۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 26450
نرخ بیکاری ۰.۷ درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری در پاییز سال ۱۴۰۰ با کاهش ۰.۷ درصدی از ۹.۶ در پایان تابستان ۱۴۰۰ به ۸.۹ درصد در پایان فصل پاییز همین سال رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛مرکز آمار دیروز آمارهای جمع آوری شده در پاییز ۱۴۰۰ را منتشر کرد. یکی از این آمارها اشتغال و بیکاری در سال گذشته بود. یکی از این جدول‌ها که میزان بیکاری افراد ۱۵ سال به بالا در فصل پاییر را نشان می‌دهد خبر از کاهش میزان بیکاری در پاییز پارسال نسبت به تابستان ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

شاغل تمام افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در طول هفته طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی کاهش یافت

 

نرخ بیکار در کشور

در جدول بالا، میزان بیکاری در فصل پاییز در مناطق شهری با کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به تابستان به عدد ۹۷۴ هزار و ۵۱۸ نفر رسیده است. البته این آمار مربوط به بیکارانی است که از مراکز آموزش عالی فارغ التحصیل شده اند. هر چند فصل پاییز شاهد افزایش تعداد مردان بیکار فارغ التحصیل نیز بوده است.

در مقابل آن نیز به میزان ۰.۲ درصد سهم اشتغال این افراد در جامعه رشد کرده است یعنی از ۲۵.۶ درصد به ۲۵.۸ درصد صعود کرده است، اما همچنان سهم بیکاران فارغ التحصیل از کل بیکاران تقریبا نیمی از بیکاران کل کشور را تشکیل می‌دهد. در جدول زیر نرخ بیکاران فارغ التحصیل شهری از کل بیکاران کشور ۴۶.۱ درصد و روستایی ۲۵.۵ درصد است.

نرخ بیکار در کشور

 

تفکیک این نرخ بیکاری (سال ۹۹) در جنسیت هم با نوساناتی همراه بوده، جدول زیر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را ۱۴.۲ درصد درج می‌کند که مردان ۱۰.۴ درصد و زنان ۲۲.۸ درصد سهم بیکاری را متحمل شده اند.  

در مقطع کاردانی نرخ بیکاری ۱۲.۸ درصد عنوان شده که ۱۰.۷ درصد  آن را مردان و ۲۲.۳ برای زنان است.
درمقطع کارشناسی نرخ بیکاری ۱۶ درصد عنوان شده که ۱۱.۷ درصد آن را مردان و ۲۴.۵ برای زنان است.
در مقطع کارشناسی ارشد نرخ بیکاری ۱۲ درصد عنوان شده که ۷.۹ درصد آن را  مردان و ۱۹.۷ درصد برای زنان است.
در مقطع دکتری  نرخ بیکاری ۴.۳ درصد عنوان شده که ۱.۷ درصد آن را مردان و ۱۲.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکار در کشور

در پاییز ۱۴۰۰ درصد بیکاران فارغ التحصیل از مراکز آموزشی مشخص شده و ۷۲.۹ درصد از آن‌ها را زنان و ۳۰.۲ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند.

شاغلان به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خوداشتغالان می‌شوند. ترک موقت کار در هفته با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق بگیران و تداوم کسب و کار برای خوداشتغالان، به عنوان اشتغال محسوب می‌شود.

اما در طرفی دیگر از آمارهای مرکز آمار، تعدادی از شاغلان کشور دو شغله هستند. 

نرخ بیکار در کشور

در جدول فوق سال ۹۹ بالغ بر ۶۷۹ هزار نفر دارای یک شغل رسمی بیشتر هستند؛ که در واقع ۲.۹ درصد از جمعیت شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند.  

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 26450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha