بین افطار و شام چه اندازه باید فاصله گذاشت؟

افرادی هستند که از فاصله افطار تا سحری بدون وقفه خوراکی و نوشیدنی مصرف می کنند که این کار در کنار آسیب های شدید به دستگاه گوارش موجب اختلال در یون های خون می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛فرزاد بابایی با اشاره به ضرورت رعایت نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه نیاز است افراد بیش از هر زمان به رعایت نکات تغذیه ای جهت پیشگیری از مشکلات گوارشی توجه داشته باشند.

وی افزود: برخی افراد در این ماه جهت جلوگیری از احساس تشنگی و گرسنگی در طول مدت روزه، پرخوری و پرنوشی بسیاری در فاصله افطار تا سحر دارند که این کار تنها موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش می شود.

بابایی گفت: افرادی هستند که از فاصله افطار تا سحری بدون وقفه خوراکی و نوشیدنی مصرف می کنند که این کار در کنار آسیب های شدید به دستگاه گوارش از جمله بروز رفلاکس معده، سوءهاضمه و... موجب اختلال در یون های خون می شود.

وی افزود: این پرخوری و پرنوشی موجب اختلال در یون هایی مانند پتاسیم و سدیم شده که این امر اثرات منفی روی قلب، فشار خون و ... داشته و ممکن است افراد دچار تنگی نفس و یا حتی ایست تنفسی در خواب شوند.

بابایی گفت: در طول مدت ماه مبارک رمضان افراد باید به جای پرخوری و صرف بدون فاصله انواع خوراکی ها، سه وعده افطار، شام و سحری برای خود در نظر گرفته و در این سه وعده میزان مناسب مواد غذایی را مصرف کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: وعده سحری یکی از مهم ترین وعده ها در ماه مبارک رمضان است و توصیه می شود افراد در این وعده از خوردن غذاهای چرب، شور، سنگین و پرادویه جدا خودداری کنند.

بابایی گفت: مصرف این نوع غذاها و مصرف غذاهای پرپروتئین مانند انواع گوشت ها و نیز مصرف انواع مغزها موجب تشدید تشنگی در طول روز می شود.

وی افزود: در این وعده همچنین باید از مصرف خوراکی های شیرین مانند زولبیا و بامیه خودداری کرد، چرا که مصرف این خوراکی ها موجب افزایش ترشح انسولین و به دنبال آن افت قند خون می شود و فرد دو تا سه ساعت پس از سحری دچار ضعف و گرسنگی می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به مصرف مناسب آب در وعده سحری، گفت: مصرف موادی مانند تخم شربتی و خاک شیر در  این وعده توصیه نمی شود و بهتر است نوشیدنی تخم شربتی و خاک شیر وعده افطار صرف شود.

بابایی بر مصرف بسیار میوه و انواع سبزیجات در وعده سحری هم تاکید کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه با تاکید بر مصرف افطاری سبک، گفت: در وعده افطار با توجه به اینکه دستگاه گوارش چندین ساعت خالی بوده، نباید یکباره حجم زیادی غذا مصرف شود.

وی افزود: با توجه به خالی بودن دستگاه گوارش در طول مدت روزه، شیره گوارشی ترشح نشده و مصرف حجم زیاد مواد غذایی در وعده افطار تنها موجب سوءهاضمه می شود.

بابایی تصریح کرد: در وعده افطار ابتدا باید افراد مقداری آب گرم یا شیر گرم به همراه خرما و عسل مصرف کرده و بین وعده افطار تا شام فاصله دهند تا شیره گوارشی تشرح شود.

وی تاکید کرد: در وعده افطار همچنین باید از مصرف خوراکی های شیرین مانند زولبیا و بامیه پرهیز شود.

بابایی گفت: بعد از فاصله حداقل نیم تا یک ساعت بین وعده افطار تا شام، افراد باید یک وعده شام سبک مصرف کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: در وعده شام هم افراد باید از مصرف غذاهای پرچرب، سنگین و شور خودداری کنند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 26975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha