آخرین تحولات جنگ اوکراین | شهر ماریوپل بدون ارتباط با دنیای خارج زیر گلوله‌باران بی‌امان روسیه است

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هشتمین روز خود شده است که حملات شدید نیروهای مهاجم روسی برای تصرف شهرها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، ارتش روسیه گفته است که این شهر باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروان‌های امدادی را بدهد، با این حال مقامات کی‌یف گفته‌اند نیروهای مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.

همزمان موج فرار جنگ‌زدگان اوکراینی به کشورهای همسایه از جمله لهستان ادامه یافته است.

دادستان کل اوکراین: اقدام روسیه در ماریوپل مصداق «نسل‌کشی» است

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که محاصره بندر راهبردی ماریوپل به دست نیروهای روسی مصداق «نسل‌کشی» است.

در این شهر بندری در جنوب اوکراین که از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه به دست نیروهای ارتش روسیه به محاصره درآمده و هر روز بمباران می‌شود، هنوز حدود ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

وندیکتوا در شهر لویو در غرب اوکراین گفت: «آنچه اکنون در ماریوپل شاهد هستیم، جنگ نیست، نسل‌کشی است.»

او افزود: «جنگ‌ها قوانین و اصولی دارند. آنچه در ماریوپل می‌بینیم فقدان کامل قوانین است و روسیه دقیقا می‌داند که چه می‌کند.»

خانم وندیکتوا گفت کشورش تلاش خواهد کرد تا محاصره ماریوپل در صحنه بین‌المللی رسماً به عنوان «نسل کشی» شناخته شود.

جسد دختر اوکراینی که در بمباران ماریوپل به دست روسیه جان باخته است

دعوت از زلنسکی برای سخنرانی ویدئو کنفرانسی در نشست پنجشنبه ناتو

ناتو از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دعوت کرد تا روز پنج‌شنبه برای رهبران کشورهای عضو در نشست فوق‌العاده‌ای که به موضوع حمله روسیه به اوکراین اختصاص خواهد داشت، از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کند.

یک مقام ناتو گفت: «این فرصتی برای رهبران کشورهای هم‌پیمان خواهد بود تا درباره وضعیت فاجعه‌باری که مردم اوکراین به دلیل تجاوز روسیه در آن قرار گرفته‌اند، مستقیماً از زبان رئیس جمهور زلنسکی بشنوند. اعضای ناتو مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی ضروری برای اوکراین در نظر خواهد گرفت و درباره این که چه کارهای دیگری می‌توانند برای تقویت و حمایت از اوکراین انجام دهند، بحث خواهند کرد.»

روسیه: تنها در صورت «تهدید موجودیت» از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان اینترنشنال گفت که مسکو تنها در صورت «تهدید موجودیت» روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین استفاده خواهد کرد.

او گفت: «ما یک دکترین امنیت داخلی داریم که عمومی است، همه دلایل استفاده از سلاح هسته‌ای را که همان تهدید موجودیت کشور ماست، می‌توانید در آنجا بخوانید».

شرکت توتال‌انرژی فرانسه خرید نفت و گازوئیل روسیه را تا پایان سال متوقف می‌کند

شرکت فرانسوی توتال‌انرژی (توتال سابق) که تاکنون به خاطر ماندن در روسیه مورد انتقادهای فراوان قرار گرفته، با اعلام اینکه حداکثر تا پایان سال جاری میلادی از خرید نفت یا فرآورده‌های نفتی روسیه صرف‌نظر می‌کند، فاصله خود را از این کشور کمابیش راهبردی از نظر همکاری اقتصادی، بیشتر کرد.

غول نفتی فرانسه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد توضیح داد که در برابر «وخیم‌تر شدن درگیری‌ها» در اوکراین نزدیک به یک ماه پس از تهاجم روسیه به این کشور، «اقدامات بیشتری» در این زمینه اتخاذ می‌کند.

بنا بر اعلام توتال‌انرژی، این گروه صنعتی به طور یکجانبه تصمیم گرفته دیگر قراردادهای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را منعقد یا تمدید نکند تا در اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۲ هرگونه خرید نفت یا فرآورده‌های نفتی از این کشور را متوقف نماید.

توتال‌انرژی به طور مشخص به دنبال منابع جایگزین به ویژه از طریق واردات از لهستان برای «لئونا»، پالایشگاه خود واقع در شرق آلمان خواهد بود.

این تصمیم در مورد گازوئیل نیز صدق می‌کند که در اروپا و به ویژه در فرانسه برای آن تقاضای بسیاری وجود دارد. قرار است توتال‌انرژی این ماده را از جاهای دیگر، به ویژه از پالایشگاه ساتورپ در عربستان سعودی، متعلق به شرکت آرامکو، وارد کند. این گروه فرانسوی قبلاً اعلام کرده بود که از روسیه خارج نشده اما دیگر در پروژه‌های جدید این کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

توتال‌انرژی ۱۹.۴ درصد سهام غول گازی روسیه، نواتک و ۲۰ درصد از سهام «یامال ال‌ان‌جی» را در اختیار دارد. این گروه همچنین دارای ۱۰ درصد سهام در «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» است، پروژه‌ای که اولین تحویل ال‌ان‌جی آن برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

یانیک ژادو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از حزب سبزها اخیرا توتال‌انرژی را به «همدستی» در «جنایات جنگی روسیه» متهم کرده بود.

مقر گروه توتال‌انرژی در منطقه لادفانس پاریس

ماکرون استفاده روسیه از «سلاح‌های انفجاری» علیه غیرنظامیان اوکراینی را محکوم کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه استفاده روسیه از «سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت» در اوکراین را محکوم کرد و گفت: «هیچ چیز تجاوز روسیه به اوکراین پذیرفتنی نیست.»

رئیس جمهور فرانسه در یک سخنرانی ویدئویی به شرکت‌گنندکان در نخستین مجمع بشردوستانه اروپایی که از روز دوشنبه در بروکسل آغاز شده، درباره وضعیت در اوکراین گفت: «قوانین بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود، زیرساخت‌های غیرنظامی بمباران می‌شوند، سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت استفاده می‌شود و امدادگران هدف قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «حقوق بین‌المللی بشردوستانه خطی است که بربریت را از انسانیت مشترک ما جدا می‌کند.»

ماکرون تاکید کرد: «جنگ، حقی انتخابی نیست. حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی مذاکره‌بردار نیست. کسانی که به این قوانین خیانت کنند در برابر عدالت بین‌المللی پاسخگو خواهند بود.

رئیس دولت فرانسه اضافه کرد: «در اوکراین ضروری است که انجام بدون مانع کمک‌های اروپایی به مردم تضمین شود.»

او همچنین اعلام کرد که به منظور مبارزه با بحران جهانی غذایی که می‌تواند آغازگر جنگ باشد، در نشست اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه «ابتکار همبستگی بین‌المللی برای امنیت غذایی» کشورهای وابسته به اوکراین و روسیه را پیشنهاد خواهد داد و گفت که اروپا برای این کار، شرکای خود را در جی۷ و فراتر از آن بسیج خواهد کرد.

کاخ سفید: غربی‌ها پنجشنبه تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام می‌کنند

مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که غربی‌ها روز پنجشنبه «تحریم‌های جدید علیه روسیه» اعلام کرده و تحریم‌های موجود را تشدید خواهند کرد.

جیک سالیوان همچنین گفت که ایالات متحده از زمان گفتگوی اخیر جو بایدن با همتای چینی خود شی جین‌پینگ، «دیگر شاهد تأمین تجهیزات نظامی چین به روسیه نبوده» است. وی با این حال اطمینان داد که واشنگتن به پایش اقدامات احتمالی پکن ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول: انصراف روسیه از پرداخت بدهی‌ها «اثر محدودی» بر اقتصاد جهانی دارد

گیتا گوپینات، فرد شماره ۲ صندوق بین‌المللی پول، روز سه شنبه گفت پرداخت نشدن بدهی‌ها و اقساط روسیه «تأثیر مستقیم نسبتاً محدودی بر بقیه جهان» خواهد داشت.

خانم گوپینات تأکید کرد که میزان سررسیدهای پرداختی که مسکو باید رعایت کند «در مقیاس جهانی نسبتا کم» است.

وی افزود: «این موضوع خطر سیستماتیک برای اقتصاد جهانی به وجود نمی‌آورد».

با وجود تحریم‌های سنگین علیه مسکو از زمان حمله به اوکراین، روسیه تاکنون بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کرده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های به روز شده بعدی خود در این زمینه را در ۱۹ آوریل در جریان نشست بهاره خود منتشر خواهد کرد.

گیتا گوپینات همچنین اعلام کرد که جنگ اوکراین بر تجارت بین‌المللی تأثیر گذاشته است. او گفت: «تجارت انرژی پس از جنگ اوکراین هرگز مثل سابق نخواهد شد. علاوه بر این احتمالاً شاهد آن خواهیم بود که برخی کشورها در مورد سهم برخی ارزها در ذخایر ارزی خود تجدید نظر کنند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره خطر استفاده روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها، خاطرنشان کرد که صندوق بین المللی پول بر روند این گونه ارزها نظارت دارد.

نخستین اتهام علیه روزنامه‌نگار روسی بر پایه قانون «اخبار نادرست» درباره ارتش

روسیه روز سه شنبه در چهارچوب قانون مصوبه اخیر خود مبنی بر مجازات تا ۱۵ سال زندان برای پخش «اخبار نادرست» درباره اقدامات ارتش در اوکراین، اولین پرونده جنایی را علیه یک روزنامه‌نگار گشود.

کمیته تحقیق روسیه که مسئول پرونده‌های قضایی اصلی در این کشور است، اعلام کرد که یک «پرونده تحقیق جنایی» علیه الکساندر نوزوروف، روزنامه‌نگار را به راه انداخته و او را به «انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد بمباران عمدی یک زایشگاه در ماریوپل اوکراین به دست ارتش روسیه متهم کرده است.

زایشگاه بمباران شده در ماریوپل

دو بمب بسیار قوی در ماریوپل منفجر شد

به گفته مقامات شهر بندری ماریوپل، روز سه شنبه دو بمب بسیار قوی به این شهر اصابت کرد.

شهرداری ماریوپل جزئیاتی از میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر این انفجارها منتشر نکرده است.

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 26472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha