فرمول جدید انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس چگونه است؟

مسیر گزینش ۱۲ تیم والیبال جهان برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ معرفی شد تا مشخص شود تیم ملی والیبال ایران با عبور از چه فرآیندی زیر برج ایفل دست به توپ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، همانند روال سابق فرمول مسابقات انتخابی المپیک دچار تغییرات شده که البته طبق سیاست‌های FIVB اهمیت رنکینگ بسیار بالا رفته است.



 تیم میزبان یعنی فرانسه به طور مستقیم سهمیه المپیک را کسب کرده است.

۶ سهمیه از ۱۱ سهمیه باقی‌مانده، طی تورنمنت انتخابی که ۸ تا ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، انتخاب می‌گردد.

طی این تورنمنت، ۲۴ تیم نخست رنکینگ FIVB، در سه گروه ۸ تیمی تقسیم می‌شوند. ۳ میزبان که توسط فدراسیون جهانی انتخاب می‌گردند به ترتیب رنکینگ، سرگروه می‌شوند. سایر ۷ تیم هر گروه نیز توسط قرعه‌کشی از طریق سیدبندی مشخص می‌گردند. سیدها نیز به ترتیب رنکینگ تعبیه می‌شوند که در هر سید ۳ تیم وجود دارند. (مبنا، رنکینگ FIVB پس از قهرمانی جهان ۲۰۲۲ است.)

در نهایت از هر گروه هشت تیمی، پس از انجام مسابقات به صورت دوره‌ای، دو تیم اول هر گروه مستقیماً جواز حضور در المپیک را می‌گیرند.

در پایان ۵ سهمیه باقی می‌ماند. ابتدا به هر قاره که طی تورنمنت‌ انتخابی مهرماه ۱۴۰۲ نتوانسته است هیچ سهمیه‌ای بگیرد، حداکثر یک سهمیه به بهترین تیم آن قاره از لحاظ رنکینگ تعلق می‌گیرد. سپس هر تعداد سهمیه که از ۵ سهمیه باقی بماند، به برترین تیم‌های رنکینگ FIVB از بین تیم‌هایی که سهمیه نگرفته‌اند تعلق می‌گیرد. (مبنا، رنکینگ FIVB پس از مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ است.)

 مثال: اگر برزیل، آمریکا، روسیه، لهستان، ایتالیا و آرژانتین از انتخابی اول صعود کنند بر این اساس قاره‌های آمریکای جنوبی، شمالی - مرکزی و اروپا دیگر سهمیه قاره‌ای نخواهند داشت و فقط آسیا و آفریقا خواهند داشت. سپس از ۵ سهمیه، ۳ سهمیه باقی می‌ماند که به تیم‌های برتر رنکینگ که تا آن زمان موفق به صعود نشده‌اند می‌رسد.

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 26967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha