دیگر انتظار نداریم کلیت بازار در یک جهت حرکت کند/پارامترهای بنیادی تعیین کننده قیمت خواهند بود

از این به بعد سهام شرکت‌ها براساس پارامترهای بنیادی خود قیمت گذاری می شوند و دیگر انتظار نداریم کلیت بازار در یک جهت حرکت کند. پیش‌بینی می‌شود این روند تا فصل مجامع ادامه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه به حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین معضلات اقتصاد کشور چند نرخی بودن ارز است که این اتفاق منجر به ایجاد رانت و فساد برای عده ای خاص می شود که به بهانه حمایت از مصرف کننده اقدام به استفاده از این ارز می کنند، اما در نهایت همیشه اثر منفی این اقدام از اثرات مثبت آن بیشتر بوده است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد دولت فعلی در حال حرکت به سمت ارز تک نرخی، بازار آزاد و ایجاد ضابطه مندی در ارز است که این اقدام به عنوان اتفاقی مبارک برای اقتصاد کشور تلقی می شود.

تاثیر حذف ارز ٤٢٠٠ بر سهام دارویی

امیرباقری در خصوص تاثیر حذف ارز ٤٢٠٠ بر سهام دارویی گفت: به طور طبیعی سهام گروه دارویی در صورت حذف ارز ترجیحی، در کوتاه‌مدت با افزایش بهای تمام شده، ایجاد مشکل در تامین برخی از مواد اولیه و تنگنای اقتصادی همراه می شوند که این اتفاق تا حدودی از سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در میان مدت و بلندمدت نرخ سود شرکت‌های دارویی با کارا شدن نظام قیمت گذاری، حرکت به سمت نظام بازار و آزادسازی قیمت ها به مرور افزایش پیدا می کند و وابستگی آنها به ارز ترجیحی از بین خواهد رفت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه با حذف ارز ترجیحی، عرضه و تقاضا مبنای قیمت گذاری سهام این گروه می شود، بنابراین با چنین اتفاقی سود معقولی نصیب سهامداران خواهد شد.

امیرباقری تاکید کرد: در کوتاه مدت شاهد فشار فروش در سهام گروه دارویی خواهیم بود اما در میان مدت و بلندمدت تحت تاثیر افزایش سودسازی، زمینه اقبال به سمت این گروه فراهم می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گروه دارویی به عنوان یکی از نخستین گروه هایی است که ممکن است ارز ترجیحی از آن حذف شود، گفت: این اقدام می تواند حرکت مستمری را در بازار ایجاد کند. انتظار فعالان بازار این است که کلیت شرکت‌ها به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنند تا ضمن واقعی شدن قیمت ها، رانتی که به بهانه حمایت از مصرف کننده، نصیب افراد خاص می شد به جیب سهامداران، تولیدکنندگان و بخش واقعی اقتصاد بازگردد.

عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به به معاملات بورس

وی در ادامه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره و اظهار کرد: شاخص بورس در نیمه نخست سال ٩٩ به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا، رشد بی سابقه ای را تجربه کرد و به کانال بیش از دو میلیون واحد دست پیدا کرد اما بعد از آن کارشناسان هشدارهای لازم را به سهامداران ارائه و اعلام کردند بازار وارد حباب قیمتی شده است و سهامداران باید با احتیاط نسبت به معاملات خود در این بازار اقدام کنند.

امیرباقری با بیان اینکه در آن شرایط به دلیل وجود انتظار تورمی در کلیت فضای بازار، سهامداران توجهی به صحبت‌های تحلیلگران نداشتند و بعد از مدتی شاهد شکل‌گیری روند نزولی بازار بودیم، افزود: اکنون قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها وارد حباب منفی شدند، به طوری که سهام برخی از شرکت‌ها در حال معامله با قیمت های کمتر از ارزش ذاتی خود هستند اما این موضوع باید مدنظر باشد که بازار به مرور رویه افت شاخص بورس را اصلاح می کند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است در شرایط حاضر روند بازار در حال پس گرفتن بخشی از روند ریزشی خود است؛ اما اینکه ادعا شود موج صعودی به بازار بازگشته تا حدودی بعید است.

وی با اشاره به اینکه تداوم روند صعودی شاخص بورس نیازمند چند پارادایم مانند افزایش نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی است، گفت: با توجه به وجود فضای رکودی اقتصاد کشور و تدابیری که اکنون در کلیت فضای اقتصادی اندیشیده شده است؛ به نظر می رسد شاهد رشد افسار گسیخته نرخ ارز و تورم انتظاری نباشیم؛ بنابراین ایجاد رشد شدید شاخص بورس در بازار بعید است.

تفکیک راه سهام و صنایع از یکدیگر

امیرباقری با اشاره به اینکه از قبل هم اعلام شده بود که به مرور راه سهام و صنایع از یکدیگر جدا می شود و عمدتا تحلیل سهام به کمک سرمایه گذاران خواهد آمد، ادامه داد: از این به بعد سهام شرکت‌ها براساس پارامترهای بنیادی خود قیمت‌گذاری می شوند و دیگر انتظار نداریم که کلیت بازار به صورت یک جهت حرکت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتظار می رود این روند تا فصل مجامع ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت که همه سهام و صنایع همسو با یکدیگر حرکت کنند بلکه جریان نقدینگی سهم به سهم و گروه به گروه با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

نقش پررنگ قیمت های جهانی به دلیل بحران روسیه و اوکراین

وی با اشاره به اینکه در این میان نباید از نقش پررنگ قیمت های جهانی به دلیل بحران روسیه و اوکراین چشم‌پوشی کرد، افزود: قیمت نفت به ارقام بالای ١٢٠ دلار رسید که به مراتب قیمت کامودیتی‌ها با افزایش شدید همراه شدند و تاثیر خود را بر فضای داخلی اقتصاد کشور گذاشت.

امیرباقری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با ایجاد بهبود در فضای بین‌المللی، فشار از قیمت‌ها برداشته و کلیت قیمت‌ها وارد فضای اصلاحی شود که در آن زمان شاهد تاثیر این اتفاق بر سهام کامودیتی محور خواهیم بود، اما تا فصل مجامع انتظار وجود فضای معقولی را برای بازار داریم و روند صعودی و نزولی سنگینی را بر بازار شاهد نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: در این برهه زمانی بازار به سمت ثبات پیش خواهد رفت که همین امر سبب ورود سرمایه های هوشمند به بدنه بازار می شود.

۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 26640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha