پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

در سال ۱۴۰۰ مجموعا هشت سریال کمدی از شبکه‌های سیما پخش شد. بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین فصل سوم «نون.خ» پرمخاطب‌ترین کمدی سال بود و «پلاک ۱۳» در قعر جدول قرار گرفت.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار تلویزیون ایرنا، در سالی که گذشت تلویزیون در عرصه کمدی‌سازی به لحاظ کمی و کیفی آمار قابل قبولی نداشت. سریال‌هایی مثل مثل نون.خ۳ و زیرخاکی۳ و دودکش۲ دنباله آثار موفقی بودند که سال‌ها پیش متولد شده بودند. در این عرصه شاهد بروز پدیده جدیدی نبودیم و کمدی که بتواند نگاه‌ها را به سمت خودش جلب کند تولید و پخش نشد. در ادامه مروری داریم بر سریال‌های کمدی که در سال گذشته روانه انتن شدند.  

در سال ۹۹ نیز مجموعا ۹ سریال کمدی از تلویزیون پخش شد. بنابراین می‌توان گفت در سال ۱۴۰۰ تعداد سریال‌های کمدی تلویزیون نسبت به سال قبل کاهش داشته است.  تلویزیون سال ۹۹ را با سه سریال کمدی پایتخت۶، کامیون و دوپینگ از شبکه‌های یک تا سه آغاز کرد. از اواخر فروردین ماه سریال کمدی نون.خ۲ از شبکه یک پخش شد. در ماه رمضان سریال کمدی زیرخاکی نیز به این فهرست اضافه شد. شبکه سه در فصل پاییز سریال صفر بیست و یک و در فصل زمستان دو سریال کمدی باخانمان و چوب خط را روانه آنتن کرد. سریال آخر خط به کارگردانی و نویسندگی علیرضا مسعودی نیز از جمله کمدی‌های سال ۹۹ بود.

فصل سوم نون.خ پرمخاطب‌ترین کمدی

فصل سوم سریال نون.خ در ۱۶ قسمت نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول سیما پخش شد.

بر اساس آمار تعداد بازدید در تلوبیون هر قسمت از فصل سوم نون.خ به صورت میانگین ۳۵۰ هزار بار بازدید داشته است. با اتکا به این آمار می‌توان نون.۳ را پرمخاطب‌ترین سریال سال ۱۴۰۰ دانست.

در ابتدای مجموعه نون خ ۳ مراسم عروسی شیرین و فریبرز به دلیل گم شدن فریبرز به هم می‌خورد. در ادامه معدن طلا در روستا کشف می شود که باعث اختلاف بین نورالدین خانزاده با بعضی از اهالی می شود. بر اثر منفجر شدن دینامیت در معدن بعضی از اهالی داخل معدن گیر می افتند.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

سوم سریال نون. خ به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی از اواسط مهر ماه ۱۳۹۹ در تهران آغاز شد و روزهای پایانی اسفند تصویربرداری به پایان رسید.

گروه بازیگران نون .خ تقریبا همان گروه فصل‌های پیشین است و سعید آقاخانی، سیروس میمنت، نسرین مرادی و هدیه بازوند بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. شقایق دهقان که در فصل دوم، حضوری کوتاه داشت، در نون.خ۳ جزو بازیگران اصلی بود و علی صادقی نیز پس از یک فصل غیبت به این مجموعه بازگشت.

سید علی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سید حسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی و مرتضی رستمی از دیگر بازیگران نون. خ ۳ هستند.

بوتیمار در جایگاه دوم

سریال بوتیمار به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه کنندگی مهران مهام و نویسندگی سعید جلالی، شهاب عباسی و آرمان صبوری از ۲۵ اردیبهشت از شبکه سه سیما پخش شد.

هر قسمت از سریال بوتیمار به طور میانگین ۲۳۰ هزار بازدید داشت و در جایگاه دوم قرار گرفت. (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین)

در خلاصه داستان این مجموعه نمایشی آمده است: بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برد اما آن هنگام که به رودخانه و یا دریا می‌رسد، نگران می شود که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، پس آب نمی خورد و تشنه می ماند ... بوتیمار همیشه نگران فرداست.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

حمید لولایی، مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران رجبی، اشکان اشتیاق، ساناز سماواتی، علی صبوری، علیرضا درویش، سپند امیر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، شهاب عباسی، سیما مطلبی، سارا مقربی، ندا کوهی و ... در این مجموعه هنرنمایی کرده اند.

«دودکش۲» سوم شد

دودکش۲ با حدود ۲۲۰ هزار بازدید در هر قسمت (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) در جایگاه  سوم پرمخاطب‌ها قرار می‌گیرد.

الهام اخوان، بازیگر سریال در گفت و گو با ایرنا درباره دلیل موفقیت این سریال گفت: دودکش بلد بوده که چطور در دل مردم برود. معضلات مردم را جوری می گوید که هم غمناک باشد و هم بامزه. برگ برنده دودکش همین است.  ویژگی خانواده‌ها در دودکش ساده بودن‌شان است. این خانواده به همه اعتماد می کنند و به دیگران پول قرض می‌دهند. گندم نسبت به بقیه اجتماعی‌تر است. دنیای دودکشی‌ها دنیای ساده و کوچکی است. دنیای آنها در قالیشویی خلاصه شده است. ته دنیای‌شان مسافرت گرگان است.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

پخش سریال کمدی دودکش ۲ به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی  از سه شنبه هشتم تیرماه آغاز شد.

هومن برق نورد، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی و الهام اخوان، بهنام تشکر و حسین شهبازی، مهنا سیدی، هانا عباسی در «دودکش ۲» بازی دارند. طراح و سرپرست نویسندگان سریال برزو نیک نژاد است و نویسندگان سریال محمد تنابنده و شهاب مهربان هستند.

«نوروز رنگی» در رتبه چهارم

مجموعه‌ تلویزیونی نوروز رنگی به کارگردانی علی مسعودی و تهیه‌کنندگی علی اکبر تحویلیان در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

این سریال در بین آثار کمدی سال ۱۴۰۰ با حدود ۲۰۰ هزار بازدید کننده در هر قسمت (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) رتبه نسبتا خوبی را کسب کرد و  چهارم شد.

نوروز رنگی در ژانر کمدی و اجتماعی به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما تولیدشده و تعدادی از بازیگرانش با لهجه و گویش مشهدی صحبت می‌کنند.

این سریال در بیست قسمت، داستان روزهای پایانی اسفند ماه یکی از سال ‌های دهه ۶۰ را روایت می کند که قرار است به سنت‌ ها و آداب ایرانی در شهر مشهد مقدس بپردازد. رابعه اسکوبی، جواد خواجوی، یوسف تیموری، علی مسعودی و ... در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می کنند.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

علی مسعودی کارگردان نویسنده، بازیگر و استندآپ کمدین، فعالیت رسمی خود در عرصهٔ نویسندگی را با نوشتن متن‌های طنز چند آیتم از برنامه ساعت خوش در سال ۷۴ آغاز کرد. 

«زیرخاکی۲» در رتبه پنجم

فصل دوم مجموعه تلویزیونی زیرخاکی به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا از چهارم از شبکه یک سیما پخش شد.

این سریال در بین آثار کمدی سال ۱۴۰۰ با حدود ۱۳۰ هزار بازدید کننده در هر قسمت (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) پنجم شد.

فصل اول این سریال با تلاش ناکام فریبرز باغ بیشه برای خروج از کشور، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به پایان رسید. حالا مخاطبان این سریال باید برای تماشای فرجام ماجراجویی فریبزر و خوش‌شانسی‌ها و ناکامی‌هایش، منتظر پایان مراحل فنی و پخش آن از تلویزیون باشند.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

بازیگران زیرخاکی عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل آقا، امید روحانی، اصغر نقی زاده، رایان سرلک و ستاره پسیانی، با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرتی.

اکبر عبدی نتوانست «روزهای آبی» را نجات دهد

«روزهای آبی» نیز جزو سریال‌های کم مخاطب سال ۱۴۰۰ بود. این سریال در بین آثار کمدی سال ۱۴۰۰ با حدود ۶۰ هزار بازدید کننده در هر قسمت (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) رتبه پایینی کسب کرد و  ششم شد.

اولین قسمت سریال تلویریونی روزهای آبی به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه مصادف با عید سعید فطر از شبکه پنج سیما پخش شد.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

این سریال در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای تولید شده و اکبر عبدی، نادر سلیمانی، مهران رجبی، فریبا متخصص و ایرج نوذری از سرشناس‌ترین هنرمندان این پروژه تلویزیونی هستند.
روزهای آبی درباره خانواده‌ای است که در شرایط مالی سخت قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود تا در روستایی ساکن شوند و ارتباط آن‌ها با اهالی روستا، ماجرایی کمدی و تا حدودی فانتزی را پدید می‌آورد. زندگی خانواده‌ای که با توجه به مشکلات مالی پدر، مجبور به تجربه زندگی در روستای مادری‌شان می‌شوند و این آغاز چالش‌های تلخ و شیرین آن‌ها در روستا است.

«زن زندگی مرد زندگی» هفتم شد

مجموعه تلویزیونی زن زندگی مرد زندگی به تهیه‌کنندگی رضا جودی و کارگردانی غلامرضا رمضانی و مسعود شاه‌محمدی از اول شهریور روانه آنتن شبکه ۵ شد.

این سریال با حدود ۱۵ هزار بازدید در هر قسمت (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) بین هشت سریال هفتم شد.

زن زندگی مرد زندگی به قلم فهیمه سلیمانی در ژانر کمدی اجتماعی در۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای برای گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما تولید شده و هنرمندانی همچون عزت مهرآوران، محمود جعفری، شهین تسلیمی، لی لی فرهادپور، سروش جمشیدی، نعیمه نظام دوست، خاطره حاتمی، میثم رازفر، رضا یزدانی، سامان دارابی، فرزانه سهیلی، صبا گرگین پور، کتایون بختیاری، آیدا نامجو در این سریال ایفای نقش می‌کنند.
زن زندگی مرد زندگی روایت زوجی است که چند سال  از زندگی مشترک شان می گذرد و در هر قسمت مخاطب شاهد یک قصه خواهد بود. این سریال در فضایی شاد، کمدی و ملودرام به واقعیت های زندگی و اجتماع می پردازد.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

نعیمه نظام دوست، بازیگر زن زندگی مرد زندگی  در گفت و گو با ایرنا درباره شباهت این سریال با «همسران» گفت: اکثر سریال های آپارتمانی شبیه به هم هستند. سریال ما در هر قسمت با دو شخصیت شروع می‌شود و در آخر آن دو نفر به یک نتیجه گیری می رسند. داستان و موضوع سریال های آپارتمانی متفاوت است. از سریال همسران چند سال گذشته است. آن زمان یکی سری موضوعات دغدغه آدم‌ها نبود. ولی الان ما به موضوعات دیگری می‌پردازیم. در این سریال من چاق هستم و سروش جمشیدی لاغر است. دو نفر با دو فیزیک متفاوت با هم ازدواج کرده و زندگی خوبی دارند. می خواهند بگویند یک مرد لاغر می‌تواند با زن چاق زندگی موفقی داشته باشد.

پلاک ۱۳ آخر شد

سریال تلویزیونی پلاک ۱۳ با حدود ده هزار قسمت در هر بازدید (بر مبنای آمار تلوبیون و به صورت میانگین) در قعر جدول کمدی‌های پرمخاطب قرار می‌گیرد. این سریال که به دلیل شوخی‌های جنسی چند قسمت اولش خبر ساز شد، در جلب  مخاطب نتوانست توفیقی کسب کند.

سریال تلویزیونی پلاک ۱۳ به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی سلیم ثنایی با حضور بازیگرانی همچون علی صادقی، شهره سلطانی، امیرحسین صدیق، اردلان شجاع‌کاوه، نگار عابدی، حسین رفیعی، محمود جعفری، مهران ضیغمی، سامان دارابی، فرزانه سهیلی، ستاره حسینی و… تهیه و تولید شده و از شبکه سه سیما پخش شد.

این سریال به دلیل کیفیت پایینی که داشت مورد انتقاد تعدادی از منتقدان قرار گرفت.

پرمخاطب‌ترین و کم بیننده‌ترین سریال‌های کمدی ۱۴۰۰؛ «نون.خ۳» در صدر

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون  در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: سریال «پلاک ۱۳» از هیچ نظر امتیازی ندارد و کارگردان، فرمول‌های «فیلمفارسی» را در سریالش اجرا کرده است. این سریال  نه به لحاظ مضمون نوآور است. نه به لحاظ ساختار فیلمنامه‌ای محکم و استاندارد است و نه از منظر کارگردانی شاهد جلوه‌های خوب بصری هستیم. بازی‌ها به حال خود رها شده و از بازیگران به درستی بازی گرفته نشده است. در حالی که از این هنرمندان در سریال‌های دیگر بازی‌های خوبی دیده‌ایم.

وی افزود: سریال پلاک۱۳ موضوع مشخص و قصه‌ای ندارد که به تکامل برسد و مخاطب را با خودش همراه کند. صرفا ساخته شده تا آنتن تلویزیون پر شود. قصه یک آغاز و میانه و پایانی دارد؛ ولی داستان سازی را در این سریال نمی‌بینیم. در هر قسمت یک موضوع به صورت سطحی و کشدار مطرح می‌شود و هر لحظه یک اتفاق می‌افتد.

تهیه‌کننده سریال «پلاک۱۳»، در گفت و گو با ایرنا کمبود زمان برای تولید و روزپخش بودن را یکی از مشکلات ساخت این سریال دانست و گفت: هر قسمت سریال«پلاک۱۳ با یک دهم یا یک پانزدهم هزینه شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود و کلیت سریال از خیلی از سریال‌های این حوزه موفق‌تر و جلوتر است.

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 26519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha