پول پاشی و بی‌ملاحظه عمل کردن در حمایت از تولید به جایی نمی‌رسد/با انباشت چالش های اقتصادی مواجه بوده ایم که باید از آن خلاص شویم

در ده سال گذشته با انباشت چالش های اقتصادی مواجه بوده ایم که باید از آن خلاص شویم و وسایل آرامش برای مردم ایجاد شود. برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد یعنی دانش و فناوری پیشرفته نقش آفرینی فراوان و کاملی در همه عرصه های تولید داشته باشد.بخش کشاورزی جز وابسته ترین بخش‌ها است. البته خلاصی از وابستگی سخت است چون منافع عده ای در واردات است ولی باید در این زمینه ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ سخنرانی تلویزیونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال نو به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به شرح زیر است:

* این سومین نوروزی است که از حضور در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا محروم هستم برای همین از اینجا سلامی خدمت ایشان عرض می‌کنم.

* درباره نوروز ایرانی و این عید بهاری نکاتی وجود دارد که گاهی عرض کردیم. یک نکته آمیختگی این عید ملی با ذکر و دعا و معنویت است.

*شاید در بین اعیاد اول سال در بین ملت ها،   کم نظیر است که مردم عید ملی را دعا و نیایش همراه می کنند. دیشب در لحظه تحویل سال همه اقشار مردم سال را با دعای تحویل سال آغاز کردند.

*درباره نوروز و ذوق و سلیقه ویژه‌ی ایرانی، انسان احساس ژرف‌اندیشی میکند. بهار را آغاز سال خود قرار دادند، بهار مظهر امید است پیام‌آور امید است. بهار به انسان میگوید، خزان و برگ‌ریزان حتماً رفتنی است و طراوت و نوسازی و نوگرایی حتما آمدنی است این خصوصیت بهار است. این امید به دلیل همزمانی با نیمه شعبان بیشتر شد.

*امید منشأ همه حرکت‌ها و پیشرفت‌ها است. سخنرانان و نویسندگان در مردم امید ایجاد کنند. خدا برای ملت ایران موجبات امید را فراهم کرده است. زمینه های امید کم نیست بگذارید دشمنان از امیدواری مردم ایران به خشم بیایند.

* علت اینکه بحث اقتصادی را در روز اول سال مطرح می‌کنیم به خاطر اهمیت اقتصاد است و اگر اقتصاد همراه با عدالت باشد، همه زمینه های پیشرفت فعال می شود.

*در ده سال گذشته با انباشت چالش های اقتصادی مواجه بوده ایم که باید از آن خلاص شویم و وسایل آرامش برای مردم ایجاد شود.

*در اقتصاد مسأله عمده، تولید ملی است. دولت ها به قدر توان و همت خود و با توجه به شرایط بین المللی تلاش های کرده اند اما مسأله اصلی مسئولان اجرایی کشور، اقتصاد است.

* رویکردهای مردمی آدم را دلگرم می کند که اگر به نحو مناسب ادامه یابد، نشانه های بیشتری از امید ایجاد می کند.

* مطالباتی که مطرح میکنم خطاب به مسئولان قوا است و به این دلیل در فضای عمومی مطرح میکنم که مردم در فضای سیاست های عمومی قرار بگیرند و مطالبات این حقیر را بدانند و از مسئولانی که در این مسیر حرکت می کنند، حمایت کنند. البته خود مردم هم در تحقق این خواسته ها نقش دارند.

* برای رشد اقتصاد کشور به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد یعنی دانش و فناوری پیشرفته نقش آفرینی فراوان و کاملی در همه عرصه های تولید داشته باشد.

* اگر دانش را پایه و زمینه اقتصاد قرار دادیم، هزینه های تولید کاهش می یابد، بهره وری و کیفیت محصول را افزایش می دهد و محصولات رقابت پذیر می شود.

* بخش کشاورزی از تولید دانش بنیان دورتر از بخش های صنعت و خدمات است. با به کارگیری دانش در کشاورزی، می‌توان در زمینه آبیاری نوین، اصلاح بذر و  بهره وری بیشتری از آب و خاک حرکت کرد تا در نتیجه امنیت غذایی کشور حاصل شود و درآمد کشاورزان افزایش یابد. معضل کمبود آب را هم می‌توان حل کرد.

* یکی از مشکلات کشور، کاهش بهره وری است. در این زمینه نسبت به سایر کشورها عقب هستیم اما تولید داشته بنیان می تواند این معضل را برطرف کند. رسیدن به پیشرفت عادلانه اقتصادی و حل مشکل فقر فقط از مسیر تقویت تولید محقق می شود. تقویت تولید با دانش بنیان  بودن تامین می شود. شرکت های دانش بنیان را می توانیم افزایش دهیم. کمتر از هفت هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۴ هزار و۵۰۰ شرکت در زمینه تولید هستند.

* این شرکت ها بیش از۳۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است. به من گفتند که در ۱۴۰۱ می توان این شرکت ها را تا سی درصد افزایش داد که من به این عدد قانع نیستم. توقع من افزایش دو برابری این شرکت هاست. ولی نباید شرکتی درست کرد که فقط اسمش دانش بنیان باشد ولی در عمل دانش بنیان نباشد. در بخش کشاورزی باید این شرکت ها فعال‌تر شوند.

* بخش کشاورزی جز وابسته ترین بخش‌ها است. البته خلاصی از وابستگی سخت است چون منافع عده ای در واردات است ولی باید در این زمینه ایستاد.

* در درجه اول باید مواد غذایی مهم و اساسی در کشور کشت شود تا به امنیت غذایی برسیم. نمی گویم گوجه و هندوانه نکارید. اما باید محصولات اساسی در درجه اول کشت شود.

* اشتغال آفرینی با همین شرکت‌های دانش بنیان بدست می آید. البته نباید اشتباهات گذشته تکرار شود.

*در دولت‌های گذشته طرح‌های گوناگونی  برای اشتغال آفرینی اجرا شد  که تقریبا همه این طرح‌ها ناموفق بود. پول پاشی به جایی نمی رسد.

* اقتصاد کشور را نباید به تحریم ها گره زد. سیاست‌های جدید نشان داد این حرف درست است. با وجود تحریم‌ها می توان تجارت بین المللی را افزایش داد و وارد قراردادهای بین المللی شد که این اتفاق افتاد.

* نمی گویم دنبال رفع تحریم نباشیم اما کشور را جوری اداره کنیم که تحریم‌ها نتواند ضربه مهم‌ و زیان بزرگ به کشور بزند.

* با افزایش درآمد نفتی چه می خواهیم بکنیم؟ یک راه این است که واردات افزایش یابد که ظاهر خوب و باطن بسیار بدی دارد. راه دیگر این است که از درآمدهای نفتی برای زیرساخت های کشور استفاده کرده و بنیان های اقتصاد را محکم کنیم.

* ملت ما وقتی به مسایل دنیا نگاه می کند، حقانیت خود را در برابر استکبار روشنتر می بیند. انتخاب ملت ما ایستادگی و عدم وابستگی و حفظ استقلال و تقویت درونی کشور بود.

* آمریکا بیست سال در افغانستان چه کردند و چگونه بیرون رفتند و چه مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند. رییس جمهور اوکراین خطاب به غرب چه لحن تندی را به کار می برد. بمباران هر روزه مردم مظلوم یمن را مشاهده می‌کنید. عربستان ۸۰ نفر جوان و حتی نوجوان را گردن زد.

* در ماجرای اوکراین نژادپرستی غرب را همه دیدند. قطار را نگه می دارند که سیhه پوست را پیاده کنند. اظهار تأسف می کنند که جنگ در خاورمیانه نیست و در اروپا است‌.

* با این همه ظلم و ستمگری، ادعای حقوق بشری دارند و از کشورهای مستقل باج گیری می کنند. ملت ایران با چشمان باز این مسائل را می بیند.

* امروز بیش از گذشته به کار و جدیت، همدلی، هم افزایی و اتحاد مردم و مسیولان نیاز داریم.

* تنازع هایی بین آحاد ملت یا بعضی مسئولان با یکدیگر یا مسئولان با مردم مشاهده می شود که غالبا پوچ و براساس  حب نفس، بی تقوایی است که باید کنار گذاشته شود.  بسیج عمومی مردم ایران را نباید با این تنازع ها تخریب کرد.

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 26428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha