تعیین سقف نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و گاز  بهترین شکل حمایت عملی از بازار سرمایه است

کاهش نوسان قیمت در اجزاء تشکیل دهنده قیمت تمام شده محصولات در صنایع و شرکت‌ها به‌خصوص صنایعی که گردش مالی زیاد دارند، بسیار اهمیت دارد و چنانچه بتوان به هر روش ریسک نوسان قیمت تمام شده محصولات را کنترل کرد، بسیار ایده آل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ با شروع جنگ روسیه و اوکراین نرخ گاز در بازارهای جهانی افزایش یافت؛ ولی به نظر می رسد این موضوع تاثیری در بازار سرمایه ما ندارد.

فردین آقابزرگی مدیرعامل شرکت سبدگردان نیکان بیان کرد: افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کامودیتی مخصوصا پس از بروز جنگ روسیه و اوکراین در اواخر سال ۱۴۰۰ و تحریم‌های پی در پی آمریکا و اروپا علیه روسیه، منجر به تغییرات قابل ملاحظه در قیمت جهانی گاز طبیعی شد.

آقابزرگی با بیان اینکه ثابت نگه داشتن نرخ برای گاز صنایع یک مزیت است و قیمت خوراک و یا سوخت برای صنایع باید ارزان باشد، اظهار کرد: چندی پیش با اقدام به موقع سازمان بورس و بسته حمایتی دولت از بازارسرمایه، یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان بازار در این تعیین تکلیف شد. به نحوی که براساس آن، سقف ۵ هزار تومانی نرخ خوراک گاز و ۲ هزار تومانی گاز سوخت صنایع تعیین شد. تصمیم مهمی که به نظر می‌رسد مزیت برنامه ریزی و سرمایه گذاری در صنایع را بیش از پیش مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

مدیرعامل سبدگردان نیکان اضافه کرد: اگر چه در ابتدای حادث شدن کرونا، قیمت جهانی گاز، تا حدودی افت کرد؛ ولی در حال حاضر با بالا رفتن قیمت جهانی گاز تا آستانه ۵۰ سنت و در ادامه تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و حذف عملی روسیه از گردش مالی دلار در بازار نفت و گاز، می‌توانستیم شاهد افزایش بیش از پیش قیمت خوراک گاز صنایع باشیم. اما در راستای حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی، تصمیم بجای مسئولان در سازمان بورس و پیگیری‌های مکرر در ایجاد ثبات در فرمول محاسباتی قیمت گاز موجب جذابیت بیشتر این گروه از صنایع و شرکت‌ها فراهم شد.

وی افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از ارزش بازار که حدود ۴۰ درصد را شامل می‌شود، به صنایع گروه صنایع پتروشیمی، فولاد و استخراج کانه‌های فلزی مربوط است؛ جای امیدواری است که تصمیم تعیین سقف نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و گاز سوخت بهترین شکل برای حمایت عملی از بازار سرمایه به حساب آید.

مدیرعامل سبدگردان نیکان ادامه داد: همانگونه که بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه به آن اشاره دارند، قیمت خوراک گاز و یا سوخت چنانچه برای صنایع ارزان‌تر و یا دست کم، نوسان قیمت کمتری داشته باشد، با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت توسعه این صنایع را شاهد رشد صنایع خواهیم بود.

آقابزرگی تصریح کرد: در صورت عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنایع، کشورهای منطقه و سایر رقبا در عرصه جهانی گوی سبقت را در این زمینه از ایران خواهند گرفت، به طور مثال در کشور عربستان برای جذب سرمایه‌گذار اعم از داخلی و یا خارجی به منظور توسعه صنعت پتروشیمی قیمت خوراک گاز صنعت پتروشیمی را به مدت ۲۰ سال ثابت نگاه می‌دارند.

وی در خاتمه گفت: ثبات در بازار سرمایه، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و جذابیت آن‌را افزایش خواهد داد و شرکت‌های تولید کننده برای تولید، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش خود، انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی بلند مدت را خواهند داشت. با آگاهی از روند تغییر اجزاء تشکیل دهنده‌ی قیمت تمام شده محصول یکی از دغدغه‌های مهم برای سرمایه‌گذار خارجی کاهش خواهد یافت. باتوجه به نگاه حمایتی مسئولان اقتصادی و دولت به بازارسرمایه، رشد پایدار و بازدهی معقول و توجیه پذیر در انتظار سرمایه گذارانی خواهد بود که از هرگونه رفتارهای هیجانی بپرهیزند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 27027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha