رکورد ۲۵ ساله تورم در ایران شکست/ بیشترین تورم ماهانه ربع قرن در شهریور ۱۴۰۰ به ثبت رسید/افت سرعت تورم در ۱۴۰۰ + نمودار

تورم میانگین در ماه های ۱۴۰۰ در بردارنده رکورد بیست وپنج ساله بود. لمس ۴۵.۸ درصدی این شاخص در نیمه نخست ۱۴۰۰ موجب شد تا رکورد تورم در ربع قرن شکسته شود.پس از آن اما با کاهش سرعت تورم ماهانه در ایران روند تورم میانگین نیز نزولی شده و در انتها به ۴۰ درصد تنزل پیدا کرد. با این حال بررسی ماهانه نشان از افت سرعت تورم در این مقطع داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد نیوز، روند تورم در سال ۱۴۰۰ در دو قاب مورد بررسی قرار می گیرد که در وهله اول نشان از بالاترین سطح تورم دهه در سال ۱۴۰۰ داشته و در قاب دوم نشان از مسیر نزولی این متغیر در این مقطع داشته است.

رکوردزنی تورم میانگین در دهه ۹۰

به طور کلی تورم اشاره به رشدعمومی قیمت ها دارد. رشدی که می تواند به چند طریق مورد محاسبه قرار گیرد. 

در یک بعد می تواند افزایش شاخص قیمت مصرف کننده در بازار را در مقایسه با ماه قبل مورد ارزیابی قرار داد که این شاخص علامتی از تورم ماهانه کالاهاست. در یک بررسی نیز می توان آن را با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه کرد که نشان از رشد کالاها و خدمات در عرض یک سال است.

اما قاب سومی نیز وجود دارد:

در بررسی سومین قاب می توان شاخص میانگین دوازده ماه منتهی به هر مقطع را با موقعیت مشابه خود در سال گذشته سنجید. این رشد را در ادبیات اقتصادی تورم میانگین یا تورم سالانه می نامند. از آن جا که در این محاسبه ارقام شاخص در دو سال مورد بررسی قرار می گیرد می‌توان آن را حائز حافظه تورمی بالایی دانسته و برخی آن را شاخص مهمی در ارزیابی تورم می دانند.

درهمین رابطه آمار و ارقام ثبت شده ماهانه در سال ۱۴۰۰ از تورم میانگین نشان می دهد در این مدت تورم میانگین در فرودین ماه این سال که برابر با ۳۸.۹ درصد ثبت شده بود مسیر صعودی خود را ادامه داده و در شهریور ماه امسال به ۴۵.۸ درصد رسید.

بررسی ها نشان می داد این بیشترین میزان تورم سالانه در ربع قرن بوده است.

پیش از این در شهریور ماه ۱۳۹۸ تورم میانگین تا مرز ۴۲ درصد بالا آمده بود اما پس از برخورد به سقف خود دوباره سیری نزولی اتخاذ کرد  و نتوانسته بود به رکورد ۴۵ درصد برسد.

در شهریور اما این رکورد زده شده و به قله ۲۵ ساله دست پیدا کرد.

پس از آن اما با کاهش سرعت تورم ماهانه در ایران روند تورم میانگین نیز نزولی شده و در انتها به ۴۰ درصد تنزل پیدا کرد.

تورم

کاهش سرعت ماهانه تورم در مقایسه با سال گذشته

باوجود رکوردزنی های تورم میانگین در سال ۱۴۰۰اما تورم ماهانه سطح پایین تری را در مقایسه با سال قبل داشته است.

بررسی ها نشان می دهد رکوردزنی های تورم ماهانه به دو ماه اردیبهشت و شهریور تعلق داشته است. در همین رابطه کمترین تورم ماهانه در سال ۱۴۰۰ در اردیبهشت ماه رخ داده که برابر با ۰.۷۵ درصد بود. در مقابل اما بیشترین تورم ماهانه در شهریور ماه ثبت شده بود که برابر با ۳.۹۴ درصد ثبت شده بود.

یک بررسی مهم تر نشان می دهد سرعت رشد تورم در سال ۱۴۰۰ تقریبا در مقایسه با سال قبل کمتر بوده است. به این معنا که تورم ماهانه در هر ماه در سال ۹۹ بیشتر از این رقم در سال ۱۴۰۰ ثبت شده بود. به استثنای ماه های فروردین، شهریور و دی ماه.

به عنوان مثال در مهر ماه تورم ماهانه درسال ۹۹ برابر با ۷ درصد ثبت شده بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم برابر با ۳.۷ درصد محاسبه شد. یعنی ۳.۳ واحد درصد کمتر.

این کاهش نشان از افت سرعت افزایش تورم داشته که در صورتی که تداوم داشته باشد می تواند از رشد بیشتر قیمت ها در سال ۱۴۰۱ جلوگیری کند.

تورم

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 26524

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha