چرا قیمت سیمان افزایش یافت؟/ واحدهای تولید سیمان در آستانه تعطیلی!

هفته گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که از افزایش قیمت سیمان پاکتی حکایت می کرد پس از بررسی اطلاعیه انجمن سیمان مشخص شد منظور انجمن گرانی پاکت سیمان بود و قیمت خود سیمان تغییر نکرده است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اواخر هفته گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که از افزایش قیمت سیمان پاکتی حکایت می کرد در نگاه اول با دیدن این خبر این موضوع به ذهن آمد که قیمت سیمان افزایش یافته است اما بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در اطلاعیه‌ خود که افزایش قیمت سیمان پاکتی را اعلام کرده است منظورش افزایش قیمت پاکت سیمان بوده است نه قیمت خود سیمان.البته در اصل ماجرا هم فرقی نمیکند چون با انتشار این خبر قیمت هر پاکت سیمان در بازار آزاد به بیش از ۳۶ هزار تومان افزایش یافته است.

یکبار دیگر لازم است اطلاعیه این انجمن مورد بررسی قرار گیرد.در این اطلاعیه آمده بود « با توجه به پیگیری‌های مستمر انجمن و پس از هماهنگی با ریاست محترم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با عنایت به روند افزایشی قیمت کیسه‌های پروپیلن که ناشی از افزایش قیمت‌های مواد

پتروشیمی می‌باشد، موضوع افزایش نرخ‌های سیمان پاکتی مورد موافقت سازمان مزبور قرار گرفت و مراتب به ۳۱ استان ابلاغ گردیده است.

بعد از انتشار این اطلاعیه در همین رابطه دبیر انجمن سیمان کشور طی گفت وگویی اعلام کرد: « قیمت سیمان گران نشده است؛ بلکه قیمت پاکت سیمان افزایش پیدا کرده است به همین دلیل مجبور شدیم قیمت سیمان پاکتی را افزایش دهیم.

عبدالرضا شیخان اضافه کرد: یعنی هر ۲۰ عدد پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تنها ۴۰ هزار تومان افزایش یافته که این رقم ناچیزی است. در غیر این صورت قیمت هر تن سیمان فله‌ای ۲۲۰ هزار تومان است که قیمت آن از تیر ماه گران نشده است.

در همین رابطه مرتضی لطفی یکی از فعالان صنعت سیمان به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: پیگیری ها برای افزایش قیمت خود سیمان نیز در حال انجام است اما فعلا در کشاکش انجمن سیمان با سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده باقی مانده است و هنوز افزایش قیمت سیمان اعمال نشده است.

*سیمان تنها صنعتی که به شعار جهش تولید عمل کرد

سید عباس حسینی عضو هیئت مدیره سیمان کشور با اشاره به وضعیت تولید سیمان در کشور است؛ صنعت سیمان این روزها دچار مشکلات متعددی است اما با این حال امسال که به سال جهش تولید نامگذاری شده، تولید سیمان چهار میلیون تن نسبت به سال گذشته در شش ماهه اول سال افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در کشور ۸۸ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که ۵۷ میلیون تن آن مصرف داخلی است و ۱۷ میلیون تن صادر می‌شود و در مجموع ۱۴ میلیون تن مازاد تولید این محصول است.

عضو هیئت مدیره سیمان کشور بیان کرد: پیش از افزایش قیمت سیمان پاکتی هر پاکت سیمان با ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان یعنی نسبت به سال قبل سه هزار تومان افزایش قیمت داشته است که با حمل آن باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می شد، اما شاهد این بودیم که سیمان بالاتر از این قیمت‌ها در بازار عرضه می‌شود.

حسینی افزود: این تفاوت قیمت از کارخانه تا مصرف‌کننده به جیب تولیدکننده نمی‌رود بلکه نظام توزیع نامناسب است و اگر برای آن مدلی طراحی شود کارخانجات نیز تشویق به مشارکت در نظام توزیع می‌شوند که نتیجه آن از بین رفتن این اختلاف قیمت‌ها است.

*آینده مبهم صنعت سیمان

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز می گوید  همواره صنعت سیمان دستخوش بی ملایمتی هاست و طی سال‌های اخیر به دلیل تعیین قیمت و افزایش هزینه‌های تولید متضرر شده است.

شیخان ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون بارها با وزارت صمت به منظور ساماندهی این صنعت جلسه داشتیم که درنهایت مقرر شد قیمت سیمان در طی سال مرحله‌ای تعیین شود و در مرحله نخست قیمت آن تعیین و اعلام شده، اما هنوز مرحله دوم افزایش قیمت‌ها تعیین و ابلاغ نشده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه ما به دنبال آزادسازی قیمت سیمان هستیم، ادامه داد: امروز این صنعت با فشارهای اقتصادی زیادی مواجه است و این موضوع باید هرچه سریعتر مورد پیگیری قرار بگیرد در غیر این صورت نمی‌توان پیش بینی خوبی برای صنعت سیمان داشت.

*قیمت سیمان باید آزاد شود

در همین رابطه  هادی ابراهیمی نژاد فعال صنعت سیمان و کارشناس این صنعت به خبر نگار رادار اقتصاد می گوید برای تاسیس یک کارخانه یک میلیون تنی حدود سه هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، بنابر این با این قیمت گذاری سیمان که برای تولیدکننده جذاب نیست، در آینده حرکت به سمت گسترش کارخانه‌های سیمان کم می‌شود و کشور را با کمبود سیمان و گرانی مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد با توجه به اینکه در بسیاری از بازارها شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی هستیم، بازار سیمان با هزینه‌های سنگین تولید تنها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است و با این وجود گرانی مسکن را به گرانی هر پاکت سیمان گره می‌زنند.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: برای هر متر مربع بنا دو عدد پاکت سیمان مصرف می‌شود و با افزایش تنها شش هزار تومان در هر مترمربع مبلغ ناچیزی در کل یک ساختمان افزوده می‌شود، اما جو روانی‌ که به راه می‌اندازند این باور را به وجود آورده که گرانی مصالح و سیمان باعث گرانی مسکن شده است.

وی ادامه داد: اینکه امروز با سرکوب قیمت‌ها می‌خواهند بازار را به تعادل قیمتی برسانندکه  حاصلی جزء فرسایش این صنعت نخواهد داشت و فعالان این عرصه خواهان اجرای تفاهم نامه‌ای هستند که سال‌های گذشته با وزارت صمت داشتند و درخواست آزادسازی قیمت را دارند.

*توقف چند واحد تولید سیمان با این شرایط

به گفته این فعال صنعت اگر با همین رویه، صنعتگران صنعت سیمان مجبور به فعالیت و تولید باشند انتظار می‌رود چندین واحد تولید سیمان متوقف شود و به اهداف تعیین شده نخواهند رسید .

مدیر عامل یک شرکت تولید سیمان گفت: با توجه به گرانی مواد اولیه، صنعت سیمان تاب افزایش هزینه‌ها با توجه به تحمیل قیمت‌های دستوری را ندارد و نمی‌تواند مقابل فاجعه کاهش تولید مقاومت داشته باشد، از این‌رو آزادسازی این محصول از مطالبات فعالان صنعت سیمان است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان کیسه، مواد اولیه خود را از خارج وارد نمی‌کنند و این مواد تماماً تولید شرکت‌های پتروشیمی کشور است پس چطور نرخ تولید کیسه بالا می رود اما تولیدکننده سیمان که قطعات و تجهیزات کارخانه را با ارز آزاد خریداری می کند نمی تواند قیمت سیمان را بالا ببرد.

ابراهیمی نژاد گفت: زمانی که ماده اولیه این صنعت هر روز افزایش می‌یابد، هزینه‌های جاری این صنعت نیز به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته، گچ برای استفاده در این صنعت با رقم ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اما امروز باید معادل ۷۰ هزار تومان پرداخت شود؛ تازه تهدید هم می‌کنند که اگر قیمت‌ها افزایش بخورد و هزینه‌ها بالا برود نرخ فعلی این محصول نیز باز هم گران‌تر خواهد شد اما تولید کننده سیمان حق افزایش قیمت را ندارد

این فعال اقتصادی ادامه داد: همه قیمت‌ها افزایش داشته و این بزرگترین لطمه را به صنعت سیمان وارد کرده است چراکه نرخ مصوب سیمان هیچ همخوانی با سایر افزایش قیمت‌ها نداشته است.

وی در پایان تاکید کرد: صنعت سیمان تاب افزایش هزینه‌ها با توجه به تحمیل قیمت‌های دستوری را ندارد و اگر قیمت سیمان آزاد نشود باید در انتظار وقوع فاجعه کاهش تولید در بیشتر بخش‌های تولید این محصول باشند.

انتهای پیام/

۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 2663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha