بورس سودسازترین بازار ۱۴۰۱ / کاهش پی بر ایی بازار نشانه رشد شاخص

سوری، کارشناس بورس گفت: سال گذشته برخی نمادها سودهای خوبی ساخته اند و پی بر ایی بازار کاهش یافته به همین دلیل تنها می توان از بازار انتظار رشد داشت و شاید سودساز ترین بازار امسال بورس باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در چند روز اخیر معاملات بازار از نگاه برخی از سهامداران بسیار عجیب بوده و در حالی که آنها انتظار رشد برخی از نمادها و گروه ها را داشته اند اما نوسانات همچنان ادامه دارد و این موضوع نشان می دهد که رشد بازار دیگر قرار نیست مانند سناریو سال ۱۳۹۹ باشد، از طرف دیگر اصلاح در بازار هم در وضعیت کنونی منطقی نیست. مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه ضمن تایید این موضوع اعلام کرد در قیمت های کنونی سهامداران خرد فروشنده نیستند و از طرف دیگر نمادها به مجامع نزدیک شده اند به همین دلیل توجیحی برای اصلاح بیشتر قیمت وجود ندارد به همین دلیل بازار رشد خواهد کرد.

در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید؛

*با وجود اینکه بازار در هفته های اخیر رشد اندکی داشته اما برخی از سهامداران نسبت به ادامه اصلاح بازار نگران هستند، آیا این منطقی به نظر می رسد؟
بازار سرمایه با توجه به اتفاقاتی که بعد از تابستان ۹۹ افتاد افت زیادی را تجربه کرد و وقتی نمادها ریزش می کنند تا حدی می توانند افت قیمت پیدا کنند بعد از آن توجیحی برای فروش نمادها نیست زیرا برخی از این نمادها سود مجمع می دهند به همین دلیل بسیاری از تحلیل گران در چند ماه اخیر ریزش بیشتر از این سطح کنونی را انتظار ندارند.

*در حال حاضر برخی تحلیلگران رشد خوبی را برای بازار پیش بینی کرده اند، در شرایط کنونی چه محرک های برای رشد بازار وجود دارد؟
رشدهای بیش از حد در بازار هم به ورود نقدینگی بستگی دارد که در شرایط کنونی فضای اعتماد وجود ندارد و همین عوامل باعث در جا زدن شاخص کل بورس در ماه های اخیر بوده است اما اتفاقات های دیگری مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یک محرک در بازار موثر است و در کنار مسائلی مانند واگذاری سهام خودرویی ها و ... باعث شده افرادی که زیان دیده اند به دنبال جبران زیان خود در نمادهای در حال رشد باشند اما این حرکت همراه با ترس و احتیاط است و اگر بخواهیم روندی مثبت و رو به رشد داشته باشیم باید اعتماد عمومی را جلب کنیم و این مساله تحت تاثیر تصمیم گیری های درست دولتمردان است.

*در چند روز اخیر با وجود خبرهای مثبت اما به یک بکباره عرضه ها در نمادها اتفاق افتاده این موضوع تحت تاثیر چیست؟
وقتی اعتماد کافی در بازار وجود ندارد افراد پس از اینکه وارد یک سیکل مثبت معاملات می شوند در اولین فرصت آماده ای خروج هستند و این موضوع تحت تاثیر بی ثباتی و بی اعتمادی بازار است. اگر افراد به دنبال درآمد هستند استفاده از این خبرها می تواند برای آنها موثر باشد اما اگر افراد به دنبال ثروت و افزایش دارایی خود هستند باید بلند مدت سرمایه گذاری کنند.

*با توجه به روند کنونی چه تارگت هایی را می توانیم برای بازار پیش بینی کنیم؟
به طور کلی پیش بینی کردن در بازار کار درستی نیست اما خیلی از اهدافی که تحلیلگران برای شاخص کل بازار تعیین می کنند دور از ذهن نیست و همه این تارگت ها به احتمالات بازار بستگی دارد و اگر بازار بخواهد افت شدیدی داشته باشد قیمت سهام به شدت ارزشش کاهش می یابد که در بدترین حالت بازار ۱۰ درصد افت داشته باشد بنابراین سرمایه گذاری در بورس را نسبت به سایر بازارها فرصت می دانیم.

*اگر بخواهیم روند کوتاه مدت و بلند مدت بازار را برای سهامداران ترسیم کنیم چه عواملی در نوسانات یا روندها اثرگذار هستند؟
نوسانات کوتاه مدت در بازارهای ما تحت تاثیر تورم است و روندها حاصل رشد اقتصادی و بهره وری است و اگر اقتصاد بخواهد شرایط فعلی را ادامه دهد و سهامداران سودهای تورمی بگیرند رفته رفته در تولید ضعیف می شوند و تاکنون نوسانات بازار بیشتر تحت تاثیر آن بوده و در ادامه بورس می تواند در رقابت با سایر بازارها هم توجیه پذیر باشد اما اگر قرار باشد که ادبیات اقتصاد ایران تغییر کند که بدون برجام سود شرکت ها از محل بهره وری خواهد بود و امروز بسیاری از شرکت ها برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند یا کالاهای خود را با تخفیف های زیاد می فروشند و اگر مشکلات تحریمی نباشد نیاز به دادن تخفیف بالا برای فروش کالا نیست، به همین دلیل برداشته شدن تحریم ها و بهبود روابط می تواند فصل جدید در صنعت و بازارهای مالی کشور به ارمغان بیاورد و امروز کشور فرصتی برای تامین گاز به اروپا و سایر کشورهای همسایه دارد در حالی که سال های گذشته می توانستیم از این فرصت های بیشتر استفاده کنیم.

*آیا تورم همواره می تواند به ابزار مهمی برای رشد بازار تبدیل شود؟
در حال حاضر این تورم با وجود اینکه سودهای مقطعی ایجاد می کند در یک سیکل مخرب عملا پویایی اقتصاد را از بین می برد و اگر این مشکل تورم و کاهش ارزش پول ملی اصلاح شود. گاهی تحلیل گران فراموش می کنند این است که افزایش تولید یا نرخ کالا در بازار باید طولانی مدت باشد تا تبدیل به سود شود و برای ارزیابی افزایش قیمت جهانی باید بازه زمانی را در نظر گرفت و مسائلی که درباره برجام هم مطرح می شود چقدر در فعالیت شرکت تاثیر می گذارد که می تواند سود یکساله را کاهش دهد، بنابراین ارزش سرمایه گذاری برایندی از سودهایی است که شرکت در سال های آتی می تواند کسب کند به همین دلیل اگر شرکت ها به سمت بهره وری و افزایش سرمایه گذاری بروند در کلیت بازار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت اما نوسانات کوتاه مدت به برداشت سرمایه گذاران از مفهوم ارزش بستگی دارد و بیشتر تحت تاثیر خبرها است. حال اگر صحبت از یک توافق می شود یک شبه روی صنعت خودروسازی کشور تاثیر نمی گذارد، زیرا گاهی بعد از توافقات به دلیل نبود زیرساخت عملا تاثیر مثبت خبرها هم در بلند مدت از بین می رود.

*در شرایط کنونی بعضی از تحلیلگران نسبت به بی ثبایت بازار نگران هستند دلیل این مساله چیست؟
در شرایط کنونی انتظار روند نزولی شدید نداریم به همین دلیل در فصل مجامع به تناسب گزارش هایی که شرکت ها دارند کاهش پی بر ایی خواهیم داشت از این رو صعودی باید داشته باشد و امروز نگرانی ما این است که از تورم جا بمانیم و صعودی کافی نداشته باشیم. در موقعیت کنونی در بازارهای مختلف برای اینکه ارزش پولمان از بین نرود شرایط سختی داریم اما این امید در بازار سرمایه بیشتر است هرچند نباید انتظار جهش های غیر منطقی داشته باشیم.

*آیا می توان نسبت به نمادها و گروه ها اینگونه تحلیل داشته باشیم که از رشد بازار جا مانده اند؟ وضعیت چه گروه هایی اینگونه است؟
تحلیل اینکه چه نمادهایی در بازار سرمایه جا مانده اند سخت هست زیرا وقتی بازار رشد می کند شرکت هایی همچون پتروشیمی و فلزات با وجود رشدهایی که داشته اند توجیه رشد جدید دارند اما این مساله به این وابسته است که آیا قیمت محصولات و فلزات در بازار جهانی با ثبات باقی می ماند یا خیر؟ از طرف دیگر برخی شرکت های ایرانی تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری هستند، برای نمونه گروه های سیمانی و دارویی ارزندگی بالایی دارند اما در قیمت های پایین معامله می شوند، زیرا معلوم نیست مسئولان چه تصمیمی برای قیمت گذاری دارند یا خودروسازها با در نظر گرفتن قیمت گذاری دستوری توجیه اقتصادی ندارند اما با ازادسازی قیمت ها توجیه پذیر می شوند و این مساله هم می تواند در چگونگی معاملات تاثیرگذار باشد.

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 27083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha