چین خرید زعفران از ایران را متوقف کرد؟/ ایران به دنبال مشتریان جدید

آخرین بررسی‌ها از افت ۲۴ درصدی صادرات زعفران ایران حکایت دارد. فعالان صنعت زعفران محدودیت‌های ایجادشده توسط چین را عامل این اتفاق می‌دانند. حال ایران برای فروش این محصول دنبال مشتری‌های جدید می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، چین، بزرگ‌ترین خریدار زعفران ایران، حالا با اعمال محدودیت‌هایی خرید این محصول را کاهش داد. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند در پایان بهمن ۱۴۰۰، میزان صادرات سالانه دچار افت ۲۴ درصدی شد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آینده بازار به تجارت‌نیوز گفت: در پایان بهمن سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ صادرات زعفران ایران حدود ۲۴ درصد کاهش داشت.

غلامرضا میری درباره علت کاهش صادرات توضیح داد: در گذشته زعفران مستقیماً به هنگ‌کنگ، ویتنام و کشورهای هم‌مرز با چین صادر می‌شد. این محصول پس از ورود به این کشورها به چین قاچاق می‌شد. اما در حال حاضر چین به شکل سفت و سختی از واردات کالاهای قاچاق به کشور خود جلوگیری می‌کند.

او افزود: چین برای تجار کدهای رجیستری در نظر گرفت. بر این اساس تجار تنها با داشتن کد رجیستری می‌توانند واردات انجام دهند که گرفتن آن کد زمان‌بر است.

وی درباره موانع موجود در صادرات گفت: ۲۰ تا ۴۰ تن از زعفران کشور به شکل ماهانه به چین صادر می‌شد. اما چین این میزان خرید از ایران را متوقف کرد. بنابراین کاهش صادرات به دلیل وجود موانع در بازار چین است.

آمریکا مشتری زعفران ایران

میری درباره مشتریان ایران تشریح کرد: علاوه بر چین، هندوستان، عربستان سعودی و آمریکا مشتریان ایران هستند. با این حال ما باید دنبال مشتری‌های جدید باشیم. یک سری موانع داخلی نیز در کشور وجود دارد که اگر برطرف شود شاهد رشد صادرات در کشور خواهیم بود. در پی رشد صادرات افزایش قیمت نیز خواهیم داشت.

این فعال صنفی درباره آینده بازار نیز اظهار کرد: مدت زمان زیادی به فصل تولید زعفران باقی است. پیش‌بینی بازار به اوضاع کشور بستگی دارد و در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

میری در پایان خاطرنشان کرد: مشکلاتی از جمله نوسان قیمت ارز، موانع صادرات و همچنین تغییر قیمت محصول باعث شد که نتوانیم درباره بازار تولید و صادرات زعفران پیش‌بینی بلندمدت انجام دهیم. این محصول اکنون در بازار حداقل ۱۸ میلیون تومان و حداکثر ۳۴ میلیون تومان قیمت دارد.

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
کد خبر: 26927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha