۲ شرط اساسی در موفقیت افزایش دامنه نوسان/ این طرح از بازارهای جهانی الگوبرداری شده اما به مدل سرمایه‌گذاری توجــه کافـــی نشده است/بازارگردانها باید تقویت شوند

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کاریزما گفت: در بازارهای جهانی به ندرت سهامداران به صورت خرد فعالیت دارند و عمدتا از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری (Mutual Fund) ، شرکت های تامین سرمایه‌ و ... در بازار فعالیت می‌کنند و بخش عمده معاملات مربوط به سرمایه گذاری‌های غیر مستقیم می‌شود.در مجموع گمان می‌کنم همزمان با افزایش دامنه نوسان نیاز جدی به تقویت بازارگردان‌ها نیز احساس می‌شود.

دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی به‌ عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام استفاده می‌شود. دامنه مجاز نوسان، حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد و قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در واقع این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم است.مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزئیات تغییر دامنه نوسان، اظهار کرده است: برنامه‌ای که برای تغییر دامنه نوسان بررسی و به هیات مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود تا در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰ درصد ادامه خواهد داشت.

وحید عباسیون مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کاریزما و کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درباره تغییر دامنه نوسان و الزامات آن اظهار کرد: محدود کردن دامنه نوسان تا حدی که در بورس تهران وجود دارد تاحد زیادی از کارایی آن می‌کاهد چراکه تشکیل صف های خرید و فروش باعث می شود که تحلیل جایگاه اصلی خودش را پیدا نکند. بارها دیده شده که برخی از سرمایه گذاران و سهامداران همیشه در صف خرید یا فروش هستند و این در حالی است که تصمیم آنها ممکن است پشتوانه تحلیلی نداشته باشد؛ بنابراین کلیت طرح افزایش دامنه نوسان اصلاح مثبتی تلقی می شود اما در اجرای این امر باید به دو نکته اعم از زمان اجرایی آن و مدل سرمایه گذاری سهامداران را مد نظر داشت.

عباسیون در تشریح اهمیت زمانی اجرای این طرح بیان کرد: بازار ما معمولا حالت تعادلی ندارد و به بیان دیگر در بیشتر اوقات با بازاری سراسر مثبت و یا منفی مواجه می شویم و در چنین مواقعی مسئولان به فکر اصلاحات ساختاری و برداشتن دامنه نوسان می‌افتند و در چنین زمانی عملیاتی کردن این طرح صحیح نیست چراکه در زمانی که عرضه‌ها شدید بوده و صف فروش تشکیل می‌شود با برداشتن دامنه نوسان شوک رو به پایینی به بازار وارد می‌شود و بالعکس در زمانی که بازار در روزهای متوالی مثبت بوده و صف‌های خرید تشکیل می‌شود برداشتن دامنه نوسان منجر به شکل‌گیری حباب قیمتی و شوک رو به بالا می‌شود؛ در نتیجه جّو کلی بازار در اجرای این طرح حائزاهمیت است.

وی ابراز کرد: پژوهش‌های عملی و دانشگاهی نشان داده که اخذ تصمیمات اصلی در کلیت اقتصاد باید در حالت استیبل و ثبات بازارهای مالی باشد. عملیاتی ساختن این تصمیمات در زمان نامناسب باعث زیان سهامداران و فعالان بازار و همچنین آسیب جدی به بدنه بازار می‌شود. از آنجایی که بازار ما به ندرت حالت تعادل و ثبات را تجربه می‌کند، تصمیم بر افزایش مرحله‌ای دامنه نوسان و به صورت ماهانه شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کاریزما در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این طرح از بازارهای جهانی الگوبرداری شده اما به مدل سرمایه‌گذاری توجه کافی نشده است، مطرح کرد: در بازارهای جهانی به ندرت سهامداران به صورت خرد فعالیت دارند و عمدتا از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری (Mutual Fund) ، شرکت های تامین سرمایه‌ و ... در بازار فعالیت می‌کنند و بخش عمده معاملات مربوط به سرمایه گذاری‌های غیر مستقیم می‌شود؛ حتی در برخی مواقع صندوق‌ها نیز به طور مستقیم سهام خریداری نمی‌کنند و به واسطه بازارگردان‌ها این امر را انجام می‌دهند. در مجموع گمان می‌کنم همزمان با افزایش دامنه نوسان نیاز جدی به تقویت بازارگردان‌ها نیز احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با افزایش دامنه نوسان باید بازارگردانی قوی برای مدیریت معاملات وجود داشته باشد، تشریح کرد: بازارگردان‌ها می‌توانند رکن مهمی در کنترل قیمت‌ها باشند و همچنین به واسطه این بخش، دیگر شوک‌های شدید به بازار وارد نمی‌شود. افزایش دامنه نوسان اقدامی مفید و در جهت رفع کاستی‌های بازار بوده که در بازارهای جهانی تجربه شده است اما برای الگوبرداری صحیح از این موضوع باید بازارگردانی به صورت جدی تقویت شود. در بازارهای مالی پیشرفته، بازارگردان‌ها به اصطلاح طرف حساب معامله‌گران هستند.

عباسیون درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به رشدهای پی در پی بازار سهام آیا زمان مناسبی برای حذف دامنه نوسان است؟ پاسخ داد: بازار سهام از هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۰ را آغاز کرده و تاکنون نیز ادامه دار شده و جّو مثبت در معاملات مشهود است اما با توجه به اینکه قرار بر افزایش تدریجی دامنه نوسان شده، نمی توان زمان فعلی را نامناسب بدانیم. به طور حتم اگر یک‌مرتبه این امر اجرایی می‌شد شاهد آسیب‌های جدی می‌شدیم اما اجرای مرحله‌ای این طرح به اصطلاح ضرب آن را می‌گیرد. از طرفی پیش بینی می شود بازار سهام تا یک الی دو هفته آینده وارد فاز آرامش نسبی بشود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۳
کد خبر: 26870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha