چرا شرکتهای دانش بنیان نمی توانند وارد بازار سرمایه شوند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به علت عدم تهیه الزامات نتواستند، وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  کوروش آسایش گفت: هم اکنون ۳۲ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه حضور دارند که از این تعداد ۱۸ شرکت آپ، رانفور، پرداخت، سپ، رتاپ، رکیش، فاراک، ختراک، فنوال، خموتور، بسویچ، دشیمی، شفارس، سیستم، چدن، کسرا، مداران و فولاژ در بورس اوراق بهادار تهران، ۱۲ شرکت فاذر، اپرداز، دسانکو، افرا، دبالک، داوه، لکما، شتوکا، درهاور، زفکا، کلر و شصدف در تابلوی اصلی فرابورس و ۲ شرکت شگامرن و غگز در شرکت‌ها کوچک و متوسط قرار دارند.

از این میان، ۱۰ شرکت در صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته، ۵ شرکت در صنعت دارو، ۵ شرکت در صنعت شیمیایی، ۳ شرکت در ساخت محصولات فلزی، ۲ شرکت در صنعت خودرو و ساخت قطعات، ۲ شرکت در صنعت فلزات اساسی، یک شرکت در گروه صنایع ماشین آلات، یک شرکت در گروه دستگاه‌های برقی، یک شرکت در صنعت کانه‌های فلزی، یک شرکت در صنعت محصولات غذایی و یک شرکت در صنعت زراعت در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.

او می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به علت عدم تهیه الزامات بازار سرمایه همچون افشای اطلاعات، صورت‌های مالی و عملکرد مالی نتوانستند در بازار سرمایه عرضه شوند. برای حضور شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه ابتدا باید فرایند ثبت و پذیرش شرکت‌ها از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرعت گیرد.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، با توجه به نام گذاری سال به نام تولید، اشتغال زایی و دانش بنیان، دولت می‌تواند با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تبلیغات، محصولات این شرکت‌ها را به مردم جامعه بشناساند و اعتماد جامعه را نسبت به این محصولات افزایش دهد. همچنین در ابتدا دولت می‌تواند سازمان‌های زیر مجموعه خود را موظف به استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان به جای سایر محصولات کند.

همچنین باید در بحث تجاری سازی محصولات این شرکت‌ها از سوی دولت و بخش خصوصی اقداماتی صورت گیرد.  سازمان بورس نیز می‌تواند در جهت حمایت از این شرکت‌ها در فرایند پذیرش شرکت‌های دانش بنیان منعطف‌تر عمل کند و آموزش لازم را در جهت رعایت الزامات بورسی برای حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد.

او می‌گوید: شرکت‌های دانش بنیانی که در بورس حضور ندارند، معمولا مورد حمایت دولت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار می‌گیرند و صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

به طورکلی شرکت‌های دانش بنیان در ۹ دسته،
۱- کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی
۲- دارو و فرآورده‌های حوزه تشخیص و درمان
۳- مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی
۴- ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
۵- تجهیزات پزشکی
۶- سخت افزاری، برق و الکترونیک
۷- فناوری اطلاعات و ارتباطات
۸- خدمات تجاری سازی
۹- صنایع فرهنگی، علوم انسانی و اجتماعی تقسیم بندی می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که محصولات جدید مبتنی بر دانش‌های جدید و بروز ارائه می‌دهند و معمولا مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین این شرکت‌ها در حوزه صادرات، محصولات بومی شده ارائه می‌دهند که قیمت این محصولات به نسبت محصولات خارجی بسیار کمتر است که در نهایت سبب ارز آوری به کشور و عدم خروج ارز از کشور می‌شود، ولی به طور کلی شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوپا و پرریسکی هستند که در بحث جذب سرمایه، بازاریابی، فروش و تبلیغات با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 26681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha