نظر شما درباره کلیت بازار چیست؟

هرچند بازار رشد کمی داشته با این حال موتور محرک های بازار سرمایه همچنان وجود دارد، برای نمونه قیمت دلار در بازار ایران به ۲۸ هزار تومان رسیده و نقدینگی هم با ضریب فزاینده ای در حال باز تولید شدن است و همه اینها نشان دهنده یک روند تورمی است که اثر آن در بازار سرمایه نمایان می شود. از طرف دیگر جنگ اوکراین و تحریم های آمریکا علیه روسیه منجر به گرانی مواد غذایی و انرژی شده و در داخل ایران هم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی گرانی برخی مواد اولیه و ... موثر بوده، به همین دلیل همه اینها در کنار هم انتظارات تورمی را شکل می دهند و بازار ممحرک لازم برای رشد را دارد و به دلیل اینکه ۷۰ درصد شرکت ها در بهار و ابتدای تابستان مجمع دارند تقاضا در بازار شکل گرفته و این روند اداه دار خواهد بود.

* با توجه به روند بازار در ماه های گذشته و سیاست های که در بخش کلان اقتصادی وضع شده آیا ریسک سرمایه گذاری در بازار کاهش یافته است؟

بازار در شش ماهه گذشته روندی اصلاحی داشته و در کنار آن گزارش های خوبی از سوی شرکت ها داشته ایم به همین دلیل افت بازار به اندازه کافی اتفاق افتاده است، از طرف دیگر سیاست هایی مانند مدیریت افزایش نرخ سود بانکی و در نظر گرفتن معافیت ها برای شرکت های سرمایه گذاری و... باعث شده ریسک بازار کاهش یابد، برای نمونه قرار شده سود بانکی به بالای ۲۰ درصد نرسد و همین موضوع منجر به ورود نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه شود و به تثبیت و ادامه روندی صعودی شاخص کمک کند.

* وضعیت تابلوی معاملات از نظر بسیاری از فعالان بازار مثبت ارزیابی می شود و این موضوع تاییدی بر ادامه روندی صعودی بازار است نظر شما چیست؟

ارزش معاملات به بالای ۵ هزار میلیارد تومان رسیده و منابعی که قبلا از بورس خارج شده بودند دوباره به بازار برگشته، از این رو بازار می تواند سودآور باشد به ویژه در صنایعی که مزیت رقابتی داریم برای نمونه پترشیمی ها و پالایشی ها که بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی هستند همچنان می توانند با افزایش تقاضا روبرو شوند.

* در چند وقت اخیر برخی از گروه های خاص روند صعودی بیشتری داشته اند و این موضوع تحت تاثیر چه عواملی بوده است؟

بانک و خودرویی ها هم تحت تاثیر توافقات و واگذاری بخشی از سهام شرکت های خودرویی منجر شده که تقاضا برای بازار افزایش یافته است. همچنین با توجه به افزایش قیمت سیمان و اجرای طرح های مسکن صنعت سیمان هم با رونق روبرو خواهد بود.

* بسیاری از نمادهای کوچک در سال ۱۴۰۰ افت زیادی داشته اند به همین دلیل برخی از سرمایه گذاران تصور می کنند که در سال ۱۴۰۱ روند بازار صعودی خواهد بود، نظر شما در این زمینه چیست؟

با توجه به اینکه سال گذشته شاخص هم وزن ۲۰ درصد افت داشت و شاخص کل هم زیر ۵ درصد رشد داشت به همین دلیل امسال روندی صعودی داشته است. معمولا صنایع بزرگ پیشرو بازار هستند و باعث رشد صنایع کوچک می شوند، به عبارت دیگر وقتی نمادهای بزرگ رشد زیادی داشته باشند بعد از آن تقاضا برای نمادهای کوچک شکل می گیرد و از طرف دیگر در نمادهای بزرگ به دلیل اینکه راحت تر سرمایه گذار می تواند خارج شوند تقاضای خوبی دارند. از طرف دیگر در سال ۹۸ و ۹۹ نمادهای کوچک رشد فوق العاده ای داشته اند به همین دلیل همچنان تقاضا امسال برای نمادهای شاخص ساز بهتر است.

* برخی تحلیل گران معتقدند که بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ بیشتر از سایر بازارها رشد خواهد داشت نظر شما در اینباره چیست؟

حالا با در نظر گرفتن اینکه صنعتی کند مانند مسکن سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته در حالی که بازار مسکن در همین مدت به برخی از سرمایه گذاران زیان وارد کرده است و از آنجایی که قرار است حذف دامنه اتفاق بیفتد احتمال رشد بازار بیشتر می شود و این موضوع منجر می شود دستکاری در معاملات کاهش یابد و نوعی بلوغ در بازار به وجود می آید.

* سال گذشته بازار واکنش منفی به توافق برجام داشت اما امسال بازار واکنش متفاوتی داشته نظر شما در اینباره چیست؟

بحث برجام پیشخور شده و حتی در سال ۱۴۰۱ وقتی موضوع توافق برجام امضا شد بازار روندی صعودی داشت به همین دلیل بسیاری از کارشناسان امضای برجام را تهدیدی برای بازار نمی دانند و از آنجایی که نمادها به شدت افت داشته اند، به همین دلیل دیگر بحث اثر منفی تواقق برجام در بازار را نمی توان اثرگذار دید و حتی در بلندمدت یک امتیاز مثبت برای بازار است و با توجه به وضعیتی که در داخل کشور داریم به نظر نمی رسید تورم خیلی کاهش پیدا کند به همین دلیل برجام دیگر اثر چندانی ندارد.

* موضوع افزایش قیمت ارز چقدر اثر مثبت یا منفی بر بازار سرمایه دارد؟

در شرایط کنونی یکی از مشکلات بازار، ارز چند نرخی است و از آنجایی که سال گذشته هم تورمی بالای ۴۰ درصد داشتیم و در کشوری مانند آمریکا تورم ۶ درصدی برای دلار وجود داشته به همین دلیل قیمت دلار در ایران قرار نیست خیلی کاهش یابد و دامنه ۲۵ هزار تومان کف قیمت دلار در ایران خواهد بود از این رو می توان گفت قیمت واقعی ارز می تواند در تقویت بازار موثر باشد.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 27095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha