کاهش قیمت نفت در پی سیگنال‌های مثبت از مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

پس از آنکه روسیه مذاکرات صلح با اوکراین را سازنده خواند و قرنطینه‌های جدید چین برای مهار شیوع ویروس کرونا به تقاضای سوخت ضربه زد، قیمت نفت روز سه‌شنبه کاهش یافت و ضررهای روز گذشته را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ در معاملات روز گذشته، نفت خام برنت با ۲ درصد معادل ۲.۲۵ دلار کاهش به ۱۱۰ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۶۲ درصد معادل ۱.۷۲ دلار کاهش به ۱۰۴ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. هر دو معیار در روز دوشنبه حدود ۷ درصد از دست دادند.

مذاکره کنندگان اوکراینی و روسیه برای اولین گفت‌وگوی رودررو در نزدیک به سه هفته در ترکیه با یکدیگر دیدار کردند. مذاکره کننده ارشد روسیه گفت که این مذاکرات "سازنده" بود.

مذاکره کنندگان اوکراینی گفتند که اوکراین پیشنهاد اتخاذ وضعیت بی طرف در ازای تضمین های امنیتی در مذاکرات را داده است، به این معنی که به اتحادهای نظامی نخواهد پیوست یا میزبان پایگاه های نظامی نخواهد بود.

به گفته هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در نیسان سکیوریتیز، قیمت نفت دوباره تحت فشار قرار گرفته است و انتظارات درباره مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه می‌تواند منجر به کاهش تحریم‌ها شود.

تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، عرضه نفت را مختل کرده و قیمت ها را افزایش داده است.

قیمت‌ها نیز پس از قرنطینه‌های جدید در شانگهای برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، تحت فشار قرار گرفتند که بر تقاضای سوخت در چین، بزرگترین واردکننده جهان، تأثیر گذاشت.

به گفته تحلیلگران ANZ Research، شانگهای حدود ۴ درصد از مصرف نفت چین را تشکیل می دهد.

به گفته تاجران و تحلیلگران، قرنطینه‌ها مصرف سوخت حمل‌ونقل در چین را تا حدی کاهش داده است که برخی از پالایشگاه‌های مستقل تلاش می‌کنند نفت خام خریداری شده برای تحویل در دو ماه آینده را دوباره بفروشند.

به گفته وزارت انرژی قزاقستان پس از آسیب طوفان به نقاط پهلوگیری که برای صادرات نفت خام از کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) استفاده می شود، حداقل یک پنجم تولید نفت خود را برای یک ماه از دست خواهد داد.

همچنین انتظار می‌رفت که گروه تولیدکننده اوپک پلاس در نشست این هفته، علیرغم افزایش قیمت‌ها به دلیل بحران اوکراین و درخواست‌های ایالات متحده و سایر مصرف‌کنندگان برای عرضه بیشتر، به برنامه خود برای افزایش ملایم در ماه مه پایبند باشد.

نگاهی به معاملات امروز طلا و نفت

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، در ساعت ۷:۴۸ به وقت تهران، با افزایش ۰.۶۴درصدی در هر بشکه، ۱۱۰ دلار و ۹۴ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۵۷ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۰۴ دلار و ۸۴ دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۵۶ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۲۸ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۰.۸۴ درصدی، ۲۴ هزار و ۹۵ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۰.۷۲ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۶۴ دلار قیمت خورد.

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 26678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha