در دنیای امروز، عامل دانش، یا سرمایه دانش در جهش تولید بسیار مهم است/در تولیدات دانش بنیان، سرعت عمل و بهره وری بالاست

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه سرمایه انسانی متخصص ایرانی، قابلیت ایجاد توسعه و اشتغالزایی پایداری را ذر اقتصاد کشور با تکیه بر تولیدات دانش بنیان دارند. حرکت در این مسیر از تخریب شغل جلوگیری کند و عامل ایجاد فرصت های شغلی در اقتصاد می شود. بی تردید نقش بنگاه های دانش بنیان در رشد اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت است، چرا که رابطه تنگاتنگی بین اشتغال، سرمایه گذاری و گسترش تولید وجود دارد .

گروه  اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اشتغال آفرینی دانش بنیان، از جهات بسیار زیادی حائز اهمیت است چرا که علاوه بر اشتغال آفرینی، پایداری اشتغال جزء مهمی از کیفیت کسب و کار در این پروسه به شمار می‌رود . موضوعی که در سایر کسب و کارها یا تولیدات به دلیل مخاطرات بالای آن، خطر از دست رفتن اشتغال و تبعات بعدی از دست رفتن کار و تولید را به دنبال دارد. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دراین باره به رادار اقتصاد توضیحاتی داده است. 
سید کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص حرکت به سمت توسعه تولید و اشتغالزایی پایدار براساس تکیه بر تولید دانش بنیان و الزامات تحقق شعار سال، گفت: تولید و اشتغال آفرینی، زمانی حائز اهمیت است که تولید از نظر اقتصادی، ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد با کمترین ریسک ممکن ایجاد کند. تحقق تولیدی که ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کند، وابسته به چگونگی قرار گرفتن عوامل تولید در کنار یکدیگر است. عواملی مثل ظرفیت سازی تولید، منابع انسانی، سرمایه ای، فیزیکی و... از جمله موارد مهم به شمار می روند. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله عواملی که امروزه در تولید نوین و مولد، بسیار حائز اهمیت است، سرمایه انسانی و سرمایه دانش است. سرمایه دانشی، مفهوم وسیعی دارد به این خاطر که در تولید،  دانشی باید به کار گرفته شود که ظرفیت تولید را افزایش دهد و در عین حال درآمد زا باشد. بنابراین در دنیای امروز، عامل دانش، یا سرمایه دانش در جهش تولید بسیار مهم است.به این دلیل که در فرایند تولید، ترکیب سرمایه، نیروی انسانی و حتی سرمایه انسانی می تواند خط تولید و چرخ تولید را به حرکت در بیاورد.

کمیل طیبی در ادامه توضیح داد: اگر نسبت به عوامل تولید و محیط پیرامونی دانش کافی وجود داشته باشد، دانش می تواند شرایط تولید را تسهیل و بهره وری تولید و سایر عوامل تولید را بالا ببرد. البته تحقق این امر مهم، در گرو آموزش، مطالعه، پژوهش و تحقیق است. 

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: در این شرایط، مجموعه عواملی که به کار گرفته می شود مثل، نیروی انسانی، منابع فیزیکی، در کنار استفاده از دانش روز، اشتغال آفرینی یا اشتغال عوامل تولید را به شدت افزایش می دهد. اساس و الگوی شرکت های دانش بنیان، حرکت در مسیرهای نوینی است که دریچه های تازه تر و کاربردی تری از  تولیدات را به روی بشر می گشاید.  بر همین اساس، تولیدات دانش بنیان، اعم از کالا یا خدماتی که بر مبنای دانش ساخته و ارائه می شود، در اقتصاد بسیار مهم قلمداد می‌شوند. به همین دلیل در تولیدات دانش بنیان، سرعت عمل و بهره وری، صورت می گیرد، چرا که بیس و اساس دانش، عامل اصلی بهره وری بالا در تولید است، لذا شرکت های دانش بنیان رقابت پذیر می شوند و محصولاتی متفاوت با قیمت های رقابتی و با تعداد بیشتر راهی بازار می کنند. شرکت های دانش بنیان، اغلب شرکت های کوچک و متوسطی هستند که با خلاقیت و نوآوری می توانند زمینه های تولید را به وجود بیاورند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه تصریح کرد: مهمترین ویژگی شرکت های دانش بنیان این است که در صورت حمایت دولت و به کارگیری سرمایه دانش، امکان تولید انبوه محصولات بسیار بالا می رود، موضوعی که منجر به رشد تولید می شود . البته رشد اقتصادی و رشد تولید، مقدمه ای بر توسعه همه جانبه به شمار می‌رود که اشتغال آفرین است. بنابراین سیاست گذاری درست می تواند از مسیر رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان، اشتغال آفرینی را رقم بزند. خوشبختانه سرمایه انسانی متخصص ایرانی، قابلیت ایجاد توسعه و اشتغالزایی پایداری را در اقتصاد کشور با تکیه بر تولیدات دانش بنیان دارد. حرکت در این مسیر از تخریب شغل جلوگیری کند و عامل ایجاد فرصت های شغلی در اقتصاد می شود. بی تردید نقش بنگاه های دانش بنیان در رشد اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت است، چرا که رابطه تنگاتنگی بین اشتغال، سرمایه گذاری و گسترش تولید وجود دارد .

۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 26468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha