ظرفیت تأمین سرمایه شرکت‌های دانش بنیان از جاده بازار سرمایه 

نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» نقطه عطفی در بلوغ زیست‌بوم کارآفرینی و دانش‌بنیان کشور خواهد بود البته در صورتی که تمامی اجزای این زیست‌بوم نقش‌ها و وظایف خود را در قبال شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور به نحو بهینه ایفا کنند.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مدیرعامل صندوق دانش‌بنیان پژوهش و فناوری غیردولتی نوآفرین در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به رشد و توسعۀ صنعت دانش‌بنیان گفت: تاکنون بخش‌های مختلفی در کشور نظام رشد و توسعه و تأمین سرمایه شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناوری را برعهده داشته‌اند. این فرایند شامل تمامی مراحل از مرحله ایده گرفته و تا مراحل رشد و توسعۀ طرح‌ها و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناوری را شامل می‌شده است. مراکز رشد و شتاب‌دهی، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر نهادهای فعال در این حوزه از انواع بازیگران مهم آن محسوب می‌شود. هم اکنون شرکت‌های دانش بنیان توسعۀ زیادی در کشور پیدا کرده‌اند و نیاز به زمینه‌ها، ابزارها و نهادهای تأمین مالی متنوعی با توجه به میزان رشد این شرکت‌ها وجود دارد که لازم است در مورد آن به طور جدی بررسی صورت پذیرد.

موسی احمدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در سال‌های گذشته شاهد رشد و توسعۀ مناسب و ثمردهی ایده‌ها، طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری نوآور، فناور و دانش‌بنیان در کشور به مدد و همت کارآفرینان، جوانان مستعد، سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران این حوزه بوده‌ایم به نحوی که هم‌اکنون تعدادی از این شرکت‌ها به اندازه‌ای بزرگ شده و خدمات خود را گسترش داده‌اند که علاوه بر این‌که حرکتی در اشتغال‌آفرینی در کشور ایجاد کرده‌اند، زمزمه‌هایی از آغاز ورود تعدادی از این شرکت‌ها به بازار سرمایه همچون سایر بازارهای مالی دنیا به گوش می‌رسد که در صورتی‌که درست و کارا انجام شود می‌تواند اثرات ارزشمندی را در رشد و توسعه این صنعت برجای بگذارد.

مدیرعامل صندوق دانش‌بنیان نوآفرین اذعان داشت: ظرفیت‌های زیادی از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری وجود دارد که تاکنون بخشی از آن‌ها به ثمر نشسته است؛ به عنوان مثال صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری فعال در حوزۀ ICT و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود تاکنون که حدود دو سال از فعالیت آن می‌گذرد توانسته است چهارصد میلیارد ریال در فرصت‌ها و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های ICT و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری جسورانه انجام دهد. از سوی دیگر صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری، علاوه بر سرمایه‌گذاری جسورانه امکان اعطای تسهیلات، ضمانت‌نامه و عاملیت وجود را نیز به شرکت‌های دانش بنیان دارا هستند. از سوی دیگر، برنامه دیگری که در این صندوق وجود دارد تأسیس یک صندوق جسورانه بورسی در سال ۱۴۰۱ است تا با وجود آن بتوان از ظرفیت‌های سایر سهامداران در سرمایه‌گذاری‌ در طرح‌ها و فرصت‌های این حوزه استفاده کرد.

وی با اشاره به صنعت سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور افزود: در این میان بازیگران زیادی در این زیست‌بوم ایفای نقش می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی و دبیرخانه کارگروه این صندوق‌ها، مراکز رشد و شتابدهی، انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدایت معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد.

وی همچنین اذعان داشت: از بعد قانون‌گذاری نیز در اواخر سال گذشته شاهد طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی بودیم و از سوی دیگر ایجاد و شکل‌گیری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با اختیارات ویژه‌ای که دارد می‌تواند زمینه‌ای را فراهم آورد تا از ظرفیت‌های آن در راستای توسعه نظام تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور این حوزه بهره برد.

این فعال بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری افزود: اکنون شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان و فناور در منحنی عمر خود به پیش رفته و به ابزارها و نهادهای مالی جدیدتر و بزرگتری به منظور رشد و ثمردهی مناسب نیاز دارند. در این میان بازار سرمایه می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را چه از منظر عرضه عمومی اولیه و عرضه خصوصی سهام آن‌ها، چه از منظر ارائۀ مجوز تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و اختصاصی و فراصندوق‌ها و تأمین مالی جمعی، چه از منظر انتشار انواع اوراق همچون صکوک نوآوری و تأسیس نهادهای مالی اختصاصی این حوزه و در نهایت از طریق الزام نهادهای مالی همچون شرکت‌های تأمین سرمایه به نقش‌آفرینی جدی و واقعی و ریسک‌پذیری در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: در گام بعدی لازم است نیروهای انسانی متخصص و ماهر در حوزۀ سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی بیش از پیش آموزش دیده و سواد سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور بیش از پیش توسعه یابد. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تخصصی نقش مهمی را در این میان برعهده دارند که در این میان انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران برنامه‌های خیلی خوبی را در این خصوص به انجام رسانیده و در دستور کار دارد.

این فعال بازارهای مالی در ادامه گفت: اکنون به نظر می‌رسد در این حوزه لازم است آیین‌نامه‌ها، ادارات و فرایندهای جدید و ابزارهای و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه تعبیه و به صورت متمرکز برای این حوزه برنامه‌ریزی و نظارت صورت پذیرد.

احمدی در پایان گفت‌وگو افزود: امید است با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور، در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد و شکوفایی عملیاتی حوزۀ صنعت دانش‌بنیان کشور باشیم. این مهم تا حد زیادی به ایجاد زمینه‌ها، هم‌گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ایجاد رویه‌ها و آیین‌نامه‌ها، توسعه و نقش‌آفرینی بازارهای مالی متناسب با نیاز رشد زیست‌بوم دانش بنیان و همراهی سیاست‌گذاری با نیازهای این حوزه از جمله مواردی است که لازم است در راستای عملیاتی‌کردن شعار سال می‌بایست مورد توجه قرار گیرد تا شاهد نتیجه‌بخشی عملیاتی در این حوزه باشیم.

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 27077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha