رشد متعادل یا رکود حداقلی "بورس" در ۱۴۰۱؟

می‌توان گفت در حال حاضر بازار تمامی حباب‌ها را خالی کرده و روال عادی را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط بازار در سال جدید بیان کرد: با توجه به متغیرهای موجود در بورس می‌توان گفت در سال ۱۴۰۱ بازار رشد متعادلی متناسب با نرخ تورم را به همراه دارد. البته در این صورت یک رکود حداقلی را تجربه می‌کند و در واقع بازار سرمایه می‌تواند از محل تورم سالی ۲۵ الی ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار وابسته به نتیجه مذاکرات بوده، گفت: به نظر می‌رسد در صورتی که برجام احیا شود، نرخ ارز روند نزولی را به همراه داشته که درآمد شرکت‌ها از نظر تورمی کاهش خواهد یافت. در این صورت بسیاری از تخفیف‌های صادراتی حذف شده، طرح توسعه شرکت‌ها رونق گرفته و بازارهای جدیدی برای محصولات پیدا می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همچنین می‌توان گفت صنعت خودروسازی و بانکداری کشور روند مثبتی را نیز تجربه خواهند کرد. از طرفی در صورت توافق روی پول پاشی و ماندگاری ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار می‌شود که در این راستا صنایع دارویی، روغن، قند و شکر جذابیت زیادی نداشته و نرخ آن‌ها سرکوب خواهد شد. البته با به نتیجه نرسیدن مذاکرات، دولت به دلیل کمبود ارز و کاهش فروش مجبور به حذف ۴۲۰۰ تومانی شده که در این صورت جذابیت به صنایع کوچک برگشته و سایر شرکت‌ها روند متعادلی را طی می‌کنند.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه می‌توان گفت در حال حاضر بازار تمامی حباب‌ها را خالی کرده و روال عادی را طی می‌کند. البته با بودجه سختی که به خصوص در بحث نرخ گاز سوخت و مالیات وجود دارد، می‌توان گفت دلار همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و رکود تا بهار ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 26621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha