ماموریت اصلی تولید دانش بنیان، افزایش تولید بدون افزایش مصرف منابع است/ توجه به تولید دانش بنیان منجر به پایداری اقتصاد می شود

میثم مهرپور: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش بنیان به این معناست که باید به دنبال تولیدی بود که افزایش آن صرفا ناشی از افزایش مصرف منابع مورد نیاز برای تولید نباشد. بلکه می توان بدون مصرف منابع بیشتر، بازدهی بیشتری داشت. اقتصاد دانش بنیان روی این موضوع تاکید دارد که میزان و بازدهی تولید بدون افزایش مصرف منابع جدید افزایش یابد. مهرپور ادامه داد: کسب و کارهای دانش بنیان اصولا بنگاه های اقتصادی هستند که با خلق دانش و نوآوری جهت ایجاد ارزش در محیط رقابتی، فعالیت می کنند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛میثم مهرپور کارشناس اقتصادی در رابطه با نامگذاری سال جدید  با عنوان تولید اشتغال آفرین و دانش بنیان گفت: باید به این موضوع توجه داشت که تاکید چند باره رهبر معظم انقلاب بر نامگذاری سال ها با مضمون و مشتقات تولید نشان دهنده این مسئله است که مسیر اقتصادی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای کشور تصویر شده یک مسیر کاملا علمی و بر اساس نگاه بلند مدت و دارای برنامه است، به نحوی که از اوایل دهه ٩٠ که ایشان موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا امروز که موضوع تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح شده است همه این فرامین و برنامه ها در یک راستا و آن هم استقلال اقتصادی با محوریت توجه به تولید بوده است. وی ادامه داد: از اواسط دهه ٩٠ نام و شعار سال ها عمدتا مربط به موضوع تولید بوده است، ضمن اینکه در یکی دو سال گذشته توجه به تولید وارد فاز مصادیق یا قیدهای مشخصی شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع فعالیت های تولیدی دانش بنیان و اشتغال آفرین در اولین سال از قرن جدید در حالی است که اصولا دانش به عنوان یکی از ابزارهای موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی از معدود کالاهای عمومی به شمار می رود که بدون استهلاک می توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. علاوه بر این موضوع، دانش یک مشخصه منحصر به فرد دارد که آن را از کالاهای فیزیکی مانند دارایی های مادی و منابع طبیعی و.... متفاوت می کند و آن مشخصه این است که استفاده از دانش، محدودیت نداشته و میزان این کالا (دانش) با استفاده بیشتر کاسته نمی شود. مهرپور ادامه داد: در ظاهر ماجرا برای افزایش تولید نیازمند افزایش مصرف انرژی یا مواد اولیه و منابع مورد نیاز هستیم اما تولید مبتنی بر دانش می تواند بدون افزایش منابع تولید منجر به رشد و افزایش تولید شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش بنیان به این معناست که باید به دنبال تولیدی بود که افزایش آن صرفا ناشی از افزایش مصرف منابع مورد نیاز برای تولید نباشد. بلکه می توان بدون مصرف منابع بیشتر، بازدهی بیشتری داشت. اقتصاد دانش بنیان روی این موضوع تاکید دارد که میزان و بازدهی تولید بدون افزایش مصرف منابع جدید افزایش یابد. مهرپور ادامه داد: کسب و کارهای دانش بنیان اصولا بنگاه های اقتصادی هستند که با خلق دانش و نوآوری جهت ایجاد ارزش در محیط رقابتی، فعالیت می کنند. از طرفی یکی از عوامل کلیدی موفقیت و بقای کسب و کارها و فعالیت های دانش بنیان ارزش آفرینی و مدیریت کسب و کار است. براساس‌ مطالعات صورت گرفته در سازمان همکاری های اقتصادی آسیا در سال‌های گذشته، پایدارترین اقتصادهای امروز جهان، اقتصاد های دانش محور هستند. وی افزود: در این میان کسب و کارهای کوچک دانش بنیان موتور محرک اقتصاد به شمار می روند، یعنی هر چه قدر در کشور کسب و کارهای کوچک دانش بنیان گسترش بیابد، اقتصادی پایدارتر خواهیم داشت. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در سال جدید به این موضوع اشاره داشتند که تولیدی باید مورد توجه قرار گیرد که در آن، هم به اشتغالزایی توجه شود و هم دانش بنیان باشد. یعنی اگر به سمت تولیدی که اشتغال آفرین و دانش بنیان است حرکت کنیم به سمت پایداری اقتصاد رفته ایم.

مهرپور توجه به تولید اشتغال آفرین و دانش بنیان را زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی و ناظر به اهداف آن دانسته و تصریح کرد: توجه به تولید اشتغال آفرین و دانش بنیان منجر به کاهش و حذف وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی می شود.

وی در خاتمه گفت: تمام شعارهایی که طی سال های اخیر به نام شعار سال مطرح شده است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بوده است که نامگذاری سال جدید نیز از این موضوع مستثنی نبوده و صرفا با توجه به شرایط و مقتضیات زمان مطرح شده است.

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 26407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha