۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 26534
ایران به چند واحد مسکونی نیاز دارد؟

در حالی‌که بر اساس طرح جامع مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود؛ اخیرا وزیر راه و شهرسازی از نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی سخن گفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، با توجه به حدود ۷۰۰ هزار ازدواج سالیانه و نوسازی بافت‌های فرسوده، کارشناسان تخمین می‌زنند که دست کم تا ۱۰ سال آینده باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. طرح جامع مسکن هم نیاز سالیانه کشور به واحدهای مسکونی را یک میلیون واحد اعلام کرده است.

با این حال طی سالهای اخیر هیچگاه تولید یک میلیون واحد مسکونی محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه ۹۰ مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که برای ۸۰۹ هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شد. اما این روند در سالهای اخیر نزولی شده و در سالهای ۱۳۹۵ به بعد تولید مسکن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد رسید.

با این حال بازار ساخت و ساز در سال گذشته مقداری بهتر شد. محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ اواخر سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که ساخت و ساز نسبت به سال ۱۳۹۹ بهتر شده و ۵۲۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است. او وعده داد که سال ۱۴۰۱ نهضت بزرگ خانه‌سازی در کشور ایجاد می‌شود.

به تازگی رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ نیز گفته است: بیش از ۸ میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و نداشتن مسکن مجرد مانده اند و به بیش از ۱۰ میلیون مسکن جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه فارغ التحصیلی هر ساله دانشجویان و امکان ازدواج آن‌ها در کشور به بیش از ۱۰ میلیون مسکن جدید نیاز داریم و تاکنون ۵ میلیون نفر در سامانه نهضت مسکن ثبت نام نموده اند که عمده این افراد یا مستاجر هستند که قطعا تعداد افراد بدون مسکن بیش از این‌ها است.

به گفته قاسمی، در راستای جهش تولید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال برنامه ریزی شده که بیش از دو سوم آن یعنی ۸۶۰ هزار واحد در دست اجرا است و در سال جدید نیز اقدام به واگذاری واحدها می‌شود.

بنابراین گزارش مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفته‌اند تا کنون حدود ۴۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شده و تا خردادماه امسال نیز تعدادی دیگر از واحدهای این طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد.

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 26534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha