واکنش معاون سازمان بورس به معاملات پـــرحجــم سهــــام خودرویی ها /عرضه و تقاضا در خودرویی‌ها طبیعی است/در مقابل هر خریدی باید عرضه‌ کننده‌ای وجود داشته باشد!

چند روزی است که معاملات نمادهای خودرویی به دنبال مطرح شدن اخباری در خصوص عرضه سهام ایران خودرو و سایپا از طرف دولت و همچنین مطرح شدن نام برخی از کنسرسیوم های بخش خصوصی به عنوان خریداران احتمالی سهام دولت در این دو شرکت رونق زیادی گرفته است بطوری که حجم معاملات نماد خودرو و خساپا در معاملات امروز به ترتیب ۱.۲ و ۱.۳ میلیارد بوده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛چند روزی است که معاملات نمادهای خودرویی به دنبال مطرح شدن اخباری در خصوص عرضه سهام ایران خودرو و سایپا از طرف دولت و همچنین مطرح شدن نام برخی از کنسرسیوم های بخش خصوصی به عنوان خریداران احتمالی سهام دولت در این دو شرکت رونق زیادی گرفته است بطوری که خودرویی‌ها امروز آغازی متعادل داشتند، در نیمه دوم بازار با برتری محسوس متقاضیان مواجه شدند و خریداران در نماد خساپا به صف نشستند اما خودرو در مدار ۱.۵ درصد مثبت بسته شد. نمادهای خگستر، وساپا و ورنا هم با صف خرید به کار خود پایان دادند.  حجم معاملات نماد خودرو و خساپا در معاملات امروز به ترتیب ۱.۲ و ۱.۳ میلیارد بوده است و این در حالی بوده که روز گذشته نمادهای"خساپا" با حجم معامله ۱.۸ میلیارد برگه سهم (بیش از سه برابر میانگین حجم ماه) و "خودرو" با حجم معامله ۱.۲ میلیارد برگه سهم ( بیش از دو برابر میانگین حجم ماه) معامله شدند.

در این زمینه محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با رادار اقتصاد درمورد علت اینکه تقاضا برای دو نماد ایران خودرو و سایپا وجود دارد اما عرضه‌ در این نمادها شدت گرفته است، گفت: بازار بر اساس عرضه و تقاضا پیش می رود و ایران خودرو و سایپا نیز همانند دیگر نمادها معاملات طبیعی خود را طی می‌کند.  این قاعده کلی است و قیمت و رشد آن ربطی به عرضه‌ها نداشته است.

وی در واکنش به علت عرضه‌ها و رشد این نمادها گفت: در مقابل هر خریدی باید عرضه‌ کننده‌ای وجود داشته باشد و روند معاملات این نمادها معمول بوده است.

خدابخش از پاسخ دقیق به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا نظارت خاصی در مورد قیمت‌گذاری احتمالی  و خصوصی‌سازی این دو شرکت وجود دارد که مانع از تبانی و تخلف‌های احتمالی شود؟ امتناع کرد و گفت: پرسش شما بسیار جزئی است؛ ناظر بازار و بورس تهران باید در این خصوص صحبت کنند.

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 26598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha