اول باید خطر مهاجرت نخبگان برطرف شود تا شعارسال ۱۴۰۱ محقق شود/ دولت سیزدهم تولید دانش بنیان را اجرا کند در غیر این صورت شعارسال فقط روی بیلبوردهای بزرگراه‌ها می ماند!

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز گفت: در صورتی شعار سال محقق می شود که نیروهای انسانی نخبه و متخصص کشور حفظ شوند و ثانیاً در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و تولیدی مورد استفاده قرار بگیرند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی آغاز شد. اصل مهم در این شعار همانند شعارهایی که در سال های قبل توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شد تاکید و تکیه بر موضوع تولید است، اما این بار تولیدی دانش بنیان. دانشی که توسط نخبگان و مستعدین در بخش های مختلف باید به تولید تزریق شود، بنابراین جدای از اهمیت موضوع رشد تولید، این شعار تاکیدی بر استفاده از نخبگان یا همان شایسته سالاری است که سالهاست گفته می شود اما در عمل به منصه ظهور نرسیده است. عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد در این باره با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت به کارگیری نخبگان در بخش های مختلف اقتصادی و شایسته گزینی برای تحقق شعار سال گفت: قطعا عنوانی که رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتند بهترین نامی است که طی بیش از ده سال گذشته در آغازین دقایق سال نو بیان شده است. این نامگذاری از آن جهت حائز اهمیت است که بر تولیدی تاکید دارد که با استفاده از دانش و علم ساخته و پرداخته شود.

وی در این باره افزود: شعار سال ۱۴۰۱ به دلیل ویژگی آن، زمانی محقق می شود که نوع نگاه به نخبگان و فارغ التحصیلان با سواد و دارای ایده های خاص در کشور دچار تفاوت های عدیده ای شود. در صورتی شعار سال محقق می شود که نیروهای انسانی نخبه و متخصص در کشور حفظ شوند و ثانیاً در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و تولیدی مورد استفاده قرار بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز دراین باره تصریح کرد: در وهله سوم پرورش نخبگان در کشور ادامه بیابد، از این موضوع مهمتر بستر سازی های لازم با تامین امکانات مورد نیاز نخبگان برای توسعه اقتصاد و رشد تولید است. در صورت عدم حمایت از نخبگان، قطعا راهی به جز مهاجرت برای آنها باقی نمی ماند، لذا در وهله اول این خطر باید برطرف شود تا شعارسال ۱۴۰۱ محقق شود.

مرتضی افقه در خصوص موضوعاتی که به فرار نخبگان دامن زده، گفت: نیروهای نخبه در دانشگاه های کشور شناسایی نمی شوند که دولت و حاکمیت برای حضور آنها و استفاده از دانش و ایده های آنها برای پروژه های مهم استفاده به عمل بیاورد. متاسفانه تنگ نظری در به کارگیری نیروهای متخصص در طی سال های گذشته که به دلیل گزینش های خاص مورد نظر حاکمیت بوده، مانع روی کار آمدن و استفاده از نخبگان شده است. این موضع منجر به منزوی و سر خورده شدن نیروهای متخصص و مهاجرت آنها از کشور و ایجاد ارزش افزوده و خدمات رسانی به کشورهای دیگر شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در خصوص تاکید شعار سال بر حمایت از نخبگان بیان داشت: شعار امسال می تواند بهانه خوبی برای تغییر رویه اساسی در به کارگیری نیروهای انسانی در بخش‌های مختلف اقتصادی باشد. امروز باید مبنای پیشرفت کشوربر تولید مبتنی بر دانش گذاشته شود. چرا که در دنیای امروز، اصل اساسی رقابت بین کشورها بر سر این موضوع است که محصولاتی تولید شود که هر چه بیشتر در آن علم و دانش به کار گرفته شود. رقابت در چنین فضایی بالا می رود و موجب ارائه خدمات بیشتری به مردم، صادرات بیشتر و رضایتمندی آحاد مختلف جامعه از وضعیت اقتصادی کشور می شود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر همه ی بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات مبتنی بر دانش باشد، اقتصاد اولین گام خود را به سمت توسعه برمی دارد. هر چند تا کنون به دلیل عدم حمایت از نخبگان مجبور به واردات ماشین آلات از کشورهای توسعه یافته بوده ایم، در برخی موارد البته واجب است که برخی دستگاه ها را از خارج وارد کنیم، اما دولت برای تحقق شعار سال با حمایت از نخبگان می تواند کشور را به وضعیتی برساند که تولید بیشتر با بهره‌وری بیشتری ایجاد شود.

وی در این باره افزود: ساخت ماشین آلات مورد نیاز صنعت و بخش کشاورزی منجر به ارز بری کمتر و کاهش هزینه های کشور می شود. مهم این است که در تمام اجزای اقتصاد باید دانش به کار گرفته شود، در غیر این صورت وضعیت موجود کشور تا سال های سال به قوت خود باقی می ماند و ما یا وارد کننده دستگاه ها و ماشین آلات از خارج می شویم یا تقلید کننده بقیه کشورها.  

مرتضی افقه عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: هر چند برخی شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی داشته و اختراعاتی را ثبت کرده اند اما تمامی این فعالیت ها با توجه به منابع موجود و حجم اقتصاد ما فعالیت هایی بسیار محدود و جزئی است، لذا دولت سیزدهم برای تحقق شعار سال که توسعه اقتصادی را نیز در برمی گیرد باید در همه اجزای اقتصاد، اصل تولید دانش بنیان را اجرا کند با تمرکز بر حمایت از نیروی انسانی نخبه، در غیر این صورت شعار امسال هم مثل همه سالهای گذشته به شعارهای بی روحی بر روی بیلبوردهای بزرگراه‌ها تبدیل می‌شود.

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 26540

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha