زلنسکی: با رها کردن زرادخانه هسته‌ای، خودمان را ضعیف کردیم / افزایش میزان محبوبیت پوتین!

رئیس‌جمهور اوکراین اذعان کرد که با اعتماد به غرب و رها کردن زرادخانه هسته‌ای، این کشور خود را ضعیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمله روسیه به اوکراین برای چهل‌وپنجمین روز متوالی نیز ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (جمعه) از واگذاری زرادخانه‌ی هسته‌ای این کشور بعد از جدا شدن از شوروی سابق ابراز تأسف کرد و گفت: زمانی که زرادخانه هسته‌ای خود را رها کردیم، خودمان را ضعیف کردیم. با این حال ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

صبح روز گذشته ۲ موشک به ایستگاه قطاری در شهر «کراماتورسک» واقع در شرق اوکراین اصابت کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در مورد حمله موشکی به راه آهن این شهر گفت از نظر فنی این حمله از سوی اوکراین شکل گرفته است.

رسانه‌های روسیه نیز از اقدام مسکو در اخراج دیپلمات‌های بلغارستانی و لهستانی در واکنش به اقدامات مشابه پیشین خبر دادند. وزارت خارجه ژاپن اما اعلام کرد ۸ دیپلمات روس را به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه مسکو، از توکیو اخراج کردند.

مقامات اتحادیه اروپا روز گذشته (جمعه) به اوکراین سفر و ضمن دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، حمایت خود را از کی‌یف اعلام کردند. رئیس کمیسیون اروپا مدعی شد که این اتحادیه هر کاری برای حمایت از اوکراین انجام خواهد داد و مهم‌ترین پیام سفر این است که برای اوکراین «راهی به سوی اتحادیه اروپا» وجود دارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد که در حال حاضر تهیه گاز مورد نیاز بدون خرید از روسیه شدنی نیست و آلمان باید دنبال عرضه‌کننده دیگری غیر از روسیه باشد. وی مدعی شد راهبرد آلمان در این جنگ، وارد کردن هزینه‌های سنگین بر روسیه است و به همین دلیل برلین به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهد داد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته از ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد. دولت اسلواکی نیز از ارسال سامانه ضد هوایی اس-۳۰۰ به اوکراین خبر داد.

تحولات چهل‌وپنجمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین را در ادامه می‌خوانید:

آمریکا از هند خواست روسیه را تحت فشار قرار دهد

شبکه تلویزیونی آر تی (RT) گزارش داد کاخ سفید بار دیگر از هند خواست با روسیه مخالفت کند. آمریکا گفته است از بی طرفی دهلی نو در
ارتباط با عملیات نظامی مسکو در اوکراین "ناامید" شده است.

بر اساس این گزارش، برایان دیسی مدیر شورای اقتصادی کاخ سفید در سخنانی اعلام کرد: مطمئنا حوزه‌هایی وجود دارند که ما به واسطه تصمیمات هند و چین درباره این درگیری در ارتباط با آن‌ها ناامید شده ایم. 

همانگونه که اشاره کردیم مقامات آمریکایی دهلی نو را تهدید کرده و گفته اند این اقدام هند پیامدهایی طولانی و قابل توجهی در پی خواهد داشت. واشنگتن پیشتر نیز به هند در ارتباط با خریدن تسلیحات روس هشدار داده بود. این در حالی است که برخی از کشورها فشارهای اقتصادی علیه مسکو را افزایش داده اند، هند قاطعانه در مقابل این درخواست ایستاد و همچنان به واردات نفت روسیه ادامه می‌دهد. "

افزایش میزان محبوبیت پوتین در روسیه

نظرسنجی ها از افزایش میزان محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه حکایت دارد. 

بر این اساس، محبوبیت پوتین در میان شهروندان روس پس از آغاز جنگ در اوکراین افزایش یافته و میزان محبوبیت و تایید رئیس جمهور روسیه میان مردم این کشور نسبت به گذشته ۱۴.۴ درصد بیشتر شده است. بر اساس نظر سنجی موسسه دولتی «ویتسیوم» روسیه، محبوبیت ولادیمیر پوتین، که در نظرسنجی پیش از اعزام نیرو به اوکراین در ۲۴ فوریه ۶۷.۲ درصد بود، اکنون به ۸۱.۶ درصد افزایش یافته است.

در این میان، میزان مخالفان عملیات روسیه در اوکراین نیز از ۲۴.۴ درصد به ۱۲.۹ درصد کاهش یافته است. موسسه ویتسیوم اعلام کرد به طور متوسط روزانه هزار و ۶۰۰ نفر در مدت یک هفته در این نظرسنجی شرکت کرده اند.

مناقشات درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، شبکه سی ان ان به نقل از مقاماتی در ناتو اعلام کرد مناقشات درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو از زمان حمله روسیه به اوکراین جدی شده است.

گرچه فنلاند که مرز مشترک وسیعی با روسیه دارد همواره از سیاست بی طرفی میان غرب و مسکو بهره برده است، اما از زمان حمله روسیه به اوکراین مقامات این کشور نگران امنیت خود درباره حمله احتمالی مسکو در آینده هستند. 

روسیه دفاتر محلی دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل را تعطیل کرد

وزارت دادگستری روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور دفاتر محلی شماری از سازمان‌های حقوق بشری غربی از جمله عفو بین الملل و سازمان دیده بان حقوق بشر را تعطیل کرده است.

بر اساس این بیانیه، نمایندگی محلی سازمان عفو بین الملل (انگلیس) و سازمان دیده بان حقوق بشر (آمریکا) «از ثبت رسمی سازمان‌های غیر دولتی خارجی» در روسیه به علت «نقض قوانین روسیه» حذف شده اند.

تاکید رئیس کمیسیون اروپا بر ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین

«اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه در کی‌یف، پایتخت اوکراین حضور یافته و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

وی در گفتگو با سی ان ان گفت: امروز به کی‌یف آمدیم تا تعهدمان برای تامین حداکثر ۵۰۰ میلیون یورو کمک مالی به اوکراین را اجرایی کنیم. تسلیحات نظامی هم به این کشور تحویل داده خواهد شد. من درباره آنچه که اوکراینی‌ها نیاز دارند به صورت کاملا واضح با رئیس جمهور صحبت کردم. بنابراین سرازیر شدن تسلیحات به این کشور بهترین راه است تا اوکراینی‌ها بتوانند به طور موثرتری از خودشان دفاع کنند.

وی افزود: واردات زغال سنگ از روسیه را به طور کامل از چرخه خارج کرده ایم. در تلاشیم استفاده از گاز روسیه را هم کنار بگذاریم. من توافقنامه‌ای با رئیس جمهور بایدن منعقد کرده ام که امسال بتوانیم براساس آن، گاز طبیعی مورد نیازمان که تا کنون از روسیه تامین می‌شد را از طریق آمریکا دریافت کنیم. تا سال آینده می‌توانیم یک سوم از گاز دریافتی از روسیه را با گاز طبیعی دریافتی از آمریکا جایگزین کنیم.

این مقام اروپایی گفت: ما در حال حاضر به دنبال منابع نفتی هستیم. این اقدام بزرگی است. در کل اگر نگاهی به صادرات بیندازیم، ۷۰ درصد از صادرات کالای اروپا به روسیه متوقف شده است.

افزایش ارزش روبل روسیه با وجود تحریم‌های غرب

ارزش روبل پس از کاهش در هفته گذشته، به لطف سیاست‌های مسکو مبنی بر کنترل سرمایه و صادرات انرژی، افزایش یافت.

سوفیا دونتس، اقتصاددان موسسه «کپتال رنسانس»، گفت: احیای ارزش روبل با کاهش واردات ممکن شده است. تحریم‌های غرب در زمینه انرژی تنها ۵ درصد صادرات انرژی روسیه را در بر می‌گیرد.

آغاز جنگ در اوکراین و در پی آن، اعمال بسته‌های تحریمی کشورهای غربی علیه مسکو، ارزش روبل، واحد پول روسیه، به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۲۱.۵ روبل در هر دلار رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با تمسخر وضعیت موجود گفت که روبل به «آوار» تبدیل شده است. پس از گذشت بیش از چهل روز از آغاز جنگ، روز گذشته ارزش واحد پول روسیه به ۷۹.۷ روبل در هر دلار رسید.

با وجود این‌که روسیه عمدتاً از اقتصاد جهانی دور بوده، پیش‌بینی می‌شود که این کشور در سال جاری نزدیک به ۳۲۱ میلیارد دلار از صادرات انرژی درآمد خواهد داشت که این میزان، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین برای دفاع از این کشور

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد واشنگتن به کمک اطلاعاتی و نظامی به اوکراین برای دفاع از خاک خود در برابر تجاوز روسیه ادامه خواهد داد. ما خواهان شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین هستیم. 

وی افزود: ادعای مسکو درباره عدم مشارکت در حمله به غیرنظامیان به ویژه حمله به ایستگاه قطار در شرق اوکراین که ده ها کشته برجای گذاشت غیرقابل قبول است. 

بایدن قانونی را برای پایان دادن به واردات نفت روسیه امضا کرد

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قانونی را برای پایان دادن به واردات نفت روسیه امضا کرد.

بایدن همچنین قانونی را برای تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس امضا کرد.

روسیه: غرب چشمان خود را بر رفتار ظالمانه با زندانیان روسی در اوکراین می‌بندد

ژنرال میخائیل میزینتسف، مدیر مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه گفت: کشورهای غربی، سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی چشم خود را بر رفتار خشن ملی‌گرایان اوکراینی با اسرای روسی می‌بندند و نسبت به مسائل بشردوستانه مطرح شده از سوی مسکو بی‌تفاوت هستند.

زلنسکی: طرف روسی باید بدون هیچ قید و شرطی پای میز مذاکره بیاید

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • طرف روسی باید بدون هیچ قید و شرطی پای میز مذاکره بیاید.
  • ما از تحمیل شروط طرف روسی به ما در مذاکرات خودداری می‌کنیم.
  • باید ضمانت‌های امنیتی داشته باشیم و می‌خواهیم کشورهای خاصی این را تضمین کنند.
  • هیچ تضمینی برای وحدت و استقلال اوکراین نمی‌یابیم و این برای ما بسیار مهم است.
  • چه چیزی عدم تکرار عملیات نظامی علیه اوکراین توسط روسیه را تضمین می‌کند.
  • متأسفیم که زرادخانه هسته‌ای خود را واگذار کرده ایم، اما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.
  • با کنار گذاشتن زرادخانه هسته‌ای خود و شکست دادن مردم خود، خودمان را ضعیف کرده‌ایم.
  • پوتین می‌تواند تعداد قربانیان و ویرانی‌هایی که بر شهرهای اوکراین تأثیر گذاشته را کاهش دهد.
  • آماده دیدار با رئیس‌جمهور روسیه هستم و این به او بستگی دارد.
  • امتیازی نخواهیم داد و آنچه در هر جلسه‌ای در مورد آن صحبت خواهیم کرد، توقف جنگ است.

به گزارش الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با این شبکه خبری مدعی شد:

  • روسیه غیرنظامیان را در اوکراین می‌کشد و نابود می‌کند.
  • روس‌ها ماریوپول را برای از بین بردن ساکنان آن محاصره کردند و مقامات دولتی را در شهر ربودند.
  • روس‌ها به لطف مقاومت اوکراین نتوانستند ماریوپل را کنترل کنند.
  • سعی کردیم با میانجی‌گری ترکیه برای تخلیه مجروحان و جمعیت مداخله کنیم و روسیه عمداً وقت‌کشی کرد.
  • من تصاویر زیادی از شکنجه مردان و کودکان دیدم.
  • تبلیغات و کلیپ‌های نادرستی وجود دارد که سعی می‌کند چهره ما را مخدوش کند و قرار دادن اوکراینی‌ها و روس‌ها در یک موازنه جایز نیست.

کاخ سفید مدعی شد: روس‌ها عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد:

  • ما به همکاری با متحدان برای شناسایی سیستم‌های تسلیحاتی اضافی که به اوکراین در دفاع از خود کمک می‌کند، ادامه می‌دهیم.
  • آنچه در هفته‌های گذشته از روسیه دیده‌ایم همان چیزی است که پرزیدنت بایدن آن را جنایات جنگی نامیده است.
  • روس‌ها عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، از جمله غیرنظامیانی که تلاش می‌کنند از مناطق جنگی خارج شوند.
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 26976
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha