درس بزرگ سال ۱۴۰۰ برای سهامداران

معتقدم سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه شرایط و ظرفیت های بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت. چون قیمت بسیاری از سهم ها در یک سال گذشته، اصلاح خوبی داشته و نسبت های P بر E سهام به حد معقولی رسیده و به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد، بازار سرمایه امسال بازدهی بهتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛عظیم‌ ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفتگو با بورس نیوز ضمن تبریک سال نو، در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: فعالان بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ با پیچیدگی های مختلفی از جمله تغییر دولت و ابهام در روند مذاکرات مواجه بودند و زیان هایی به سهامداران تحمیل شد، اما سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب ها به پایان رسید و زمان آن فرا رسیده که سرمایه‌گذاران با اصلاح استراتژی‌های خود و عدم تکرار اشتباهات، از تجربیات سال ۱۴۰۰ درس بگیرند تا به عنوان یک معامله گر حرفه ای، در صحنه بازار سرمایه حضور مستمر داشته باشند. اتفاقات سال ۱۴۰۰، تجربیاتی هم برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت.

وی ادامه داد: از جمله آنکه سرمایه‌گذاران در این مدت آموختند که نباید بر اساس جو روانی بازار اقدام به معامله کنند و در هر خرید و فروشی باید ارزش ذاتی سهام مد نظر قرار بگیرد. درس بزرگ سال ۱۴۰۰ برای فعالان بازار سرمایه، توجه و تمرکز بیشتر بر تحلیل سهام بود تا ماندگاری سرمایه گذاران در این بازار افزایش یابد.

ثابت تاکید کرد: ضمن اینکه معتقدم سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه شرایط و ظرفیت های بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت. چون قیمت بسیاری از سهم ها در یک سال گذشته، اصلاح خوبی داشته و نسبت های P بر E سهام به حد معقولی رسیده و به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد، بازار سرمایه امسال بازدهی بهتری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

ثابت تصریح کرد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که به سبب خوش‌بینی به بهبود وضعیت کلان اقتصادی، سرمایه‌گذاران هم نگاه دقیق تر و عمیق تری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند. مذاکرات از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و با شروع کار دولت جدید، بعد از یک وقفه چند ماهه، مذاکرات در ماه های اخیر وضعیت جدی تری پیدا کرد. حالا هم به مرحله ای رسیده ایم که مذاکرات باید تعیین تکلیف شود.‌ به نظر می‌رسد طرفین مذاکرات در تلاش هستند با یک وضعیت برد-برد پرونده هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام را به سامان برسانند و هم ایران و هم غرب نیاز دارند که این مذاکرات به نتایج مثبتی برسد. در شرایطی که در ماه‌های اخیر همگان انتظار داشتند که مذاکرات به نتیجه مثبت برسد، طرفین غربی خواسته‌هایی داشتند که فعلاً در روند مذاکرات وقفه ایجاد کرده است؛ البته از آنجا که مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا شکل نگرفته، طبیعی است که گاهی نقطه‌نظرات با دقت و ظرافت کافی منتقل نشده و شیطنت‌هایی صورت بگیرد.‌ اما در هر حال با توجه به انرژی و زمانی که برای انجام مذاکرات صرف شده، توافق ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: برای پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱، باید با دو سناریوی توافق و عدم توافق این بازار را مورد بررسی قرار داد. چنانچه مذاکرات منجر به توافقی شود که موجبات رضایتمندی طرفین را فراهم آورد،، هم اقتصاد کلان کشور و هم بازار سرمایه منتفع خواهند شد؛ چرا که کشور ما کشور نفت خیزی است که به سبب تحریم های ظالمانه سال های اخیر، در فروش نفت و صادرات با مشکل مواجه بودیم. اگر مذاکرات ختم به خیر شود، هم این مشکلات برطرف شده و در حوزه صادرات و انتقال درآمدهای ارزی حاصل از صادرات به کشور اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد و هم شرکت ها و صنایع بورسی که فعالیت های صادراتی دارند، از گشایش ایجاد شده بهره خواهند برد. قطعاً در صورت حصول توافق، امکان انتقال دانش و تکنولوژی به کشور هم فراهم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما چنانچه توافقی حاصل نشود، شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود و در این صورت هم بازار سرمایه پتانسیل رشد خواهد داشت؛ اما رشد بازار سرمایه به سبب افزایش نرخ ارز با رشد این بازار به دلیل رفع تحریم‌ها متفاوت خواهد بود. چرا که در صورت افزایش نرخ ارز، انتظارات تورمی افزایش یافته و قیمت سهام همچون سایر داراییها افزایش خواهد یافت. البته این افزایش قیمت فقط در جهت پوشش تورم بوده و رشد واقعی محسوب نمی گردد. باید دید در آینده در سیاست کلان کشور ما چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. طبیعتاً افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها به نفع بازار سرمایه نیست، زیرا سرمایه ترسو بوده و هر زمان که ابهامات در فضای اقتصادی و سیاسی افزایش داشته باشد و بیم جنگ و تشدید تنش ها برود، بازار سرمایه آسیب خواهد دید و سرمایه گذاران در چنین شرایطی، سرمایه گذاری در دارایی‌های فیزیکی از جمله طلا و کامودیتی را به سرمایه‌گذاری در سهام ترجیح می دهند. بنابراین تداوم تحریم ها و احتمال افزایش تنش ها در فضای سیاسی در بلند مدت به منفعت بازار سرمایه نخواهد بود، اما در کوتاه مدت واکنش بازار سرمایه به رخدادها به علت افزایش انتظارات تورمی، مثبت است.

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 26482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha