افزایش قیمت دلاری مسکن در اسفند ۱۴۰۰ /قیمت مسکن  در تهران به ۱۳۵۰ دلار در هر متر مربع رسیده است که از دهه ۸۰ تا کنون بی سابقه است/تابستان گرانی برای مستاجران در پیش رو داریم!

کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ انتظار می رفت قیمت مسکن نیز متناسب با این موضوع در تهران کنترل می شد، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بر عکس کاهش نرخ ارزی که در سال گذشته اتفاق افتاده است، قیمت مسکن روند صعودی به خود گرفته است.برآوردهای آماری نشان می دهد در حال حاضر ارزش دلاری قیمت مسکن به ۱۳۵۰ دلار در هر متر مربع رسیده است. این رقم نگران کننده است .

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آخرین آمارها از قیمت مسکن در تهران نشان می دهد هر متر مربع ۳۵ میلیون تومان در اسفند سال گذشته خرید و فروش شده است. افزایش نرخ مسکن در صورتی اتفاق افتاده که متغیرهای اقتصادی تقریبا ثابت بوده اند و روند رو به رشدی نداشته اند. رادار اقتصاد در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن تحلیلی دارد برچرایی افزایش قیمت مسکن وسرنوشت این بازار در سال جاری.

فرهاد بیضایی کارشناس بازار و صنعت مسکن در گفت وگو خصوص چرایی افزایش قیمت مسکن در اسفند سال ۱۴۰۰ و خطر روند رو به رشد قیمت مسکن گفت: مساله نگران کننده درباره افزایش قیمت مسکن در تهران به عنوان پایتخت و کلانشهری بزرگ که قطعا بر قیمت مسکن در سایر شهرهای کشورنیز  تاثیر می گذارد این است که افزایش قیمت  مسکن به صورت ریالی اتفاق نیفتاده بلکه مساله ای که مسوولین را باید بیش از پیش نگران کند افزایش دلاری قیمت مسکن در تهران است.

وی دراین باره توضیح داد: با توجه به کاهش نرخ ارز در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ انتظار می رفت قیمت مسکن نیز متناسب با این موضوع در تهران کنترل می شد، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بر عکس کاهش نرخ ارزی که در سال گذشته اتفاق افتاده است، قیمت مسکن روند صعودی به خود گرفته است.

فرهاد بیضایی کارشناس بازار و صنعت مسکن در این باره خاطر نشان کرد: برآوردهای آماری نشان می دهد در حال حاضر ارزش دلاری قیمت مسکن به ۱۳۵۰ دلار در متر مربع رسیده است. این رقم به این دلیل نگران کننده است چرا که تقریباً از اواخر دهه ۸۰ تاکنون بی سابقه بوده است یعنی در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته چنین رقمی نداشته ایم که بر اساس  دلار قیمت مسکن در تهران ارزش گذاری شود.

کارشناس بازار و صنعت مسکن در خصوص تاثیر افزایش نرخ مسکن روی افزایش تورم در سایر کالاها و خدمات گفت: وقتی قیمت مسکن در حال پیشی گرفتن از تورم است و پیشران تورم شده است به این معناست که خطر افزایش قیمت در سایر کالاها و خدمات نیز وجود دارد، ضمن اینکه این موضوع نشان می دهد مسکن در حال تبدیل شدن به کالای سرمایه ای تر نسبت به گذشته است.

بیضایی در خصوص تمهیداتی که باید از سوی دولتمردان اندیشیده شود گفت: دولت حتماً باید سیاست‌های کنترل بازار را در کنار سیاست های ارزی تشدید کند. استفاده ازابزارهای مالیاتی نیز در این موضوع یک راهکار است. اگر دولت سیاست های کنترلی را در دستور کار خود قرار ندهد قطعا  قیمت ملک با وضعیت کنونی به حالت بحرانی نزدیک می شود، مسئله‌ای که برای اقتصاد ایران و خانه‌دار شدن مردم بسیار نگران کننده است و قطعا  روی مسائل اجتماعی و اقتصادی تبعات شدیدی بر جای خواهد گذاشت.

بیضایی درخصوص تاثیر افزایش نرخ مسکن روی اجاره بها در ماه های پیش رو گفت: با افزایش قیمت مسکن در ماه های پیش رو شاهد افزایش شدید نرخ اجاره بها خواهیم بود، چرا که بازار اجاره به تبع بازار خرید و فروش و قیمت های آن ملتهب می شود. قابل پیش بینی است که تابستان گرانی برای مستاجران در پیش رو داریم.

کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: در حالی که هنوز به فصل جا به جایی و تعطیلی مدارس نزدیک نشده ایم به تبع افزایش قیمت مسکن، شاهد افزایش قیمت اجاره بها هستیم. اگر قیمت مسکن کنترل نشود و دولت برنامه های جدیدی برای کنترل بازار نداشته باشد مردم در این حوزه بیش از پیش آسیب می بینند.

فرهاد بیضایی درخصوص عوامل تاثیر گذار برافزایش نرخ مسکن توضیح داد: دلایل افزایش نرخ مسکن در دو ماه گذشته باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد تا به روشنی مشخص شود چه عواملی در افزایش دخیل بوده است. هر چند میتوان گفت بخشی از افزایش نرخ مسکن ناشی از رشد نقدینگی است اما اگر این عامل اصلی تاثیر گذاری در افزایش نرخ مسکن باشد باید اثرات تورمی در بازار ارز نیز به جا بگذارد در  حالی که نرخ ارز در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ افزایش نیافت.

وی در ادامه افزود: ممکن است مهاجرت از کشورهای همسایه نیز عامل دیگری در افزایش قیمت مسکن باشد یا کسری بودجه، هر کدام از این عوامل سهمی در افزایش قیمت مسکن دارند اما برای پی بردن به مهمترین دلایل باید سهم هر یک از متغیرها و عوامل اصلی این حوزه مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد.

وی در ادامه بحث بیان داشت: قطعا اصلی ترین عامل افزایش نرخ مسکن در سال گذشته و سال جاری بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست. این موضوع می تواند سرنوشت بازار مسکن را در سال جاری تعیین کند. تا زمانی که عرضه مسکن افزایش نیابد و تقاضا بیشتر از عرضه و تولید مسکن باشد گرانی در بازار حکمفرماست.

فرهاد بیضایی خاطر نشان کرد: افزایش تقاضا و مهاجرت هایی که انجام شده و افزایش تقاضای جوانانی که زندگی مشترک و مستقل از خانواده را آغاز می کنند نشان می دهد توازنی در بازار مسکن وجود ندارد و توازن در عرضه و تقاضا از بین رفته لذا می توان گفت این موضوع اصلی ترین دلیلی است که بازار مسکن را به سمت گران شدن سوق داده و در سال جاری نیز عدم توازن عرضه و تقاضا باز هم به مسئله افزایش قیمت مسکن دامن می زند.

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 27073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha