دولت سیزدهم هنوز برای کاهش هزینه تولید، نوسانات نرخ ارز و بلاتکلیفی در اقتصاد کاری نکرده/ مانع زدایی از تولید شرط اولیه حمایت از تولید است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:در سال۱۴۰۰ علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر مانع زدایی از تولید، متاسفانه دولت آقای روحانی در پنج ماه اول موفق به فراهم سازی شرایط مساعد برای حمایت از تولید و مانع زدایی موفق نشد. دولت سیزدهم نیز هنوز برای کاهش هزینه تولید، افزایش و واردات نهاده های دامی و مواد اولیه؛ نوسانات نرخ ارز، بلاتکلیفی در اقتصاد و بازارهای مختلف ایران کاری نکرده و تمهید قابل توجهی نیندیشیده است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۱۴۰۰ رو به پایان است. سالی با بحران های اقتصادی و مسائل بیشماری که  رسانه ها از آن گفتند و نوشتند و مسوولین را برای احقاق حقوق مردم، خطاب قرار دادند تا با شفاف سازی رسانه ای، حداقل بخشی از حقوق از دست رفته مردم و یا مسائلی که ممکن بود دولت ها نسبت به آن بی اعتنایی کنند را برجسته کنند. یکی از مسائلی که در زندگی تک تک مردم تاثیر می گذارد، رشد تولید است، چرا که رشد تولید، اشتغالزایی، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را به ارمغان می آورد. سال ۱۴۰۰ با آنکه سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نامیده شد، اما آنچه به واقع می بایست در مانع زدایی از تولید انجام می گرفت که زمینه ساز رونق و جهش تولید درسال ۱۴۰۱ باشد به منصه ظهور نرسید. استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گوی پیش رو نگاهی دارد براین موضوع که چرا تولید علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب، در مسیر رشد قرار نگرفته و وظیفه دولت در این حوزه چیست؟

آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص گفت: اگر قرار تصمیم و سیاستی در راستای حمایت از تولید، رشد و جهش تولید گرفته شود، شرایط رشد تولید باید فراهم شود، ضمن اینکه عواملی که رشد و حمایت از تولید را با چالش های جدی رو به رو می کنند باید به سرعت حذف و در دستور کار بررسی دولت قرار بگیرد تا عواملی که تولید را از مسیر اصلی رشد منحرف می کنند، حذف شوند. به عبارت بهتر، اگر به دنبال توسعه تولید، حمایت و مانع زدایی از تولید هستیم باید مولفه های غیر حمایتی و ضربه زننده به تولید را لیست کنیم تا برای حذف آنها برنامه ریزی شود.

وی در ادامه افزود: حتی موارد آسیب رسان به تولید که در اختیار دولت نیست، باید در برنامه ها آورده شود تا دولت راهکارهایی برای حذف آنها بیندیشد و تمهیدات اساسی برای این موضوع در دستور کار خود قرار دهد. در سال۱۴۰۰ علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر مانع زدایی از تولید، متاسفانه دولت آقای روحانی در پنج ماه اول موفق به فراهم سازی شرایط مساعد برای حمایت از تولید و مانع زدایی موفق نشد. دولت سیزدهم نیز هنوز برای کاهش هزینه تولید، افزایش و واردات نهاده های دامی و مواد اولیه؛ نوسانات نرخ ارز، بلاتکلیفی در اقتصاد و بازارهای مختلف ایران کاری نکرده و تمهید قابل توجهی نیندیشیده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است در شرایط کنونی که بسترها برای رشد تولید، آماده نیست، تولید نیز قابل حمایت نیست، وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی دولت چون هنوز موارد ضربه زننده به تولید را به صورت کامل از سر راه برنداشته و حذف نکرده، نمی توان امیدوار بود از تولید حمایتی صورت بگیرد، چرا که مانع زدایی از تولید شرط اولیه حمایت از تولید به شمار می رود. وقتی دولت تصمیمی برای حمایت از تولید اتخاذ می کند این راهبرد را باید در قالب یک سیستم اقتصادی و با در نظر گرفتن ریسک های موجود عملیاتی کند، در غیر این صورت تولید موفق به رشد نمی شود.

آلبرت بغزیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: زمانی که مقام معظم رهبری عنوان سال ۱۴۰۰ را اعلام کردند به این معناست که دولت را برای فراهم سازی عوامل حمایت از تولید و حذف موانع پیش روی تولید مخاطب قرار داده اند، در حالی که نه تنها در سال جاری، بلکه در سال هایی که محور شعار سال ناظر بر حمایت از تولید و رشد تولید بوده، دولتها گام های بزرگی برای حذف موانع ضد تولید برنداشتند. برای مبارزه با عواملی که انگیزه تولید را کاهش می داد و برای تقویت عواملی که انگیزه تولید را بالا می برد ، کمترین اقدامی از خود نشان ندادند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: به نظر می رسد با توجه به ضرورت رشد تولید، امسال نیز انتظار می رود مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر ادامه حمایت از تولید داشته باشند چرا که نمی توان از تولید حمایت نکرد، لذا انتظار می رود وزارتخانه های متولی امر تولید در سال آینده به خوبی به وظیفه خود در این موضوع عمل کنند. متاسفانه کم کاری ها و بی اعتنایی ها به تولید باعث شده که هر سال مقام معظم رهبری به دولت هشدار دهد که وزرا باید برای رشد تولید، تکلیف های مشخصی داشته باشند تا تولید در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد.

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 26400

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha