وزارت دفاع اوکراین: روسیه تاکنون نزدیک ۱۴۰۰ موشک شلیک کرده است / تصاویر ماهواره‌ای؛ نیروهای روسیه در حال عقب نشینی از چرنوبیل هستند

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت دفاع اوکراین در این بازه زمانی روسیه بیش از ۱۳۷۰ فروند موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده و موجب ویرانی ۱۵ فرودگاه در این کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، با گذشت بیش از یک ماه از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین، درگیری‌ها در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد. همزمان با نبرد در شهرها و خیابان‌های اوکراین، تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حصول به توافق آتش‌بس میان دو کشور نیز در جریان است.

با این حال گلوله‌باران مناطق اطراف کی‌یف و شهر شمالی چرنیهیف و تشدید حملات روسیه در نقاط دیگر اوکراین امیدها برای پیشرفت مذاکرات و پایان دادن به جنگ را تضعیف کرده است.

از سوی دیگر حملات هوایی روسیه به بسیاری از مراکز مسکونی، پناهگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها نگرانی‌ها از رخ دادن فاجعه انسانی در اوکراین را افزایش داده است.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ را در این گزارش دنبال کنید.

 ‌

بانک‌های بریتانیایی به دولت جانسون در مورد عملی نبودن تحریم کامل بانک‌های روسیه هشدار دادند

خبرگزاری رویترز به‌نقل از دست‌کم ۵ منبع آگاه خبر داده که بانک‌های بریتانیایی نسبت به امکان تحریم همه جانبه بانک‌های روسی به دولت لندن هشدار داده‌اند.

طبق گزارش رویترز بانک‌های بریتانیایی می‌گویند منع کردن کلیه شهروندان روسیه از داشتن بیش از ۵۰ هزار پوند (۶۵۴۳۰ دلار) در حساب‌های خود اقدامی غیرقانونی و در عین حال غیرعملی است.

پس از حمله روسیه به اوکراین دولت بریتانیا اعلام کرد که کلیه اتباع روسیه از این پس مجاز به سپرده‌گذاری در بانک‌های بریتانیا بیش از سقف ۵۰ هزار پوند نیستند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا این تصمیم را بخشی از استرلاتژی کلان لندن برای منزوی کردن مسکو ارزیابی کرده بود.

رویترز: واشنگتن به شرکت‌های آمریکایی در مورد احتمال حمله سایبری مسکو از طریق لابراتوار کسپرسکی هشدار داده بود

خبرگزاری رویترز می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی از همان بدو حمله نظامی روسیه به اوکراین نسبت به احتمال حمله سایبری روسیه به شرکت‌های آمریکایی هشدار داده بودند.

رویترز می گوید دولت آمریکا با ارسال هشدارهای خصوصی به برخی از شرکت‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده بود روسیه از طریق لابراتوار کسپرسکی به آن‌ها ضربه بزند.

کسپرسکی که دفتر مرکزی آن در مسکو واقع شده است در زمینه تولید محصولات آنتی ویروس شهرت دارد.

ٰ‌

کانادا: روسیه نمی‌تواند یک «شریک سازنده» در گروه ۲۰ باشد

به گزارش رویترز جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با انتقاد از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین گفت که مسکو از این به بعد نمی‌تواند متحد و شریکی سازنده در بین اعضای گروه ۲۰ باشد.

تصاویر ماهواره‌ای؛ نیروهای روسیه در حال عقب نشینی از چرنوبیل هستند

نهاد ملی ناظر بر فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین می‌گوید مطابق تصاویر ماهواره‌ای نیروهای نظامی روسیه در حال عقب‌نشینی از منطقه چرنوبیل هستند.

نیروهای نظامی روسیه حدود یک‌ماه پیش نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تحت کنترل خود درآوردند با این‌حال کارکنان اوکراینی این مرکز اجازه یافتند فعالیت این مرکز مهم را ادامه دهند.

گفته می‌شود جابجایی نیروهای روسیه ممکن است بخاطر در معرض قرار گفتن سربازان روس در برابر تشعشعات هسته‌ای و بالاگرفتن نگرانی‌ها در این باره بوده باشد. گفته می‌شود سربازان روسی مستقر در نیروگاه اتمی و خود شهر چرنوبیل به مقصد بلاروس حرکت کرده‌اند.

پیش‌تر مقامات کی‌یف و برخی رهبران غربی و در راس آن‌ها ایالات متحده نسبت به نیت پوتین در عقب کشاندن نیروهایش ابراز تردید کرده بودند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با استناد به «دروغ‌گویی‌های» مستمر مسکو، این اقدام را نه عقب‌نشینی که آرایش مجدد و تجدید قوا با هدف عملیات مجدد ارزیابی کرده است.

وزارت دفاع اوکراین: روسیه تاکنون نزدیک ۱۴۰۰ موشک شلیک کرده است

طبق آمار رسمی تاکنون ۱۴۸ کودک اوکراینی در جریان حملات هوایی روسیه طی ۵ هفته اخیر کشته شده‌اند. طبق آمار منتشر شده توسط وزارت دفاع اوکراین در این بازه زمانی روسیه بیش از ۱۳۷۰ فروند موشک به سمت اوکراین پرتاب کرده و موجب ویرانی ۱۵ فرودگاه در این کشور شده است.

طبق این آمار بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی تا کنون مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند. خبرگزاری رویترز به نسخه‌ای از این بیانیه دست یافته اما مستقلا قادر به تایید آمار ارائه شده نیست.

بایدن: احتمال دارد پوتین برخی از مشاوران خود را تحت بازداشت خانگی قرار داده باشد

رئیس جمهور آمریکا بدون ارائه اسناد و شواهد محکم روز پنجشنبه از احتمال تحت نظر بودن برخی از مشاوران همتای روس خود و یا حتی بازداشت خانگی آن ها خبر داد.

پیش تر سرویس اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده بود که مشاورین پوتین جرات ارائه واقعیات جبهه اوکراین را به وی ندارند و حقایق را از شخص اول کرملین مخفی می کنند.

نتایج یک نظر سنجی: پوتین همچنان در خانه محبوب است

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین از حمایت بالایی در کشور خود برخوردار است. این محبوبیت علیرغم تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و انتقادهای فزاینده از شخص اول کرملین و در آستانه پنجمین هفته آغاز این جنگ، به ثبت رسیده است.

مرکز «لوادا» که یک مرکز نظرسنجی مستقل غیردولتی در روسیه بشمار می رود در نظرسنجی‌های اخیر خود به این نتیجه رسیده  که میزان محبوبیت پوتین پس از دستور حمله به اوکراین از ۷۱ درصد در ماه گذشته به حدود ۸۳ درصد رسیده است. این درحالی است که میزان مقبولیت کلی رژیم نیز نسبت به ماه گذشته شاهد یک افزایش ۱۵ درصدی بوده است.

نزدیک ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی بر این اعتقاد بوده‌اند که روسیه در مسیر درستی در حال حرکت است. این میزان در ماه فوریه تنها ۵۰ درصد بود.

بیش از ۱۳۰ هزار سرباز تازه نفس در ارتش روسیه؛ مسکو قصد اعزام آن‌ها را به اوکراین نداریم

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه فرمانی را امضاء کرد که طبق آن استخدام ۱۳۴۵۰۰ سرباز جدید در ارتش فدراسیون روسیه در دستور کار قرار می‌گیرد. وزارت دفاع روسیه با صدور فراخوان مربوطه هر گونه ارتباط بین نیروهای جدید و اعزام آن‌ها به جبهه اوکراین و یا خطوط مقدم در هر جای دیگر را تکذیب کرده است.

جنگ ممکن است برداشت غلات در اوکراین را به نصف کاهش دهد

برداشت غلات که از محصولات حیاتی کشاورزی در سراسر دنیا محسوب می‌شوند بواسطه جنگ در اوکراین در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

وزیر کشاورزی اوکراین روز پنجشنبه با اشاره به رکورد سال گذشته اوکراین در سال گذشته میلادی با ثبت تولیدی بالغ بر ۱۰۶ میلیون تن غلات، گفت این ریسک وجود دارد که امسال در بهترین حالت ممکن با یک کاهش ۲۵ تا ۵۰ درصدی تولید مواجه شویم.» 

یک نماینده پارلمان روسیه به اتهام آنچه تلاش برای «بی‌اعتبار» کردن ارتش نامیده می‌شود، تحت تعقیب قرار گرفت

مقامات روسیه نماینده شهر اومسک در جنوب روسیه را تحت آنچه از سوی کرملین «اخبار و اطلاعات جعلی» نامیده می‌شود تحت تعقیب قرار دادند. رسانه‌های روسیه روز پنجشنبه گزارش دادند که دیمیتری گترنکو، نماینده کمونیست شورای شهر اومسک از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح تحت بازداشت خانگی بوده و  تا پایان ماه می بدون اجازه مکتوب مقامات اجازه استفاده از اینترنت را هم نخواهد داشت.

این نماینده محلی متهم است اطلاعاتی «جعلی» را روی حساب تلگرام خود در مورد تخریب زیرساخت‌های مدنی  توسطه ارتش روسیه در اوکراین به اشتراک گذاشته است.

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱
کد خبر: 26720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha