رئیس‌جمهور اوکراین: با وجود حمله روسیه به غیرنظامیان همچنان متعهد به تلاش برای صلح هستم

به گفته مقامات اوکراین در جریان این حمله که به یک ایستگاه قطار در شرق این کشور انجام شد ۵۲ نفر از جمله ۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند. روسیه در مقابل این حمله را رد کرده و آن‌را به اوکراین نسبت داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کی‌یف با اشاره به «کشتار کراماتورسک» خواستار «پاسخ محکم جهان» به اقدامات روسیه شد.

به گفته مقامات اوکراین در جریان این حمله که به یک ایستگاه قطار در شرق این کشور انجام شد ۵۲ نفر از جمله ۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند. روسیه در مقابل این حمله را رد کرده و آن‌را به اوکراین نسبت داده است.

همزمان رئیس کمیسیون اروپا که همراه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با قطار به ‌کی‌یف سفر کرده بار دیگر در دیدار با آقای زلنسکی تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین خواهد ماند. وی گفت که این اتحادیه در تدارک وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تحولات جنگ اوکراین در روز شنبه، ۹ آوریل (۲۰ فروردین) را در این صفحه دنبال کنید.

زلنسکی: با وجود حمله روسیه به غیرنظامیان همچنان متعهد به تلاش برای صلح هستم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید با وجود «حملات روسیه به غیرنظامیان» همچنان خود را متعهد به تلاش برای دستیابی به صلح می‌داند. 

رئیس‌جمهوری اوکراین در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد که هیج‌کس مایل به مذاکره با کسانی که مردمش را «شکنجه» کرده‌اند نیست اما در عین حال او نمی‌خواهد «فرصت‌های» احتمالی برای دستیابی به «راه‌حل دیپلماتیک» با مسکو از بین برود. 

وی ابراز اطمینان کرد که مردم اوکراین با وجود رویدادهایی که طی چند هفته اخیر شاهد آن بوده‌اند برقراری صلح را خواهند پذیرفت. 

رئیس‌جمهوری اوکراین

وابستگی ایتالیا به واردات گاز از روسیه؛ دراگی به الجزایر می‌رود

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا قرار است روز دوشنبه برای مذاکره با مقامات الجزایر بر سر افزایش خرید گاز به این کشور سفر کند. 

منبعی در دولت ایتالیا با اعلام این خبر گفت که هدف از این سفر امضای توافقنامه‌ای با الجزایر در زمینه خرید گاز است. ایتالیا به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تلاش می‌کند تا وابستگی خود به واردات گاز از روسیه را کاهش دهد. حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی به ایتالیا از روسیه خریداری می‌شود. 

لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا پیش از این برای مذاکره بر سر توافق‌های جدید برای خرید گاز به الجزایر، جمهوری آذربایجان، قطر، کنگو، آنگولا و موزامبیک سفر کرده بود. 

نخست‌وزیر ایتالیا

برلوسکونی می‌گوید از رفتار دوستش پوتین «مایوس و غمگین» شده است

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا که پیش از این روابط دوستانه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشت روز شنبه گفت که از رفتار وی در جریان جنگ در اوکراین «عمیقا مایوس و غمگین» شده است. نخست‌وزیر اسبق ایتالیا اظهار داشت: «من حدود بیست سال پیش او را می‌شناختم و همواره به نظرم می‌رسید که یک دموکرات و مرد صلح است.»

سیلویو برلوسکونی که سه بار بین سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۱۱ قدرت را در ایتالیا در دست داشت تاکنون به طور علنی از ولادیمیر پوتین انتقاد نکرده بود. 

ولادیمیر پوتین و سیلویو برلوسکونی

اوکراین از «سومین مبادله» اسرا با روسیه خبر داد

دولت اوکراین روز شنبه اعلام کرد که «سومین مبادله» اسرای جنگی با روسیه صورت گرفت. 

بنابه اعلام مقامات اوکراین ۱۲ سرباز و ۱۴ غیرنظامی اوکراینی در جریان این مبادله آزاد شدند. 

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا: لندن به اوکراین خودروهای زرهی و موشک ضدکشتی تحویل می‌دهد

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد بوریس جانسون عصر شنبه به کی‌یف سفر و با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. 

این سومین مورد از سفر یک رهبر اروپایی به کی‌یف و دیدار با رئیس جمهوری اوکراین و همچنین بازدید از شهر مصیبت‌زده بوچا به شمار می‌رود. پیش از این اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون به همراه جوزپ بورل، رئیس کمیته روابط خارجی اروپا و همچنین کارل نهامر، صدر اعظم اتریش به اوکراین سفر کرده بودند. 

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین بوریس جانسون «پیشقراول تامین مالی اوکراین در جنگ با روسیه» و نخستین رهبر گروه ۷ معرفی شده است که از زمان آغاز حمله نظامی به این کشور سفر کرده است. 

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که این کشور به اوکراین خودروهای زرهی و موشک ضدکشتی تحویل می‌دهد.

دیدار نخست‌وزیر بریتانیا با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف

ایتالیا سفارتش در کی‌یف را بازگشایی می‌کند

لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا به کارکنان این وزارتخانه گفته است که کشورش پس از عید پاک سفارت خود در کی‌یف، پایتخت اوکراین را بازگشایی خواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری آنسا وزیر خارجه ایتالیا به کارکنان واحد امور بحرانی در این وزارتخانه گفته است که کشورش از جمله اولین کشورهایی خواهد بود که سفارتش در کی‌یف را بازگشایی خواهد کرد. لوئیجی دی‌مایو تاکید کرده است که بازگشت دیپلمات‌های ایتالیایی به کی‌یف در هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت. 

وزیر خارجه ایتالیا

فن درلاین از جمع‌آوری ۱۰ میلیارد یورو کمک مالی برای اوکراین خبر داد

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه در ورشو، پایتخت لهستان اعلام کرد که در جریان یک کارزار بین‌المللی جمع‌آوری کمک مالی برای اوکراین بیش از ۱۰ میلیارد یورو جمع شده است.

بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین به دنبال تهاجم نظامی روسیه مجبور به ترک خاک کشورشان شدند. 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

گوگل کانال یوتیوب دوما را مسدود کرد

ویتاچسلاو وولودین، رئیس مجلس دومای روسیه اعلام کرد شبکه یوتیوب نهاد قانونگذاری این کشور مسدود شده است. آقای وولودین، این محدودیت را نشانه دیگری از اراده ایالات متحده آمریکا برای انحصار نشر اطلاعات توصیف کرد. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار پستی در حساب تلگرام خود نوشت: «یوتیوب با این کار حکم محکومیت خودش را صادر کرد.» خانم زاخارووا تاکید کرد روسیه پاسخ این کار را خواهد داد. 

پس از انتشار این خبر، شرکت گوگل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای اجرای تحریم‌های ایالات متحده حساب دوما با ۱۴۵ هزار کاربر را مسدود کرده است. در این بیانیه آمده است: «اگر حسابی مقررات و قوانین را نقض کند، ما موظف به مسدود کردن آن هستیم.»

شرکت گوگل، شبکه یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر از جمله پلتفرم‌های اجتماعی هستند که فعالیت آن‌ها در دو ماه گذشته از سوی مسکو محدود و یا متوقف شده است. روسیه دلیل این اقدامات تنبیهی و محدود کننده را «ترویج تروریسم» از سوی کاربران این شبکه‌ها توصیف می‌کند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 27017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha