افزایش عمق بازار با حذف دامنه نوسان/ شاخص کل یک عدد سیاسی است/ مدیران برای حفظ این عدد تحت فشارند/این امر مصداقی از دستکاری در بازار است

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آریا سهم گستر گفت: متاسفانه روند سبز شاخص کل به منزله عملکرد مثبت مدیران تلقی می‌شود در صورتی که این دو مسئله هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. مدیران بورسی تعیین کننده قیمت‌ها نیستند و تنها باید سیاست‌گذاری را به گونه‌ای تنظیم کنند که بازار به کارایی حداکثری برسد اما متاسفانه از آنجایی که شاخص کل یک عدد سیاسی بوده، این مدیران تحت فشار قرار می‌گیرند و در نهایت ناچار به حفظ شکل ظاهری آن می‌شوند.

امیررضا کاهدی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آریا سهم گستر و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌ و ‌گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد:  دامنه نوسان محدود به منظور تعدیل و ایجاد حاشیه امن برای سود و زیان سهامداران حقیقی شکل گرفت اما این موضوع باعث شده تا نقدشوندگی بازار تا حد زیادی کاهش پیدا کند وعاملی در دور شدن بازار سهام از تعادل باشد.

کاهدی با اشاره به اینکه عملیاتی سازی این طرح موجب می‌شود با بازاری حرفه‌ای‌تر و سخت‌تر رو به رو بشویم، بیان کرد: با افزایش دامنه نوسان، سهامدران باید با احتیاط بیشتری معامله کنند و اگر تبحر کافی در معامله ندارند دارایی خود را به صندوق‌های سرمایه گذای بسپارند.

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در تشریح مزیت‌های افزایش دامنه نوسان، مطرح کرد: این طرح یک اصلاح ساختاری بوده که می‌تواند به بهبود وضعیت دیگر بخش‌های بازار منجر بشود و به واسطه آن عمق بازار افزایش پیدا کند. با عمق پیدا کردن بازار سهام، کارایی آن نیز افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها در کوتاه ترین زمان به حد تعادلی می‌رسند. در حقیقت می‌توان گفت که با اجرای این طرح می‌توان به آنچه که در تئوری از مزایای بازار آزاد و سیستم رقابتی برشمرده می‌شود، دست یافت.

وی در واکنش به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه یکی از ویژگی‌های بازار کارا، گردش اطلاعاتی منصفانه و صحیح است و فقدان و نبود شفافیت در کنار افزایش دامنه نوسان می‌تواند منجر به از بین رفتن دارایی سهامداران شود؛ با توجه به این مسئله چه راهکاری باید در پیش گرفته بشود؟ گفت: افزایش سرعت نشر اطلاعات می تواند به بهبود فضای گردش اطلاعات کمک شایانی کند، به طوری که با رخداد یک موضوع به سرعت شرح آن منعکس شده و تلاش بر حذف بیشتر واسطه‌ها و فرآیندهای طولانی بشود. خوشبختانه سازمان بورس نیز در این مسیر در حرکت بوده به طور مثال در سالیان دور، اطلاعیه شرکت‌ها برای سازمان بورس ارسال می‌شد و این نهاد پس از بررسی‌های انجام شده آن را منتشر می‌کرد و شاید این جریان حدود یک ماه زمان‌بر بود اما اکنون با حذف فرآیندهای طولانی و واسطه‌ها، ناشران به طور مستقیم اطلاعیه‌های خود را بر روی سامانه کدال منتشر کرده و سهامداران در نخستین فرصت از کم‌وکیف آن مطلع می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت که اقدام‌های اصطلاحا "بگیر و ببندی" در این چنین موضوعاتی نتیجه‌بخش نخواهد بود و تنها باید با افزایش سرعت عمل شفافیت ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آریا سهم گستر در تکمیل سخنان خود افزود: در خصوص اطلاعات نهانی نیز وجود دامنه نوسان نمی‌تواند تاثیری بر تداوم و یا رفع آن داشته باشد و از طرفی باید در نظر داشت که نشت اطلاعات در تمام دنیا وجود دارد. البته مشکل جدی‌تری وجود داشته و آن این است که بیشتر افراد اطلاعیه‌ها را نمی‌خوانند و یا دانش کافی برای استفاده از آن را ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در گذشته نیز افزایش دامنه نوسان در دستور کار قرار گرفت اما موفقیت آمیز نبود، گفت: افزایش دامنه نوسان طرح خوب و مفیدی بوده اما باید نسبت به آمادگی و پذیرش این موضوع توسط سهامداران و همچنین زمان مناسب اجرای آن توجه کافی وجود داشته باشد؛ چراکه در زمان ریاست حسین عبده تبریزی این طرح برای مدت کوتاهی عملیاتی شد اما  واکنش‌های شدید و مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد و به همین جهت سازوکار معاملاتی به روند سابق خود بازگشت.

کاهدی درخصوص عامل اصلی شکست این تجربه، تصریح کرد: عدد شاخص کل برای مدیران سازمان بورس بسیار مهم است و در زمان فعالیت سید احمد میرمطهری دبیر کل پیشین بورس به وفور شاهد بودیم که تعدادی از معاملات به جهت مثبت شدن شاخص کل باطل می‌شد. باید این نکته را مد نظر داشت که سازمان بورس تکلیفی در سطح قیمت‌ها ندارد و متولی ایجاد شفافیت و عمق‌بخشی بازار سهام است.

متاسفانه روند سبز شاخص کل به منزله عملکرد مثبت مدیران تلقی می‌شود در صورتی که این دو مسئله هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. مدیران بورسی تعیین کننده قیمت‌ها نیستند و تنها باید سیاست‌گذاری را به گونه‌ای تنظیم کنند که بازار به کارایی حداکثری برسد اما متاسفانه از آنجایی که شاخص کل یک عدد سیاسی بوده، این مدیران تحت فشار قرار می‌گیرند و در نهایت ناچار به حفظ شکل ظاهری آن می‌شوند.

در حال حاضر هم بعضا دیده می‌شود که با شرکت‌های سرمایه گذاری تماس گرفته می‌شود و از آنها می‌خواهند که عرضه خود را متوقف و یا سهامی را خریداری کنند؛ این امر به صراحت مصداقی از دستکاری بازار است.  

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۴
کد خبر: 27072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha