صنعت خودرو با ۵۰ سال سابقه نمونه شکست خورده صنعت تقلیدی در ایران است/تولید ما برنامه محور نیست/با این همه ظرفیت، توسعه نیافتگی زیبنده ما نیست!

کارشناس بازار کار گفت: اگر تولید کننده تکنولوژی مبتنی بر دانش نباشیم و تولیدات کشور مبتنی بر دانش نباشد، ایران توسعه نمی یابد و تولیدات پایدار نمی شود. بنابراین بحث دانش بنیان بودن اهمیت زیادی دارد. اگر این موضوع محوریت قرار نگیرد و به یک راهبرد اساسی در بازار کار کشور تبدیل نشود، باز هم در عرصه های رشد و توسعه اقتصادی شکست می‌خوریم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی شعاری است که باید به اساسی ترین راهبرد دولت و حاکمیت برای پیشبرد مقاصد اقتصادی کشور تبدیل شود. چه بسترهایی برای تحقق این شعار باید آماده شود موضوع گفت و گوی رادار اقتصاد با کارشناس بازار کسب و کار است. 

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص شعار سال با تاکید بر اهمیت موضوع تولید که در سال نو و قرن جدید باز هم مورد تاکید قرار گرفته، گفت: تکرار و تاکید بر موضوع کسب و کار و تولیددر کشور نشان دهنده اهمیت این مسئله برای رشد و توسعه ایران به شمار می‌رود. در چند سال گذشته بحث تولید مهمترین شعار سال بوده است. با اینکه در بیش از ده سال گذشته، بحث تولید محور اصلی شعارهای سال بوده، اما باید اعتراف کنیم، هنوز در ابتدای راه هستیم و کارهای جدی و مهمی برای تحقق این موضوع در پیش رو داریم. متاسفانه همچنان فعالیت های جدی و اساسی در بازار کار کسب و کار در کشور انجام نشده است. به هر حال، موضوع تولید، کسب و کار و اشتغال آفرینی دارای چند بعد اساسی است که به دلیل اهمیت آن در این باره باید بیشتر توضیح داد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رشد تولید، منجر به رشد اقتصادی می شود. وقتی توجه به تولید و اشتغال آفرینی در کشور مورد تاکید رهبر انقلاب قرار می گیرد، یعنی لازم است در برنامه ها و سیاست گذاری های دولتمردان و کلیه حاکمیت، این بحث بیش از پیش مورد توجه جدی قرار بگیرد تا منجر به رشد اقتصادی شود.
حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار خاطر نشان کرد: سالهاست رشد اقتصادی کشور به شدت پایین است. تورم و تحریم ها نیز رشد منفی اقتصادی را بیشتر و اثرات منفی آن بر اقتصاد کشور را عیان تر کرده است. رشد اقتصادی کشور می‌تواند منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی شود تا سرانه درآمد عمومی و رفاه اجتماعی جامعه را بالا ببرد. این موضوع یکی از ثمرات تاکید بر تولید است که می تواند رشد اقتصادی و رفاه عمومی  کشور را تضمین کند. 

حاج اسماعیلی در این باره تصریح کرد: دومین موضوعی که در این مساله برای ما حائز اهمیت است، ظرفیت سازی اشتغال است. سالهای زیادی است که با نرخ بیکاری بالایی دست و پنجه نرم می کنیم. نرخ عمومی بیکاری در بین میانسالان، جوانان زنان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و  نقاط محروم کشور بسیار بالاست. بنابراین توجه به تولید و اشتغال زایی یک اولویت به شمار می‌رود که دولت باید آن را در اساس و بنیان برنامه های خود قرار محوریت دهد، تا برای جوانان کار ایجاد شود، چرا که امروز بیش از گذشته، محتاج ایجاد شغل در کشور هستیم، لذا این موضوع باید یکی از اولویت‌های اساسی دولت به شمار رود. 
کارشناس بازار کار و کارگری در خصوص مولفه مهم توسعه کشور با محوریت رشد تولید گفت: سومین موضوع حائز اهمیت در بحث تاکید بر رشد تولید، توسعه کشور است. قطعا توسعه ایران بسیار ضروری است، چرا که ایران در یکی از بهترین نقاط جهان واقع شده، پلی بین قاره های جهان و دارای بهترین منابع و معادن با جمعیت بسیار کم، استعداد بالا و نیروی فوق العاده انسانی است. زمانی ایران توسعه می یابد که تولید جهش بیابد. کشوری با بازار گسترده با جنبه های صادراتی که برطرف کننده نیازهای داخلی  باشد. خوشبختانه دارای نیروی انسانی فوق العاده ای هستیم که زبانزد دنیاست. نیروی کار جدی، کوشا و با استعدادی که توسعه کشور را رقم می زند،  بنابراین با وجود ظرفیت ها و استعدادهای  ویژه، توسعه نیافتگی ایران زیبنده ما نیست. در برخی از تولیدات باید برند باشیم و برخی از تولیدات خاص دنیا  انحصارا باید تولید ما باشد، چرا که ایران ظرفیت های بسیار زیادی دارد. 
وی در ادامه افزود:  برای توسعه یافتن کشور و برای رسیدن به شرایط ویژه در منطقه و دنیا، باید بر رشد و جهش تولید تاکید شود. بی شک، جز افتادن در این مسیر  راهی در پیش نداریم، لذا این موضوع باید محقق شود. 
 حمید حاج اسماعیلی در خصوص چرایی تاکید بر دانش بنیان بودن تولید و مطرح شدن این موضوع به عنوان بخشی از شعار سال گفت: اینکه در شعار امسال روی موضوع  دانش بنیان تاکید شد، از این جهت حائز اهمیت است که این موضوع می تواند خواسته های ما را در رشد تولید محقق کند. البته باید واقعیت را بپذیریم که اگر قصد تقلید از  کشورهای جهان را نداشته باشیم و رشد پایدار، هدف غایی ما باشد. بازار کار با ثباتی داشته باشیم که پویایی بازار کار را تضمین کند، لازم است تولیدات، بازار کسب و کار  مبتنی بر دانش باشد. کسب و کار دانش بنیان در اقتصاد امروز جهان یک موضوع جدی است. اگر بخواهیم اقتصادی مطلوبی داشته باشیم، راهی نداریم جز اینکه کارآفرینان بخش خصوصی و مردم در بازار کار نقش آفرینی کنند. ورود مردم به بازار کار، نیازمند امکاناتی است که دانش زمینه ساز  آن است. یعنی نیروی کار باید از دانش لازم برخوردار باشد و کسب و کارها مبتنی بر دانش باشد. 
کارشناس بازار کسب و کار توضیح داد:  بخش زیادی از فعالیت هایی که برای بازار و توسعه کشور نیاز داریم، باید مبتنی بر دانش باشد، چرا که از تقلید کردن و کپی گرفتن نتیجه ای نگرفتیم. نمونه این موضوع خودروسازی کشور است با نزدیک ۵۰ سال سابقه تولید، در حالی که حتی از کشورهایی که اینک در ساخت خودرو و صنعتی شدن سرآمد هستند مثل کره جنوبی، عقب مانده ایم به این علت که مبتنی بر دانش عمل نکرده ایم. تولید ما مبتنی بر نیروی کار بومی نیست. برنامه محور نیست. اگر تولید کننده تکنولوژی مبتنی بر دانش نباشیم و  تولیدات کشور مبتنی بر دانش نباشد، ایران توسعه نمی یابد و تولیدات پایدار نمی شود. بنابراین بحث دانش بنیان بودن اهمیت زیادی دارد. اگر این موضوع محوریت قرار نگیرد و به یک راهبرد اساسی در بازار کار کشور تبدیل نشود، باز هم در عرصه های رشد و توسعه اقتصادی شکست می‌خوریم.

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 26445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha