نگرانی‌ والدین از بازگشایی مدارس | امکان کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه وجود دارد؟

نقدهای زیادی به بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین وارد است و ظاهراً عزمی جدی برای بازگشت به آموزش‌های حضوری در سال جدید را باید شاهد باشیم.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران، یکی از تغییرات جدی ۱۴۰۱ را باید در حرکت به سمت بازگشایی مدارس جست وجو کرد. مدارسی که عملاً پس از ورود کرونا به کشور بسته بودند و تنها روزهای محدودی آن هم به تشخیص مدارس روی دانش آموزان را به خود دیدند. حالا بعد از تأثیر سه سال تحصیلی از کرونا، دیگر همه نگرانی جدی از روند افت تحصیلی در آموزش‌های مجازی دارند. با این همه نقدهای زیادی به بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین وارد است و ظاهراً عزمی جدی برای بازگشت به آموزش‌های حضوری در سال جدید را باید شاهد باشیم.

حالا همزمان با اعلام وزارت آموزش و پرورش به دنبال مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین ماه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تشکیل کمیته پایش و هماهنگی عملیات ترافیکی ویژه مدارس آموزشی خبر داده و گفته است: باتوجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، قرار بود که ساعات طرح ترافیک پس از بازگشایی حضوری کامل مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها) به حالت پیش از شرایط کرونایی برگردد؛ بر همین اساس مقرر شده که در روزهای ابتدایی بازگشایی مراکز آموزشی وضعیت ترافیکی پایش شود و چنانچه مراکز آموزشی به صورت کامل بازگشایی شده بود، ساعات طرح ترافیک به پیش از کرونا باز گردد؛ یعنی در نیمه نخست سال ساعت ترافیک از ۶:۳۰ تا ۱۹ خواهد بود.

مجتبی شفیعی با بیان اینکه معمولاً در ماه مبارک رمضان، طرح ترافیک یک ساعت زودتر به اتمام می‌رسد، افزود: قرار شده که جزئیات تغییر نحوه ساعت کاری در جلسه‌ای پس از تعطیلات نوروزی بررسی و به اطلاع عموم برسد.

شفیعی درباره تمهیدات ترافیکی شهرداری تهران در نخستین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی و همچنین نخستین روز بازگشایی حضوری مراکز آموزشی بیان کرد: این بازگشایی تغییراتی در حجم تقاضای سفر در مدهای مختلف حمل و نقل شهری تهران ایجاد خواهد کرد. تلاش شده است که تعداد ناوگان مدهای مختلف از طریق تعمیرات افزایش یابد و همچنین شیفت‌های کاری رانندگان بیشتر شود همچنین تلاش می‌شود سرفاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روزهای ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارائه سرویس برسد.

وی بیان کرد: در کنار اقدامات مربوط به توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، موضوع ایمن سازی محیط اطراف مراکز آموزشی بویژه مدارس در دستور کار قرار گرفته است. تمامی مناطق شهرداری تهران موظف هستند نسبت به تکمیل و بهسازی علائم و تجهیزات ایمنی اطراف مراکز آموزشی بویژه مدارس اقدام کنند.

وی از شهروندان درخواست کرد که در این روزها کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و از طریق حمل و نقل عمومی یا روش‌های غیر موتوری (پیاده‌روی و دوچرخه سواری) به جابه‌جایی بپردازند.
فعالیت ۲۰۰ پیمانکار سرویس مدرسه

همچنین اسماعیل‌بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درخصوص تهمیدات سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ۱۴ فروردین به ایسنا گفت: هماهنگی‌هایی با آموزش و پرورش درخصوص نحوه فعالیت سرویس مدارس و نرخ کرایه داشتیم که نهایتاً در این زمینه به تفاهم رسیدیم و مقرر شد کرایه سرویس مدارس بر مبنای نرخ ۱۴۰۰ محاسبه شود.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ پیمانکار در حوزه سرویس مدارس ساماندهی شدند اظهار کرد: در چند روز گذشته رایزنی‌هایی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم تا در مورد سرویس مدرسه با کمترین مشکل روبه‌رو باشیم.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز گفت: از ۱۴ فروردین ماه قطعاً شاهد افزایش قابل ملاحظه مسافران مترو خواهیم بود. فاصله حرکت قطارها در خطوط مترو در حد امکان کاهش خواهد یافت و در ساعات اوج مسافر، پیش‌بینی شده است تا قطارهای فوق‌العاده‌ اعزام شوند تا سفرهای مردم مدیریت شود.

اینها همه در حالی است که آموزش و پرورش نیز با اعلام اینکه مدارس آمادگی کامل برای پذیرایی از دانش‌آموزان دارند در این مدت به بیان نکاتی برای آمادگی آموزش حضوری پرداختند.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی آموزش و پرورش در صفحه شخصی‌اش در توئیتر به موضوع ‏آمادگی برای آموزش حضوری مدارس اشاره و بر ضرورت رعایت نکات ذیل از سوی مدارس تأکید کرد: تأکید بر رعایت بهداشت فردی و محیط، استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه، تماس با والدین برای سرویس تردد دانش آموزان، عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا یا دارای علایم یا بیماری زمینه‌ای، حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان.

در دستورالعمل اعلامی به مدارس نیز قید شده است که همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند. همچنین تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفاً به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بنا بر اظهارات صادق ستاری‌فرد، «تأکید ستاد ملی کرونا این بوده که دانش‌آموزان به صورت حضوری و روزانه در کلاس‌ها حضور یافته و تأکید بر این است که همه دانش‌آموزان در پنج روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند، اما برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان، جزو اختیارات شورای مدرسه است.»

هرچند مسئولان آموزش و پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه نمی‌تواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است.

نگرانی‌هایی که از بازگشایی مدارس وجود دارد ابتلای دانش‌آموزان و به دنبالش رشد صعودی آمار کرونا در کشور است که دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران با گذشت تعطیلات نوروزی، گفت: در حال حاضر خوشبختانه وضعیت بیماری مناسب شده و روند کاهشی شده است.

وی درباره تأثیر سفرهای نوروزی بر روند بیماری کووید ۱۹ بعد از تعطیلات، گفت: در فاصله ۱۵ تا ۳۰ فروردین ماه باید روند وضعیت بیماری را پایش کنیم. ممکن است به دلیل افزایش سفرها و شرایطی که در نوروز داشتیم، درصدی افزایش در بیماری داشته باشیم که امیدوارم قابل توجه نباشد.

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 26769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha