هشتاد هزار ایرانی سرگردان در ترکیه؛ اضطراب اخراج!

دولت ترکیه در بحران اقتصادی کنونی‌اش کوشید تا از طریق جذب سرمایه خارجی با فروش ملک به ایرانیان، بخشی از بحران را پشت سر بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایندیپندنت؛با اعلام مقام‌های کشور ترکیه مبنی بر اجرایی‌شدن قانون‌ «اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی»، روند اخذ و تمدید اقامت توریستی اتباع برخی از کشورها، از جمله ایران، محدود شده است. 

با اعلام این قانون که نخست در سال ۲۰۱۹ مدت کوتاهی اجرایی شد و با توجه به کرونا به حالت تعلیق درآمد، سرنوشت نزدیک به ۸۰ هزار ایرانی در ترکیه تغییر کرده است و باید مسیر دیگری برای اقامت و مهاجرت انتخاب کنند، یا به ایران بازگردند.

با برداشته شدن امکان اقامت توریستی، تنها راه ماندن در ترکیه، اقامت تحصیلی، ثبت شرکت، یا خرید ملک است و بسیاری از ایرانیانی که با قرارداد اجاره در ترکیه هستند، دیگر نمی‌توانند مجوز اقامت جدید در این کشور دریافت کنند.   

به گفته یکی از کارشناسان مهاجرتی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، حدود ۱۱۵ هزار ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند که ۸۰ هزار نفر از آنان با اقامت توریستی در ترکیه سکونت دارند و با قانون جدید، اقامتشان تمدید نخواهد شد و ناچار باید این کشور را ترک کنند.

وقتی به آمار مهاجرت ایرانیان به ترکیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در کنار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، استرالیا، و کانادا، ترکیه نیز از جمله مقاصد اصلی مهاجران ایرانی طی چند سال گذشته بوده است.

طی ۵ سال گذشته و با سقوط ارزش ریال، موجی از تقاضا از سوی ایرانیان برای اقامت و خرید ملک در ترکیه آغاز شد. بر اساس آمار خرید ملک ایرانیان در ترکیه، از حدود بیش از ۷۵۰ ملک در سال ۲۰۱۷، به ترتیب به سه هزار و ۶۵۰ ملک در سال ۲۰۱۸، پنج هزار و ۴۲۳ ملک سال ۲۰۱۹، هفت هزار و ۱۸۹ ملک در سال ۲۰۲۱، و ده هزار و ۵۶ ملک در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این آمار در نقطه اوج خود، در شهریور ۱۴۰۰ به نزدیک ۱۲ هزار ملک رسیده است. 

۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 26653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha