سرنوشت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱/عقبگرد قیمت یا شوک دوباره؟

بازار مسکن برخلاف سایر بازارهای رقیب خود به اخبار برجام واکنش خاصی نشان نداد و در حالی که گفت‌وگوهای وین قیمت دلار را از کانال ۳۰ هزار تومان بارها به زیر کشاند و قیمت هر گرم طلا را در مقاطعی از سال گذشته به زیر یک میلیون تومان رساند، مسکن تقریبا روال افزایش قیمت را به صورت پیوسته حفظ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق؛بازار مسکن برخلاف سایر بازارهای رقیب خود به اخبار برجام واکنش خاصی نشان نداد و در حالی که گفت‌وگوهای وین قیمت دلار را از کانال ۳۰ هزار تومان بارها به زیر کشاند و قیمت هر گرم طلا را در مقاطعی از سال گذشته به زیر یک میلیون تومان رساند، مسکن تقریبا روال افزایش قیمت را به صورت پیوسته حفظ کرد. البته رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ کند شد و آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن تهران در بهمن پارسال نشان می‌دهد که رشد ماهانه بهای ملک در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به دی ماه همان سال زیر نیم‌ درصد و نزدیک به صفر بوده است اما آیا مسکن در سال ۱۴۰۱ با همین دست فرمان پیش می‌رود و قیمت آن به سراشیب می‌افتد؟ بر اساس گزارش بانک مرکزی در فروردین سال ۹۹ میانگین قیمت هر مترمربع مسکن فقط ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود. این شاخص در اسفند سال ۹۹ به متری ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. با این حساب قیمت مسکن در سال ۹۹ از ابتدا تا انتهای سال به حدود دو برابر رسید. در سال ۱۴۰۰ اما رشد قیمت مسکن کند شد. در اولین ماه امسال، میانگین بهای هر مترمربع ملک مسکونی در تهران به ۲۹ میلیون و ۳۲۰ کاهش داشت اما این کاهش قیمت دوامی نداشت و دوباره مسکن سیر صعودی قیمت را در پیش گرفت. این بار اما رشد قیمت مسکن آهسته و پیوسته بود و بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن ماه امسال میانگین قیمت مسکن در تهران به ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت مسکن در سال ۹۹ از ابتدا تا پایان سال حدود دو برابر شد اما در سال ۱۴۰۰ میانگین قیمت مسکن از ابتدا تا پایان سال کمتر از چهار میلیون تومان به ازای هر مترمربع رشد داشت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که شمار معاملات مسکن از پاییز سال گذشته افزایش قابل ملاحظه داشت و بنا بر گزارش بانک مرکزی در آخرین ماه پاییز حجم معاملات مسکن رشد ۲۸۲ درصدی نسبت به آذر سال ۹۹ به ثبت رساند و در بهمن پارسال معاملات مسکن رشد ۱۱۷.۸ درصدی نسبت به بهمن ۹۹ را تجربه کرد. حسن محتشم، کارشناس مسکن درباره چشم‌انداز بازار ملک در سال ۱۴۰۱ به «شرق» می‌گوید که همه چیز به نتیجه گفت‌وگوهای احیای برجام و وضعیت اقتصاد کلان بستگی دارد. او توضیح می‌دهد: اگر برجام احیا شود و ارزش پول ملی تقویت شده و وضعیت اقتصاد کلان بهبود پیدا کند قیمت مسکن اندکی فروکش می‌کند. این کارشناس با اشاره به تأثیر طرح مسکن حمایتی بر کاهش قیمت مسکن ادامه می‌دهد: گرچه پروژه ساخت و تحویل مسکن حمایتی در سال ۱۴۰۱ به سرانجام نمی‌رسد اما اگر گفت‌وگوهای احیای برجام به نتیجه برسد و بازار ثبات قیمت‌ها را تجربه کند، بخشی از تقاضای افراد برای خانه‌دارشدن پاسخ داده می‌شود. او ‌می‌گوید: اگر برجام به نتیجه نرسد و اقتصاد کشور تحت تأثیر این مسئله دچار فشار مضاعف شود، بازار مسکن هم از این وضعیت تأثیر می‌پذیرد و قیمت‌ها دوباره صعودی می‌شود و اما اگر وضعیت مذاکرات برجام مشابه سال گذشته در تعلیق بماند، رشد اندک اما پیوسته قیمت مسکن ادامه‌دار

 خواهد بود. قیمت مسکن در سال ۹۹ رشد غیرمنتظره نزدیک به صددرصدی را تجربه کرد اما در سال ۱۴۰۰ رشد قیمت مسکن زیر نرخ تورم و حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد بود که کارشناسان این بخش این اتفاق را ناشی از تخلیه حباب قیمت مسکن می‌دانند و معتقد هستند پاسخ دوگانه بازگشت آرامش و ثبات به این بازار یا شوک دوباره قیمت‌ها بستگی به وضعیت کلی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱ دارد. در عین اینکه این کارشناسان توصیه می‌کنند که خریداران مسکن مصرفی نباید وقت‌کشی کنند و بهتر است که در اولین فرصت مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند.

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 26763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha