ترمز خودرویی‌ها کشیده شد؟ / بُرد سهام دلاری در ماه‌های آینده/ دارویی‌ها تا کجا رشد می‌کنند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی می شود در سال جاری سهام های دلاری در حرکت باشند و انتظار می رود با نزدیک شدن به فصل مجامع، نمادهای سودسازی که تقسیم سود بالایی را دارند، مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. اگر توافقات وین به سرانجام برسد ریزش سنگینی را برای ارز نیمایی متصور نیستم و در مقابل اگر برجام شکل نگیرد، پتانسیل رشد برای نرخ ارز وجود دارد بنابراین بحث ارزی نمی تواند عامل تهدیدکننده‌ای‌ جدی برای سهام دلاری باشد. از طرفی قیمت‌های جهانی نیز رشد خوبی را داشته‌اند و اگر در نرخ‌های فعلی (یا با اصلاحی اندک) باقی بمانند، سودسازی شرکت‌های دلاری محور افزایش خوبی پیدا خواهد کرد و این موضوعی نیست که در گروی برجام باشد بنابراین گمان می کنم که آینده خوبی در انتظار سهام دلاری محور باشد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در پایان هفته شاهد آن هستیم که شاخص‌کل به نسبت ابتدای هفته با رشد ۳ درصدی و شاخص هم‌وزن با رشد ۴,۳۷ درصدی همراه بود که این آمار توانست با چنین روند صعودی خود، عملکردی دلچسب را برای فعالان و معامله‌گران بازارسرمایه برجای گذاشت. خودرویی‌ها که پس از چند روز متوالی سبزپوشی در روز گذشته عقب نشینی کردند و امروز مجددا به مسیر صعودی خود ادامه دادند؛ در این میان گفته‌هایی مبنی بر اینکه احتمال حرکت جریان نقدینگی از این گروه به سایر گروه‌ها وجود دارد نیز به گوش می‌رسید. از سوی دیگر صنعت دارویی نیز در روزهای گذشته مورد استقبال خریداران قرار داشته و طی معاملات این هفته بازه حدودا ۱۰ درصدی را به ثبت رساندند.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: افت دیروز شاخص کل بورس طبیعی بوده و مثبت بودن شاخص هم وزن نشان از وضعیت مساعد بازار دارد و فکر می کنم در هفته‌های پیش رو بازار همراه با نوسان، روند صعودی در پیش بگیرد.

وی در خصوص صف‌های خریدی که گروه دارویی دیده می‌شود، گفت: به دنبال خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نمادهای دارویی تحت تاثیر مثبت قرار گرفتند و بعید می دانم که این گروه ظرفیت جهت گیری نقدینگی بازار را داشته باشند و در هفته آینده، ممتد از این خبر به رشد خود ادامه بدهند. باید این نکته را مدنظر داشت که پول‌های درشت به سوی نمادهای بزرگ تمایل بیشتری دارند. البته  پیش بینی می شود برخی از نمادهای ارزنده این گروه که پیش از عید روند صعودی خود را آغاز کرده بودند، به رشد خود ادامه بدهند.

وی درمورد عقب نشینی خودرویی ها در معاملات امروز بیان کرد: گروه خودرویی در ماه های گذشته اصلاح زیاد و شدیدی را نداشتند و در روزهای اخیر نیز با حجم معاملات قابل توجهی رو به رو بود؛ در چنین شرایطی افت اندک آن‌ها طبیعی است.

میرزایی ادامه داد: با توجه به اخبار مثبتی که حول این گروه وجود دارد، اکنون نمی توان نسبت به اینکه دوره رشد آن به پایان رسیده و نقدینگی در حال جا به جایی به سایر گروه های بازار سرمایه است، قضاوتی کرد و در حقیقت احتمال می دهم که به مدار صعودی و یا تثبیت قیمت های فعلیشان ادامه بدهند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص پیش بینی بازار سهام در ماه های آتی، ابراز کرد: پیش بینی می شود در سال جاری سهام های دلاری در حرکت باشند و انتظار می رود با نزدیک شدن به فصل مجامع، نمادهای سودسازی که تقسیم سود بالایی را دارند، مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.

کارشناس بازار سرمایه درمورد این پرسش که با وجود ابهام برجام چه میزان ریسک در سرمایه گذاری سهام دلاری محور وجود دارد؟ پاسخ داد: دو عامل بر سهام دلاری محور اثرگذار است که یکی از آن عوامل مربوط به مباحث ارزی و عامل دیگر نیز مربوط به قیمت محصولات کامودیتی محور است.

میرزایی گفت: اگر توافقات وین به سرانجام برسد ریزش سنگینی را برای ارز نیمایی متصور نیستم و در مقابل اگر برجام شکل نگیرد، پتانسیل رشد برای نرخ ارز وجود دارد بنابراین بحث ارزی نمی تواند عامل تهدیدکننده‌ای‌ جدی برای سهام دلاری باشد. از طرفی قیمت‌های جهانی نیز رشد خوبی را داشته‌اند و اگر در نرخ‌های فعلی (یا با اصلاحی اندک) باقی بمانند، سودسازی شرکت‌های دلاری محور افزایش خوبی پیدا خواهد کرد و این موضوعی نیست که در گروی برجام باشد بنابراین گمان می کنم که آینده خوبی در انتظار سهام دلاری محور باشد.

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 26668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha