سیر تا پیاز آنچه که باید درباره قرعه‌کشی جام جهانی بدانید

مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز در دوحه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  خبرگزاری خبرآنلاین؛ با پایان یافتن رقابت های انتخابی جام جهانی در قاره های مختلف و برگزاری بازی های پلی آف، تکلیف ۲۹ تیم از ۳۲ تیم حاضر در قطر مشخص شد. بر همین اساس هم امروز قرعه کشی جام جهانی در دوحه برگزار می شود تا تیم های حاضر در قطر، رقبای خود را بشناسند و در فاصله چند ماه تا این مسابقات، تکلیف گروه های هشت گانه بزرگ ترین فستیوال فوتبالی دنیا مشخص شود.

این مراسم، از ساعت ۱۹ به وقت محلی و ۲۰:۳۰ به وقت ایران، در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های دوحه قطر (DECC) برگزار خواهد شد.

این ۳۲ تیم در ۸ گروه ۴ تیمی قرار خواهند گرفت. ۳ تیم باقی‌مانده هم تیم سیزدهم اروپا، برنده دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای آسیا – آمریکای جنوبی و برنده پلی‌آف بین قاره‌ای اقیانوسیه – آمریکای شمالی خواهند بود.

سیر تا پیاز آنچه که باید درباره قرعه‌کشی جام جهانی بدانید

مهمانان و مجریان مراسم قرعه کشی؛ علی دایی مهمان ویژه

در این مراسم، ۲ هزار مهمان حاضر هستند و جرمین جناس، کارلی لوید و سامانتا جانسون مجریان مراسم هستند. گوی‌ها هم توسط اسطوره‌ها درخواهند آمد که به این شرح هستند: لوتار ماتئوس (آلمان)، کافو (برزیل)، عادل احمد (قطر)، علی دایی (ایران)، بورا میلوتینوویچ (صربستان)، جی‌جی اوکوچا (نیجریه)، رباح ماجر (الجزایر) و تیم کیهیل (استرالیا). نکته جالب حضور علی دایی، اسطوره فوتبال ایران در این جمع است که به همراه مهدی مهدوی کیا، به عنوان مهمان ویژه فیفا در قطر حاضر شده و قرار است آقای گل سابق فوتبال ملی جهان، یکی از هشت برگزار کننده قرعه کشی باشد.

سه سهمیه باقی مانده بعد از قرعه کشی کی معلوم می شود؟

به طور معمول مراسم قرعه کشی بعد از مشخص شدن همه تیم های حاضر برگزار می شود ولی تاخیر در برگزاری مسابقات انتخابی به دلیل همه گیری کووید-۱۹ باعث شد تا مراسم قرعه کشی این دوره با سه جای خالی برگزار شود. دو پلی آف بین قاره ای در تاریخ های ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه تعیین کننده دو تیم از سه تیم باقی مانده خواهد بود؛ جایی که برنده دیدار تیم های سوم انتخابی آسیا با تیم پنجم امریکایی جنوبی دیدار می کند و تیم چهار کونکاکاف باید به مصاف تیم اول اقیانوسیه برود. این دو دیدار در قطر برگزار می شود.

یک جای خالی دیگر مربوط به اروپا خواهد بود؛ جایی که قرار بود تکلیف سه تیم باقی مانده این قاره پیش از قرعه کشی مشخص شود ولی یکی از این سهمیه ها تحت الشعاع حمله روسیه به اوکراین قرار گرفت. در شرایطی که روسیه از رقابت های انتخابی کنار گذاشته شد تا لهستان بدون بازی راهی دیدار پایانی خود شود، مسابقه اوکراین و اسکاتلند حداقل تا سه ماه به تعویق انداخته شد. برنده این دیدار بلافاصله با ولز برای تعیین سهمیه آخر اروپا دیدار خواهد کرد.

سیر تا پیاز آنچه که باید درباره قرعه‌کشی جام جهانی بدانید

قرعه کشی چگونه انجام می شود؟

قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ مشابه دوره قبلی با چند تغییر جزئی انجام می شود. سیدبندی تیم ها بر اساس رتبه بندی فیفا که یک روز قبل از قرعه کشی اعلام می شود، انجام خواهد گرفت. قطر به عنوان میزبان، تنها تیمی است که بدون در نظر گرفتن رنکینگ فیفا، در سید یک قرار می گیرد. این نقد همیشه بوده که رتبه تیم ها معیار کاملا دقیقی برای سید بندی تیم ها نیست ولی قطعا بهتر از این است که چنین کاری توسط یک کمیته انتخابی متشکل از چند نفر انجام شود و احساسات و تعصبات ناخواسته در آن دخیل باشد. بر این اساس سیدبندی به شکل زیر خواهد بود:

سید یک: تیم های اول تا هفتم رنکینگ فیفا + قطر (میزبان)

سید دو: تیم های هشتم تا پانزدهم رنکینگ فیفا

سید سه: تیم های شانزدهم تا بیست و سوم رنکینگ فیفا

سید چهار: تیم های بیست و چهارم تا بیست و هشتم رنکینگ فیفا + ۳ تیمی که نام‌شان بعد از قرعه کشی مشخص می شود.

فرایند قرعه کشی با سید یک شروع می شود و سپس سیدهای دوم، سوم و در نهایت چهارم. قطر به صورت خودکار به عنوان تیم اول گروه A وارد جدول خواهد شد. فرایند یاد شده به ترتیبی که گفته شد تا مشخص شدن گروه آخرین تیم ادامه خواهد یافت. به این ترتیب ابتدا هشت تیم اول هر گروه مشخص می شود، سپس سید دو، تیم های دوم هر گروه را مشخص می کند و تیم های سوم و چهارم هر گروه هم به ترتیب از بین هشت تیم حاضر در سیدهای سوم و چهارم تعیین خواهند شد.

سید بندی جام جهانی شامل چه تیم هایی است؟

سید یک: قطر، برزیل، بلژیک، فرانسه، آرژانتین، انگلیس، اسپانیا، پرتغال

سید ۲: آلمان، هلند، دانمارک، سوئیس، اروگوئه، کرواسی، مکزیک، آمریکا

سید ۳: سنگال، ایران، ژاپن، صربستان، لهستان، کره جنوبی، مراکش، تونس

سید ۴: کانادا، کامرون، اکوادور، عربستان، غنا، ۳ تیم صعود کننده از پلی‌آف

سیر تا پیاز آنچه که باید درباره قرعه‌کشی جام جهانی بدانید

کدام تیم ها با ایران هم گروه نمی شوند؟

با توجه به قرار گرفتن تیم ملی ایران در سید سوم، ایران در کنار تیم ملی کشورمان تیم های سنگال، ژاپن، صربستان، لهستان، کره جنوبی، مراکش و تونس در یک گلدان قرار دارند و این بدان معناست شاگردان اسکوچیچ در قرعه کشی جام جهانی با این تیم ها همگروه نمی‌شوند.

علاوه بر این تیم‌های آسیایی هم در یک گروه قرار نخواهند گرفت تا به این ترتیب عربستان و قطر هم جزو تیم هایی باشند که با ایران همگروه نخواهد شد. 

در صورتی که برنده پلی آف استرالیا و امارات هم برابر پرو به پیروزی برسد سهمیه آسیا به ۵ تیم افزایش پیدا خواهد کرد. تیم پنجم آسیا هم طبیعتا در گروه ایران نخواهد بود.

سخت‌ترین و آسان‌ترین گروه برای ایران کدام است؟

با توجه به شرایط قرعه کشی و سید بندی، به نظر می رسد سخت ترین گروهی که ممکن است برای ایران رقم بخورد، هم گروهی با برزیل، آلمان و کانادا است. از سوی دیگر، آسان ترین حالت ممکن می تواند هم گروهی ایران با تیم های پرتغال، آمریکا و  غنا باشد که حتی ایران در صورت قرار گرفتن در چنین گروهی، می تواند چشم امید زیادی به صعود از گروه خود هم داشته باشد.

هم‌گروه های تیم ملی ایران در تاریخ جام‌جهانی

۱۹۷۸: پرو- هلند- اسکاتلند

۱۹۹۸: آلمان- آمریکا- یوگسلاوی 

۲۰۰۶:مکزیک- پرتغال- آنگولا

۲۰۱۴: آرژانتین- نیجریه- بوسنی و هرزگوین

۲۰۱۸: اسپانیا- پرتغال- مراکش

زمان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر

برنامه بازی‌ها و ساعت بازی‌ها پس از انجام قرعه‌کشی مشخص خواهند شد. تاریخ برگزاری جام‌جهانی بین ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱) خواهد بود. در مرحله گروهی که ۱۲ روز به طول خواهد انجامید، هر روز ۴ بازی برگزار خواهد شد.

دیدار فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هم روز ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱) در ورزشگاه تازه تأسیس و ۸۰ هزار نفری «لوسیل» برگزار خواهد شد.

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 26726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha