دولت برای ایجاد رقابت در بازار،تعرفه واردات خودرو را صفر کند/ خودروساز داخلی باید بتواند خودروی صادرات محور، رقابت پذیر و ارزان قیمت تولید کند/مهم نیست چه کسی خریدار سهام دولت است!

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا گفت: بنده بر این باورم نباید دولت را تحت فشارقرارداد که سهم خود را در خودروسازی به چه کسی واگذار کند یا چه کسی یا کسانی و چه شرکت هایی می خواهند سهم دولت را در خودروسازی بخرند، آنچه برای ما حائز اهمیت است تولید خودروی کیفی و ارزان قیمت و اقتصادی برای استفاده عموم مردم است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،واگذاری سهم دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا بحث مهمی است که با خبر واگذاری این سهم به کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت غیر مرتبط با صنعت خودروسازی حساس تر شده است. هر چند چهارشرکت گلرنگ، ماموت، میهن و زرماکارون در بیانیه ای خرید سهم دولت و تشکیل جلسه در این موضوع را تکذیب کردند، اما جدای از صحت این موضوع، واگذاری به شرط اهلیت تا چه حد برای دولت باید حائز اهمیت باشد موضوعی است که رادار اقتصاد در گفت و گو با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آن را تحلیل کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس درپاسخ به این سوال که به نظر شما رعایت اهلیت برای واگذاری سهم دولت در خودروسازی تا چه اندازه حائز اهمیت است، گفت: دولت باید تعریفی برای اهلیت داشته باشد، یعنی باید اهلیت لازم را پیدا کند اما نه به شکلی که برخی درباره آن صحبت می کنند، چرا که دولت فقط و فقط باید در مقام سیاست گذار به این مبجث ورود کند. یعنی دولت بعد از واگذاری ایران خودرو و سایپا مسوولیت خود در حوزه سیاست گذاری را باید به درستی انجام دهد. اینکه به چه کسی واگذار می کند،ربط چندانی به ما  ندارد.

وی در ادامه افزود: دولت در وهله اول به عنوان سیاست گذار برای ایجاد رقابت در بازار، باید تعرفه واردات خودرو را صفر کند تا هر کس که امکان واردات داشت خودروی خارجی به کشور وارد کند. این سیاست اولین گام برای ایجاد رقابت یا رقابتی کردن صنعت خودرو و خودروسازان داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس بیان داشت: خودروساز داخلی با خودرو ساز خارجی باید بتواند در سه کلمه رقابت کند. به این معنا که خودروساز داخلی باید بتواند خودروی صادرات محور، رقابت پذیر و ارزان قیمت تولید کند. اگر این موارد اصلی ترین مولفه های مورد نیاز و مورد نظر ما در خودروسازی باشد برای دولت نباید تفاوت کند که سهم خود را در خودروسازی به چه کسی واگذار می کند.

 حسینی کیا در این باره تصریح کرد: بنده بر این باورم که نباید دولت را تحت فشارقرارداد که سهم خود را در خودروسازی به چه کسی واگذار کند یا چه کسی یا کسانی و چه شرکت هایی می خواهند سهم دولت را در خودروسازی بخرند، آنچه برای ما حائز اهمیت است تولید خودروی کیفی و ارزان قیمت و اقتصادی برای استفاده عموم مردم است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر این مولفه ها مهم باشد ما نباید به دنبال دولت راه بیفتیم و بپرسیم که چه کسی سهم دولت را در خودروسازی می خرد یا چرا دولت به این شرکت یا آن شرکت می فروشد؟ باز هم تاکید می کنم دولت باید سهم خود را بفروشد و به عنوان سیاست گذار تعرفه واردات را صفر کند تا خودروسازانی که قادر به رقابت نیستند خود به خود از گردونه تولید خودرو و بازار خارج شوند. در غیر این صورت خودروسازی باقی می ماند که می تواند خودروی کیفی تولید کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه دولت باید خود را از مدیریت خودروسازی کنار بکشد، افزود: بنده بر این باورم که دولت باید هر چه سریعتر دست از بنگاه داری بکشد و به وظیفه اصلی خود یعنی سیاست گذاری بپردازد. ضمن اینکه برای فروش دولت باید بهترین راهکار را بیابد، اگر فروش در بورس بهتر است سهام خود را در بورس عرضه کند، ملاک عمل برای فروش سهم خودروسازی برای دولت باید گران تر فروختن باشد حالا چه در بورس یا به اشخاص و شرکت های دیگر!

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 26865

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha