روزهای سبز و قرمز بورس در سال ۱۴۰۰ + جدول

در سال ۱۴۰۰، شاخص بورس در تیرماه بیشترین روزهای صعودی را ثبت کرد و در فروردین بیشترین روزهای نزولی را پشت سر گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، در سال گذشته بورس فراز و فرود زیادی را پشت سر گذاشت. هم روزهای صعودی جالب توجهی داشت و هم روزهای نزول و سقوط را تجربه کرد. اما بر خلاف سال ۹۹، در سال ۱۴۰۰ هیجانات کمتری در بازار وجود داشت و دیگر خبری از موج ورود پول در بازار سهام نبود. 

ماه‌های ابتدایی سال روزهای منفی بیشتری را برای سهام‌داران در برداشت و از ابتدای تابستان به این سو روزهای مثبت بورس بیشتر شدند. تیر و مرداد تعداد روزهای مثبت شاخص بیشتر بود اما در شهریور روزهای نزولی بازار بیشتر شد.

مهر و آبان ماه‌هایی بودند که روزهای صعودی بازار بیشتر از روزهای نزولی بودند اما آذر و دی تعداد روزهای قرمز بورس پرتعدادتر بودند. در بهمن نیز تعداد روزهای مثبت و منفی برابر بود. در آخرین ماه سال تعداد روزهای صعودی بیشتر شد و در ۱۹ روز کاری اسفند ماه شاخص در ۱۲ روز رشد کرد و ۹ روز نزولی را پشت سر گذاشت.

نزول شاخص در بهار

شاخص بورس نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد. در واقع شاخص نماگری است که بیانگر روند عمومی قیمت‌ها است که تغییرات آن در مقایسه با یک تاریخ مبدأ در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شاخص معیاری برای فهم روند کلی بورس تهران است. در حالی که شاخص کل در پایان سال ۹۹ در کانال ۱.۳ میلیونی قرار داشت، در سه ماهه ابتدای سال تا محدوده ۱.۱ میلیونی هم پائین رفت. افت ۱۰ درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی افت ۱۰ درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی است و به طبع سهام برخی از شرکت‌ها رشد بیشتری داشت و برخی نیز رشد کمتری را تجربه کردند.

۳ ماه صعود

در دو ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها قرمز بود. در فروردین ماه در مجموع ۱۸ روز کاری شاخص بورس در ۱۵ روز نزولی بود. اردیبهشت نیز ۱۳ روز منفی را در ۲۰ روز کاری خود ثبت کرد. اما در ۲۱ روز کاری خرداد ماه شاخص کل در ۱۱ روز سبزپوش شد. بازدهی شاخص در خرداد مثبت ۱.۲ درصد بود. تیرماه شاخص ۱۲ درصد رشد کرد و در ۲۰ روز کاری این ماه ۱۵ روز صعودی را شاهد بودیم.

 اما مرداد ماه بهترین ماه بورس در سال گذشته بود. در ۱۶ روز کاری این ماه شاخص ۱۴ روز مثبت را ثبت کرد و در پایان ماه به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. شاخص در مرداد ماه ۱۴ درصد رشد کرد که بیشترین رشد ماهانه شاخص در سال ۱۴۰۰ بود.

شهریورِ سرخ

شهریور، ماه نزول شاخص بود و بیشترین ریزش شاخص در سال ۱۴۰۰ را ثبت کرد، ۱۲ روز شاخص نزولی بود و ۱۱ روز شاخص رشد کرد. شاخص شهریور را در کانال ۱.۳ میلیونی به پایان برد اما در پایان مهرماه شاخص در کانال ۱.۴ میلیونی قرار گرفت. در ۱۸ روز کاری مهرماه شاخص ۱۲ روز صعودی و ۶ روز نزولی داشت.

سه ماه نزول

در آبان نیز تعداد روزهای صعودی شاخص بیشتر بود و در ۲۱ روز کاری این ماه، شاخص ۱۲ روز سبزپوش بود اما شاخص در این ماه ۳.۴ درصد نزول کرد. آذر و دی نیز شاخص روند نزولی داشت. در آذر ماه شاخص ۱۴ روز نزولی و ۸ روز صعودی را پشت سر گذاشت. در دی ماه نیز شاخص ۱۴ روز نزول کرد و ۷ روز رشد کرد تا در پایان این ماه در کانال ۱.۲ میلیونی قرار بگیرد. 

صعود در ۲ ماه پایانی

بهمن ماه ثبات نسبی بازار بود و شاخص ۱۰ روز صعودی و ۱۰ روز نزولی داشت و رشد اندکی نسبت به ماه قبل داشت. در اسفند وضعیت بازار بهبود یافت. شاخص در اسفند ماه رشد ۶.۶ درصدی را پشت سر گذاشت و در ۱۹ روز معاملاتی ۱۲ روز سبزپوش بود.

رکورد بیشترین خروج

بیشترین خروج پول حقیقی در سال ۱۴۰۰، روز ۸ شهریورماه ثبت شد. در این روز هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روزهای ۲۱ شهریور و ۱۷ بهمن ماه نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین خروج پول حقیقی در سال گذشته قرار دارند. 

بورس

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 26469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha