سپرده گذاران بانکی بیش از ۲۵ درصد سود منفی می گیرند| چشم انداز اعتبار ریال روشن نیست!

رکود و افت شدید بازارهای سرمایه گذاری در کشور موجب شده تا خیلی ها برای حفظ ارزش سرمایه هایشان آن را به بانک ها بسپارند، در حالی که می دانند دریافت سود ۱۸ درصدی با تورم ۴۵ درصدی همخوانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیلی بازار؛نوسان و آشفتگی شدید قیمت ها در بازارهایی چون بورس، سکه، طلا، خودرو، ارز، مسکن و... سرمایه گذاران بخصوص افراد کم ریسک را از ورود به چنین بازارهایی ناامید کرده است. به طور مثال سقوط بازار سرمایه که از پائیز سال (۹۹) شروع و خیلی ها را به خاک سیاه نشاند، سرمایه گذاران این بازار به جز برخی بورس بازها را فراری داد و اعتماد و اطمینان سرمایه گذاری در چنین بازار فریبنده ای را تا حدی به صفر رساند.

هم اکنون ورود به بازارهای سرمایه گذاری نظیر بورس، خودرو، ارز و ... به دلیل آشفتگی و نااطمینان بودن آنها عایده چندانی برای سرمایه گذاران ندارد، در این میان بازار پول تنها بازار مطمئن و مورد اعتمادی است که می توان حداقل با امانت سپاری سرمایه ها در سیستم بانکی از کاهش ارزش پول تا حدودی جلوگیری شود

ترس از ورود به بازارهای سرمایه گذاری نا اطمینان
از طرفی بازار مسکن و خودرو نیز هر کدام مشکلات فراوان و چالش هایی خود را دارند چرا که فقط بخش کمی از سرمایه گذاران (به دلیل نیاز فراوان به پول و وجود خواب سنگین سرمایه در این بازارها) وارد چنین بازارهایی می شوند. درچنین شرایطی این بازارها هر چند شاید سودآور باشند اما سرمایه گذاران کوچک و متوسط توان ورود به آن را ندارند.
در بازار سکه و ارز نیز نوسان قیمت و تاثیرگذاری مسائل سیاسی و بین المللی بخصوص مسئله نتیجه مذاکرات برجام، این بازار را آشفته کرده است و کسی جرات آنچنانی در ورود به چنین بازاری را ندارد چرا که قیمت ها هر لحظه در این بازار تغییر می کند. بنابراین هم اکنون ورود به بازارپول و سپرده گذاری در بانک ها شاید تنها بازار مطمئن و مورد اعتمادی است که می توان حداقل با امانت سپاری سرمایه ها در سیستم بانکی از کاهش ارزش پول تا حدودی جلوگیری شود.
البته بانک ها نیز مدتی است به دلیل بازار گرم داد و ستد بین بانکی برای تامین منابع مورد نیاز مالی همچون گذشته خیلی راغب به جذب سپرده گذاری نیستند. کما اینکه هم اکنون نیز نرخ بهره بین بانکی روند نزولی به خود گرفته و به حدود ۲۰ درصد رسیده است. طبق گزارش های موجود می‌توان انتظار داشت که روند کاهش این نرخ همچنان ادامه دار باشد و حتی نرخ آن در کانال ۱۹ هزار تومان و یا شاید کمترهم قرار گیرد.

هم اکنون هیچ سرمایه گذاری از سرمایه گذاری خود به دلیل سودآور بودن بازارها راضی نیست و حتی از ترس افت ارزش سرمایه هایشان مجبور می شوند دربانک ها سپرده گذاری کنند، اما به خوبی می دانند که نرخ سودی که از محل سپرده گذاری دریافت می کنند به دلیل رقم بالای نرخ تورم، سود منفی است

هیچ سرمایه گذاری از بازارهای سرمایه گذاری راضی نیست!
فرید ضیاءالملکی، که سابقه مدیرعاملی و رئیس هئیت مدیره چند بانک و موسسه مالی را در کارنامه خود دارد در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای سرمایه گذاری در بازارهای اقتصادی کشور چون سرمایه گذاری در بانک ها، بورس و سایر بازارها، گفت: نه فقط بازارهایی چون بازار سرمایه، ارز و ... بلکه بازار پول هم این روزها شرایط مناسب و مساعدی ندارد که این موضوع به ناکارآمدی های اقتصادی، رکود و ...بر می گردد، طوری که هم اکنون هیچ سرمایه گذاری از سرمایه گذاری خود به دلیل آشفته بودن بازارها راضی نیست و حتی از ترس افت ارزش سرمایه هایشان مجبور می شوند حداقل سرمایه های خود را به بانک ها بسپارند.
وی با بیان اینکه نرخ سود سپرده گذاری در بانک ها ۱۸ درصد اما در مقابل نرخ تورم حدود ۴۵ درصد است، افزود: ناهمگونی و عدم همخوانی چنین نرخ هایی موجب می شود که سپرده گذاران بانکی، سود منفی بیش از ۲۵ درصد را از بانک ها در قبال سپرده گذاری که دارند، بگیرند.
این کارشناس بانکی اضافه کرد: اکنون به دلیل افت بازارهای سرمایه گذاری و وجود رکود اقتصادی در کشور موج سرمایه ها در قالب سپرده گذاری بسمت بانک ها سرازیر شده است. البته هر چند سپرده گذاری در بانک ها و سودی که آنها از بانک ها می گیرند در پی وجود نرخ بالای تورم منفی است، اما حداقل برای جلوگیری از افت روز افزون ارزش پول به ناچار مجبور به سپرده گذاری در بانک ها شده اند.

سودآوری در بازارها برای سرمایه گذاران بشدت کم شده است و این موضوع منجر به آن شده تا خیلی ها بانک ها را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب کنند، در چنین شرایطی است که با توجه به قوی شدن بنیه بانک ها از محل رشد سپرده گذاری آنها دیگر چون گذشته خیلی نیاز به وام بین بانکی ندارند و این موضوع برکاهش میزان نرخ سود بین بانکی تاثیر گذاشته است

کاهش نرخ سود بین بانکی به دلیل روند افزایش سپرده گذاری در بانک ها
ضیاءالملکی به علت کاهش نرخ سود بین بانکی در کشور طی چند مدت اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که گفته شد سودآوری در بازارها برای سرمایه گذاران بشدت کم شده است و این موضوع منجر به آن شده تا مثلا خیلی از اشخاص حقیقی از بورس خارج و بانک ها را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب کنند، در چنین شرایطی است که با توجه به قوی شدن بنیه بانک ها از محل رشد سپرده گذاری بنابراین آنها دیگر چون گذشته خیلی نیاز به وام بین بانکی ندارند و این موضوع برکاهش میزان نرخ سود بین بانکی تاثیر گذاشته است.
این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: چنانچه با سیاست گذاریها و برنامه ریزی های درست و اصولی اقداماتی در راستای تغییر نرخ سود بانکی ایجاد و یا به موضوع رشد و رونق بازار سرمایه توجه ویژه شود، طوری که امید برای سرمایه گذاری در این بازار بوجود آید و از طرفی نیز اعتماد عمومی به بورس برگردد، می توان گفت که زمینه ورود سرمایه ها به این بازار فراهم و آن وقت است که سپرده های بانکی بسمت چنین بازاری به حرکت در خواهند آمد.

اینکه اکنون خیلی ها در شرایط نامساعد بازارهای سرمایه گذاری ترجیح می دهند پولهای خود را به بانک ها بسپارند، سودی نصیب آنها نمی شود چرا که وجود نرخ بالای تورم در کشور ارزش پول راکد را مثل یخ زیر آفتاب آب می کند

افت روز افزون ارزش سپرده های بانکی به دلیل نرخ بالای تورم
حسن اعتضادی، کارشناس بازار و مسائل بانکی نیز در گفتگو یا خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت فعلی بازارهای سرمایه گذاری در کشور و اقداماتی که در این راستا برای رشد و رونق آنها باید انجام شود، گفت: همه سرمایه گذاران در حال ورود به بازارهایی هستند که بتوانند در این شرایط حداقل ارزش سرمایه هایشان حفظ شود اما از آنجایی که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست بنابراین همچنان شاهد افت روز افزون ارزش پول ملی در کشور هستیم که البته باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.
وی با بیان اینکه حجم سنگین نقدینگی به دلیل عدم جذب آن در بخش های مولد اقتصادی بشدت بالا رفته و کارایی خاصی جز وارد کردن زیان به اقتصاد را ندارد گفت: این پولهای معمولا در بخش سفته بازی و بازارهای سودآوار غیر رسمی که نتیجه چندانی برای اقتصاد ندارد بکار گرفته می شود در حالی که اگر سرمایه ها به بانک ها سپرده شود و بانک ها آن را در قالب تسهیلات به بخش تولید ارایه کنند، اثرات مثبتی درپی خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اینکه اکنون خیلی ها در شرایط نامساعد بازارهای سرمایه گذاری ترجیح می دهند پولهای خود را به بانک ها بسپارند، سودی نصیب آنها نمی شود چرا که وجود نرخ بالای تورم در کشور ارزش پول راکد را مثل یخ زیر آفتاب آب می کند.
اعتضادی اضافه کرد: به نظر می رسد در زمانی که نرخ تورم بالاست و آینده اقتصاد روشن نیست نباید ریال را نگه داشت بلکه باید سریعا آن را به کالایی ارزشی تبدیل کرد چرا که چشم انداز رونق ریال به این زودی ها خیلی امیدوارکنده نیست.
به گزارش بازار، با توجه به نرخ بالای تورم، رکود اقتصادی همچنین آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری در کنار وجود بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی ویلان در کشور خیلی ها بانک ها را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب می کنند در حالی که به دلیل عدم همخوانی نرخ تورم ( ۴۵ درصدی) و نرخ سود بانکی( ۱۸ درصدی) سپرده گذاران با سپرده گذاری به ناچار سود منفی را از بانک ها دریافت می کنند.

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر: 26429

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha