جنگ اوکراین | کاخ سفید: بایدن خواستار «تغییر رژیم» در روسیه نبود

ستاد کل ارتش اوکراین از کشته شدن بیش از یکصد سرباز روس طی نبردهای روز جمعه خبر داده و مدعی شده که نیروهای نظامی این کشور ۴۲ خودرو و تجهیزات نظامی ارتش روسیه از جمله تعدادی تانک و هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، جنگ اوکراین در حالی وارد دومین ماه خود شده است که ارتش روسیه با اشاره به تغییر استراتژی نظامی در نبردهای جاری از تمرکز بیشتر بر مناطق شرقی و تلاش برای کنترل دُنباس خبر داده است.

از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت غیرنظامیان در شهرهای بزرگ از جمله ماریوپل که تحت محاصره ارتش روسیه و نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو هستند روز به روز افزایش می‌یابد.

منابع خبری از تخریب بسیاری از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان‌های مسکونی و اداری در شهرهای بزرگ اوکراین بر اثر بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه ارتش روسیه خبر داده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین از کشته شدن بیش از یکصد سرباز روس طی نبردهای روز جمعه خبر داده و مدعی شده که نیروهای نظامی این کشور ۴۲ خودرو و تجهیزات نظامی ارتش روسیه از جمله تعدادی تانک و هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در روز شنبه ششم فروردین ۱۴۰۱ را در این گزارش دنبال کنید.

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۰۳:۱۵ AM

پارلمان اوکراین: روسیه به یک مرکز هسته‌ای در خارکف شلیک کرده

پارلمان اوکراین در یک پست توییتری اعلام کرده نیروهای روسیه به سمت یک مرکز تحقیقات هسته‌ای واقع در شهر خارکف شلیک کرده‌اند. در این پست به نقل از سازمان بازرسی و تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین آمده است: «در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از میزان خسارت‌هایی که بر تاسیسات هسته‌ای وارد آمده است، تخمینی ارائه دهیم.» 

در روزهای گذشته نگرانی‌ها از احتمال انفجار در تاسیاست هسته‌ای اوکراین افزایش یافته است. 

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۰۳:۱۰ AM

بورل: خلیج فارس تنها منبع تامین گاز در جهان نیست 

جوزپ بورل که که در دوحه قطر حضور دارد در پاسخ به سوالی در خصوص تولیدکنندگان نفت و گاز در خلیج فارس گفت: : «خلیج فارس یک تامین کننده بزرگ گاز است اما تنها منبع آن نیست. در واقع جریان ورودی گاز ما در اروپا از خلیج فارس نمی‌آید.» 

اظهارات آقای بورل در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی در خصوص احتمال امضای قرارداد خرید گاز از قطر با کشورهای اروپایی منتشر شده است. 

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز پنجشنبه گفته بود که این کشور غنی از گاز تلاش خواهد کرد گاز بیشتری به اروپا صادر کند. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۲:۱۵ AM

اصلاحیه کاخ سفید: بایدن خواستار تغییر رژیم در روسیه نشده است 

کاخ سفید اعلام کرد منظور رئیس جمهوری آمریکا از صحبت‌هایش در ورشو تغییر رژیم در روسیه نبوده است. بایدن پیشتر در سخنرانی خود در ورشو گفته بود که پوتین دیگر نباید در قدرت بماند.

بایدن در ورشو گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام مسئول در کاخ سفید افزوده است که منظور بایدن در خصوص در قدرت ماندن پوتین و یا تغییر رژیم در روسیه نبوده است بلکه استفاده وی از قدرت علیه همسایگان روسیه بوده است.

خبرگزاری‌ها این صحبت رئیس جمهوری آمریکا را تمایل واشنگتن به تغییر رژیم در روسیه تفسیر و مخابره کرده بودند. 

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۱:۰۶ PM

بایدن به پوتین: حتی یک لحظه هم به اینکه وارد یک اینچ از خاک ناتو بشوی، فکر نکن

بایدن در ادامه صحبت‌هایش در ورشو  به رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک اینچ وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است. 

او همچنین در ادامه تصریح کرد که در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیروهای آمریکایی برای درگیری با نیروهای روسیه در اروپا نیستند. آنها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند.» 

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۱:۰۴ PM

بایدن خطاب به مردم روسیه: شما دشمن ما نیستید 

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مردم روسیه گفت: «من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده‌ام. اجازه دهید این را بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور ندارم که شما از کشتن کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بی‌گناه استقبال می‌کنید. من فکر نمی‌کنم که شما از اینکه مردم بیگناه در بیمارستان‌ها، مدارس و زایشگاه‌ها با موشک‌های روسی مورد هدف قرار گیرند استقبال کنید.» 

بایدن همچنین گفت که اقدامات پوتین در اوکراین اقدامات یک ملت بزرگ همچون روسیه نیست. او همچنین در ادامه افزود: «این آینده‌ای نیست که شما و فرزندانتان شایسته آن هستید. من به شما حقیقت را می‌گویم. این جنگ شایسته مردم روسیه نیست.» 

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۰:۳۷ PM

پاسخ کرملین به بایدن: مردم روسیه باید برای رهبر خود تصمیم بگیرند نه جو بایدن

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر رژیم در روسیه واکنش نشان داد. 
آقای پسکوف در این خصوص گفت: «این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.» 

جو بایدن در سخنرانی خود در ورشو خواهان تغییر رژیم در روسیه شده بود و تاکید کرد که پوتین دیگر نباید در قدرت باقی بماند. 

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۰:۳۳ PM

بایدن خواهان تغییر رژیم در روسیه شد

جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. او در ادامه اظهاراتش گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.» 

این نخستین باری است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه شده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت هدف آنها نبوده است. 

آنتونی بلینکن در اوایل ماه جاری تاکید کرده بود که هدف واشنگتن تغییر رژیم نیست و این مردم روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی آنها را رهبری کند. با این حال اظهارات آقای بایدن کاملا خلاف گفته‌های پیشین مقام‌های آمریکایی است. 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۱:۲۰ PM

بایدن خطاب به مردم اوکراین: در کنار شما هستیم

جو بایدن می‌گوید نبرد بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب است. او همچنین با بیان اینکه این نبرد در روزها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مباره‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم.» 

آقای بایدن همچنین هنگامی که از سوی گروهی از پناهجویان اوکراینی که در جمع حاضر بودند مورد تشویق قرار گرفت خطاب به آنها گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آنها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم.»

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۰:۱۵ PM

بایدن پیش از سخنرانی در لهستان در جریان حملات روسیه به لویو قرار گرفت

یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است که جو بایدن پیش از ترک هتل در لهستان و آغاز سخنرانی خود در این کشور در جریان حملات به لویو قرار گرفته است. به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید دستیاران او اطلاعات کاملی در خصوص این حمله به رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده‌اند. 

کاخ سفید می‌گوید در میان جمعیتی که برای شنیدن اظهارات بایدن در لهستان جمع شده‌اند، گروهی از پناهجویان اوکراینی نیز حضور دارند. 

در جریان حملات موشکی نیروهای روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز لهستان، دست‌کم ۵ نفر زخمی شدند. 

سخنرانی جو بایدن در لهستان

۳/۲۶/۲۰۲۲ ۱۰:۰۸ PM

کی‌یف: روسیه ۶۰ مکان مذهبی در اوکراین را بمباران کرده است

دولت اوکراین می‌گوید از زمان شروع جنگ، نیروهای روسی نزدیک به ۶۰ مکان مذهبی این کشور را بمباران کرده است. بر اساس این گزارش دست‌کم ۵۹ مکان عبادت در سراسر اوکراین توسط نیروهای روسی گلوله‌باران شده‌است. کلیسای ارتدکس اوکراین که زیر نظر اسقف مسکو فعالیت می‌کند یکی از این مکان‌هاست که متحمل خسارات شدیدی شده است. 

همچنین یک کلیسای کاتولیک و ۵ کلیسای پروتستان، سه مسجد و سه کنیسه نیز تاکنون در اثر درگیری‌ها آسیب دیده‌اند. 

کلیسایی در اوکراین که در اثر حملات روسیه ویران شده

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۵
کد خبر: 26575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha