مجمع عمومی سازمان ملل به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد / وضعیت مناطق اشغال شده پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید وضعیت در بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف از آنچه نیروهای اوکراینی پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه در بوچا با آن روبرو شدند «وحشتناک‌تر» است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از اعضای این سازمان خواست که سلاح‌های بیشتری را برای اوکراین تهیه کنند و تنها به ارسال سلاح‌های دفاعی اکتفا نکنند.

در حالی که وزرای دفاع ناتو، روز پنجشنبه در بروکسل گرد هم آمده‌اند، استولتنبرگ گفت: «من از متحدان ناتو خواسته‌ام که هم تسلیحات سبک و هم سلاح‌های سنگین بیشتری در اختیار اوکراین بگذارند.»

دبیر کل ناتو تاکید کرد که برای ما مهم است که وارد یک جنگ گسترده تر با روسیه نشویم و در عین حال از سرایت این جنگ به خارج از اوکراین جلوگیری کنیم.

در همین حال، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین که در بروکسل حضور دارد، گفت: «ما بلدیم بجنگیم. ما می‌دانیم که چگونه برنده شویم. اما بدون تدارکات پایدار و کافی مورد درخواست اوکراین، این پیروزی‌ها با فداکاری‌های عظیم همراه خواهد بود.» او افزود: «هر چه سلاح‌های بیشتری زودتر به اوکراین برسند، جان انسان‌های بیشتری نجات خواهند یافت.»

اوکراین از تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قدردانی کرد

اوکراین روز پنجشنبه ضمن استقبال و قدردانی از تصمیم برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که گفت که «جنایتکاران جنگی» نباید در این نهاد نمایندگی داشته باشند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با انتشار توئیتی در این خصوص تصریح کرد: «تعلیق مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل (...) مجازات جدیدی برای تجاوز به اوکراین است.»

وی افزود: «ما باید فشار هماهنگ بر روسیه را در همه مجامع بین المللی حفظ کنیم. بیایید روسیه را وادار کنیم تا در پی صلح با ما باشد.

زلنسکی از قبرس خواست گذرنامه سرمایه‌گذاران روس را باطل کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه از مقامات جمهوری قبرس خواست گذرنامه‌هایی که در چارچوب برنامه‌ای با هدف سرمایه‌گذاری در این کشور برای اتباع روسیه صادر شده است را باطل کند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از مقامات قبرسی خواسته است از لنگر انداختن قایق‌های تفریحی خصوصی در اسکله‌های دریایی خود جلوگیری کند.

آقای زلنسکی در جریان یک سخنرانی که به صورت زنده در پارلمان قبرس پخش می‌شد خطاب به نمایندگان و مقامات جمهوری قبرس گفت: «از شما به خاطر مواضع اخلاقی که اتخاذ کردید سپاسگزارم. شما به تهاجم روسیه واکنش نشان دادید و پهلوگیری کشتی ‌های روسی در بنادر خود را ممنوع کردید.»

قبرس بیش از ۲۱۵ تن کمک بشردوستانه به اوکراین ارسال کرده و همچنین حدود ۱۰۰ هزار پناهنده اوکراینی را در خاک خود پذیرفته است.

زلنسکی: وضعیت در بورودیانکا از بوچا هم وحشتناک‌تر است

ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید وضعیت در بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف از آنچه نیروهای اوکراینی پس از عقب‌نشینی ارتش روسیه در بوچا با آن روبرو شدند «وحشتناک‌تر» است. 

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دادستانی اوکراین از کشف ۲۶ جسد زیر آوار دو ساختمان مسکونی در بورودیانکا خبر داده است. 

رئیس‌جمهوری اوکراین

ماریوپل، شهردار منصوبِ نیروهای حامی روسیه از کشته شدن ۵ هزار غیرنظامی خبر داد

شهردار جدید ماریوپل که به تازگی از سوی نیروهای طرفدار روسیه در این بندر جنوبی اوکراین منصوب شده روز پنجشنبه از  کشته شدن دست کم ۵ هزار غیرنظامی در جریان نبردهای اخیر خبر داد.

کنستانتین ایواشچنکو که روز چهارشنبه از سوی رهبر جدایی‌طلبان دونتسک به ریاست این شهر منصوب شد، افزود: «حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ساختمان‌های مسکونی نیز در ماریوپل ویران یا بخشی از آنها تخریب شده است». 

وی همچنین تخمین زد که حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان شهر را ترک کرده و دست کم به همین تعداد شهروند، احتمالا حدود ۳۰۰ هزار نفر همچنان در ماریوپل ماندگار هستند.

ارتش روسیه و متحدان جدایی‌طلب کرملین هفته‌ها است که ماریوپل را محاصره کرده اند اما با مقاومت شدید اوکراینی‌ها مواجه شده‌اند.

وضعیت انسانی در این شهر تحت محاصره به گفته هر دو طرف فاجعه بار است و شهر تا حد زیادی ویران شده است.

تئاتر ویران شده شهر ماریوپل

رئیس شورای اتحادیه اروپا: آماده‌ایم ۵۰۰ میلیون یورو به تامین سلاح برای اوکراین اختصاص دهیم

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا می‌گوید این اتحادیه آمادگی دارد تا ۵۰۰ میلیون یورو را به امر تامین سلاح برای اوکراین اختصاص دهد. 

رئیس شورای اتحادیه اروپا

دادستانی اوکراین: ۲۶ جسد زیر آوار دو ساختمان مسکونی در نزدیکی کی‌یف کشف شد

دادستانی اوکراین می‌گوید ۲۶ جسد زیر آوار دو ساختمان مسکونی در بورودیانکا واقع در نزدیکی کی‌یف، پایتخت این کشور کشف شده است. بنا به همین گزارش این ساختمان‌ها از سوی ارتش روسیه مورد حمله قرار گرفته بود. 

مقام اتحادیه اروپا: کشورهای عضو تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند

یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید کشورهای عضو این اتحادیه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه از جمله ممنوعیت واردات زغال‌سنگ وضع کردند. 

روسیه تحریم هایی را علیه رهبران استرالیا و نیوزیلند اعلام کرد

مسکو روز پنجشنبه در واکنش به اقدام کشورهای استرالیا و نیوزیلند در تحریم روسیه پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین از وضع تحریم‌هایی علیه رهبران این دو کشور خبر داد.

وزارت امور خارجه روسیه در دو بیانیه جداگانه ضمن متهم کردن کشورهای یاد شده به انجام «اقدامات خصمانه» علیه مسکو اعلام کرد چندین مقام و مسئول بلند پایه استرالیایی و نیوزیلندی را تحت تحریم قرار داده و ورود آنها به خاک روسیه را منع کرده است.

در فهرست افراد تحریم شده سران دو کشور، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و جاسیندا آردرن، همتای نیوزیلندی وی به اضافه شماری از وزرا و نمایندگان مجلس هر دو کشور دیده می شوند.

فهرست اشخاص تحت تحریم در استرالیا در مجموع ۲۲۸ نفر را شامل می‌شود و در فهرست تحریمی‌های نیوزیلند نیز نام ۱۳۰ مقام و مسئول بلند پایه قرار دارد.

تحریم‌های تازه گروه هفت علیه روسیه صنایع کلیدی را هدف قرار داده است

کشورهای گروه هفت روز پنجشنبه تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه روسیه اعمال کردند که ممنوعیت هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در بخش های کلیدی از جمله مهم‌ترین آنهاست.

این تحریم‌ها آنگونه که در بیانیه گروه هفت بر آن تاکید شده در واکنش به «تداوم تشدید جنگ» در اوکراین علیه روسیه اعمال شده است.

قدرت‌های گروه هفت در بیانیه خود ضمن اشاره به تحریم‌های تازه علیه بخش دفاعی و نیز «نخبگان» حامی تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تهاجم نظامی به خاک اوکراین تاکید کرده اند که هرگونه سرمایه‌گذاری در صنایع کلیدی اقتصاد روسیه از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را ممنوع می‌کنند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه به کی‌یف سفر می‌کند

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که روز جمعه برای ابراز «حمایت خلل ناپذیر» بروکسل از اوکراین به کی‌یف، پایتخت این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس پارلمان اروپا پیش از این ضمن سفر به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود. 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
کد خبر: 26937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha