پیش‌نیازهای افزایش دامنه نوسان چیست؟ / دامنه نوسان باید به صورت پله‌ای افزایش پیدا کند/قبلا افراد با ترفندهای خیـــلــی ســــاده مـی‌تـوانستنـد سهامدار را فریب بدهند

مدیرعامل کارگزاری کارآمد گفت: نمی‌توان گفت که اکنون بازار سرمایه بهترین شرایط را دارد و دچار ضعف‌هایی در بحث شفافیت و گردش اطلاعاتی هستیم اما رویه رفع این ابهامات امیدبخش بوده و نسبت به گذشته به مراتب شرایط بهتری را داریم. شاید در حدود ۵ سال گذشته افراد با ترفندهای خیلی ساده می‌توانستند سهامدار را فریب بدهند اما اکنون دیگر چنین بستری برای آنها وجود ندارد.

حسین عادل زاده مدیرعامل و و نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری کارآمد در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درباره الزامات افزایش  دامنه نوسان اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که قانون‌گذار در جهت رفع مشکلات ساختاری بازار سرمایه گام بر می‌دارد که از مهمترین اقدامات آن می‌توان به موضوع افزایش عمق مظنه بازار اشاره کرد؛ در گذشته این شائبه وجود داشت که کارگزاران با امکان دست‌رسی بیشتر به تعداد سفارش‌ها می توانند علیه سهامداران خرد اقدامی مخرب انجام بدهند اما اکنون با فراهم شدن عدالت و ‌افزایش عمق مظنه بازار، شفافیت معاملاتی افزایش یافته و رفع این ابهام رغبت سهامدارن را برای معامله افزایش داده است.

عادل زاده ادامه داد: از طرفی طرح افزایش دامنه نوسان نیز اقدامی بوده که به خودی خود می تواند منجر به افزاش شفافیت و بهبود فضای کلی معاملات بشود بنابراین به طور کلی با این طرح موافقم و اگر ضعفی برای اجرا و عملیاتی سازی آن وجود دارد باید آن موارد اصلاح و رفع بشود.

وی افزود: بعضا گفته می‌شود که باید بازارگردان‌ها برای افزایش دامنه نوسان تقویت بشوند اما چندان با این ادعا موافق نیستم و فعالیت آنها را در این امر الزامی نمی‌دانم. ما در اقتصاد بر نظام عرضه و تقاضا معتقدیم و این سازوکار باید چرخه قیمتی را معین کند و اگر بازارگردان‌ها بخواهند به صورت دستوری تعدادی سهام معامله‌ کنند، جریان معاملات را دچار مشکل می‌کنند.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد تشریح کرد: هر شخصی که در بازار فعالیت دارد و به خرید و فروش مشغول است، باید بر اساس اطلاعات تحلیلی دست به معامله بزند. (بنیادی و یا تکنیکال) و به استراتژی خود پای بند باشد و صرف اینکه قیمت روی تابلو چه عددی را نمایش می دهد و افراد در مظنه‌های پایین‌تر چند تومان اوردر گذاشته‌اند، مبنای تصمیمات آنها نباشد؛ ضمن اینکه حذف دامنه نوسان موجب شکل نگرفتن جوهای مثبت و منفی بازار می‌شود و اقدام صحیحی در جهت افزایش شفافیت بازار است.

عادل زاده مطرح کرد: در کشورهای پیشرفته دامنه نوسان و محدودیتی مشابه شرایط ما وجود ندارد و از طرفی ساختارها ایرانیزه شده و متناسب با وضعیت اقتصادی ایران تعدیل شده است؛ از این رو نمی‌توان به یکباره دامنه نوسان را برداشت و چنین اقدامی می تواند آسیب جدی به بازار سهام و سهامدار وارد کند. به بیان دیگر معایب حذف یکباره آن بیش از مزایای آن است که البته با یک مدیریت صحیح بر نحوه اعمال آن و افزودن پله‌ای بازه نوسان، می‌توان از مزیت‌های آن بهره برد و بعدها اگر این ظرفیت وجود داشت، دامنه نوسان به طور کلی حذف شود.

وی معتقد است؛ در بسیاری از مواقع سفته‌بازان با استفاده از ایجاد صف‌هایی در جهت منفی و یا مثبت سیگنال‌های خرید و فروش می‌دهند و با برداشته شدن مرحله‌ای دامنه نوسان، این امکان سوء استفاده سلب می‌شود.

عادل زاده در واکنش به این موضوع که افزایش دامنه نوسان بستری برای جوهای هیجانی و از بین رفتن سریع دارایی سهامداران خرد می‌شود، گفت: تداوم و یا حذف به یکباره دامنه نوسان نمی‌تواند مانعی برای ازبین رفتن یا نرفتن دارایی مردم باشد و مهمترین عامل در حفاظت از دارایی های سرمایه گذاران مربوط به بحث ثبات در سیاست گذاری ها از جانب دولت و قانون گذار است. اگر مقررات و تصمیم‌گیری‌ها ثبات داشته باشد، افراد می‌توانند بر اساس آن تحلیل و اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد تاکید کرد: هرچند که معتقدم دامنه نوسان باید به شیوه پله‌ای افزایش پیدا کند و در مراحل تکمیلی شکل کاملی از بازارهای جهانی را داشته باشد اما با این حال حتی اگر دامنه نوسان به یکباره حذف بشود، جوهای ناشی از آن در کوتاه مدت خواهد بود و بازار خود را اصلاح می‌کند.

عادل زاده با اشاره به پیش‌نیازهای عملیاتی سازی افزایش دامنه نوسان، گفت: اتفاقات و تغییرهای ناگهانی همچون قیمت نفت و یا مالیات‌ها و اتفاقاتی همچون قطعی برق به مراتب شوک و آسیب جدی‌تری به بازار سهام وارد می‌کند و به طور حتم دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

وی با تاکید بر اینکه وحدت رویه یکی از مهمترین پیش‌نیازهای اصلاح ساختار بازار سرمایه است، مطرح کرد: در حال حاضر بحث واردات خودرو یکی از داغ‌ترین اخبار تاثیرگذار بر نمادهای بازار سهام است که در یک روز مسئولی از آزادسازی واردات آن خبر می‌دهد اما نماینده مجلسی می‌گوید که در قانون بودجه این مسئله حذف شده و مجددا توسط مسئولی گفته می شود این موضوع در اختیار دولت است و ... این رویه به خوبی حاکی از عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و ریسک‌ بالای سرمایه گذاری است؛ این موارد قدرت تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران کاهش می‌دهد و تمایل آنها را نسبت به معامله سلب می‌کند، از این رو دولت باید این نکات را در اولویت اقدامات ساختاری خود قرار بدهد.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه نبود گردش اطلاعاتی منصفانه امری مشهود در بازار سهام است و همین موضوع می‌تواند دست‌آویزی باشد تا سواستفاده‌گران با ترفندهای معامله‌گری و ایجاد اوردرهای ترس و ... سهامداران را فریب بدهند با توجه به چنین ضعفی آیا زمان مناسبی برای افزایش دامنه نوسان است؟ پاسخ داد: نمی‌توان گفت که اکنون بازار سرمایه بهترین شرایط را دارد و دچار ضعف‌هایی در بحث شفافیت و گردش اطلاعاتی هستیم اما رویه رفع این ابهامات امیدبخش بوده و نسبت به گذشته به مراتب شرایط بهتری را داریم. شاید در حدود ۵ سال گذشته افراد با ترفندهای خیلی ساده می‌توانستند سهامدار را فریب بدهند اما اکنون دیگر چنین بستری برای آنها وجود ندارد. قانون گذار در جهت صحیحی حرکت می کند و با اقدامات پیش‌رو سعی در افزایش شفافیت دارد.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 26963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha