علی دایی ممنوع الکار و همچنان شهریار

علی دایی در آخرین مصاحبه خود که چند روز پیش از اتمام سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده، به سوال مهمی پیرامون خود پاسخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در حالی‌که  فوتبال ایران را در جهان با نام «علی دایی» می‌شناسند، ولی در کشورمان ظاهرا برخی‌ها به‌دنبال حذف شهریار هستند. علی دایی نزدیک سه سال است که در لیگ‌برتر حضور ندارد!
 

آغاز ماجرا - سال ۱۳۹۹

اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که علی دایی از باشگاه سایپا اخراج شد. سرمربی پیشین سایپا پس از اخراج از این باشگاه و در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود با رفتار بهتری کنار گذاشته می‌شد، اظهارکرد: آقای مصطفی مدبر برای من وجود خارجی ندارد و آدم حقیقی‌ای به این اسم نمی‌شناسم. تا جایی که ذهن ناقصم یاری می‌کند و او را از زمانی‌که ریاست حراست صداوسیما را داشت، به‌عنوان سردار غفور می‌شناسم. برای من جالب بود که در یک برنامه «نود» خودش را مدبر معرفی کرد. بعد که صحبت کرد «تن صدایش» برای من آشنا بود و دیدم همین سردار غفور خودمان و اردبیلی است. چطور او مصطفی مدبر شده است؟ کاش یک نفر از ثبت‌احوال اینجا بود و سوال کنم که یک نفر می‌تواند کل اسم و فامیلش را عوض کند؟ من دیدم که اسم یا فامیل را عوض کردند، مگر می‌شود که با شناسنامه عوض‌کردن گذشته طلایی‌ات را عوض کنی؟ من او را زمانی‌که حراست صداوسیما بود می‌شناسم. من یک پرونده سال ۸۵ دارم که یک خانم حدود ۳۰۰ میلیون من را خورده بود. همه مدارک مشخص است که او خودش را از نزدیکان غفور درجزی دولق معرفی می‌کرد. آن زمان در دادسرا با تیم حفاظتی او مشکل پیدا کردم و سال ۸۵ که من محکومیت او را گرفتم ولی چندبار از زندان هم فرار کرد، از آشنایان سردار غفور بوده است. الان یکدفعه مصطفی مدبر جلوی من قرار گرفته است. چطور او از آنجا رئیس سازمان تجهیز و توسعه و الان هم نمی‌دانم چطور مدیرعامل سایپا شد؟ مگر او فعالیت ورزشی داشت؟ من باید استعلام بگیرم و ببینم این حکم اخراج یا به قول خودشان فسخ قرارداد می‌تواند با امضای فرد دیگری امضا شود.
 بعد از صحبت‌های علی دایی بخش خبری ۲۰و۳۰ گزارش تندی علیه سرمربی سابق تیم‌ملی پخش کرد. این گزارش به‌قدری یکطرفه بود که واکنش شورای نظارت بر سازمان صداوسیما را به‌دنبال داشت. این شورا طی نامه‌ای خواستار تذکر جدی به دست‌اندرکاران برنامه «خارج از گود» بخش خبری ۲۰و۳۰ در خصوص پرداخت غیرحرفه‌ای و جانبداری یک‌طرفه و استفاده‌نکردن از زبان مناسب در خصوص برکناری سرمربی تیم سایپا شد. در این نامه در خصوص عدم حفظ شأن و احترام یک‌طرف موضوع و استفاده از ادبیات نامناسب و نمایش چهره‌ای عصبی از سرمربی برکنار شده تیم سایپا به سازمان صداوسیما تذکر داده شده است. در بخشی از این نامه آمده است: «برنامه مذکور به‌صورت کاملا یکطرفه و غیرحرفه‌ای به موضوع پرداخته است و از یک‌طرف ماجرا به‌صورت مشخص جانبداری کرده است. ضروری است به دست‌اندرکاران این برنامه درباره اهمیت حفظ بی‌طرفی صداوسیما در اینگونه موارد تذکر جدی داده شود و با خاطی برخورد شود».

مذاکره با تبریزی‌ها
بعد از اخراج علی دایی از سایپا شایعه مذاکرات این مربی و باشگاه تراکتور به‌گوش می‌رسید که باشگاه تبریزی با صدور بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد. بعداز پایان لیگ‌برتر به‌رغم تمایل علی دایی مبنی‌بر حضور روی نیمکت تراکتور، این باشگاه با چرخش ۱۸۰درجه‌ای با جواد نکونام وارد مذاکره شد و البته مربی دیگری روی نیمکت این تیم نشست!
در همان روزها بود که یک روزنامه ورزشی در گزارشی فاش کرد پروژه حذف علی دایی از جرگه مربیان لیگ‌برتر کلید خورده است. این گزارش تاکید می‌کند از خارج از محدوده فوتبال به باشگاه‌های لیگ‌برتری توصیه شده با علی دایی همکاری نکنند. علی دایی در خصوص آینده کاری‌اش گفت: اینکه در فوتبال باشیم یا نباشیم فرقی نمی‌کند، ما زندگی خودمان را داریم و خدا را شاکریم. دایی افزود: تا به‌حال کسی به من اعلام نکرده که نمی‌توانم مربیگری کنم. چه در فوتبال باشیم و چه نباشیم، مهم نیست. برای من مهم است که مردم قبولم داشته باشند. کنار مردم بودن برایم افتخار بزرگی است.

مذاکره با تراکتور؟!
 شایعه نشسـتن عـلی دایـی روی نیمکت تیم تراکــتور خــیلی زود تـوسط مدیران باشگاه تکذیب شد. هرچند به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها، این مذاکره کاملا تایید شده بود و دو طرف ماجرا برای لیگ‌بیستم صحبت‌های مفصلی را با یکدیگر داشتند. باشگاه تراکتورتبریز که در طول دو فصل اخیر چندین مرحله با علی دایی برای هدایت این تیم مذاکره کرده، اما هربار به‌دلیلی این مذاکرات بی‌نتیجه مانده بود، باردیگر برای فصل آینده سراغ این مربی رفته است. محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور که به‌تازگی به کشور بازگشته است، طی روزهای گذشته مذاکراتی جدی را با علی دایی داشته، اما بازهم مذاکرات دو طرف بنا به‌دلایلی بی‌نتیجه مانده است. حالا این شایعه با واکنش مدیرعامل تراکتور همراه شده است. سهرابی با حمایت از ساکت الهامی در این‌باره گفته است: «ما با هیچ بازیکن و مربی‌ای مذاکره نکرده‌ایم و تمام تمرکزمان روی دو بازی باقیمانده لیگ‌برتر و دیدار نفت مسجدسلیمان در جام‌حذفی است. از نخستین روز فعالیت در باشگاه تراکتور سعی کردم با توجه به تجاربی که از سال‌های قبل داشتم آرامش در این تیم برقرار شود. اکنون تمام تمرکز مجموعه باشگاه و بازیکنان و کادرفنی تیم این است که تراکتور کار خودش را انجام بدهد و برخی رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها در این میان مطالبی را مطرح می‌کنند که پرداختن به آنها می‌تواند برای تراکتور حاشیه ایجاد کند. بازهم می‌گویم حاکم‌کردن آرامش در تراکتور هدف تیم ماست.» با این حال بعداز تکذیب‌شدن مذاکره با علی دایی شایعات زیادی در این باره شکل گرفت که گویی علی دایی همچنان ممنوع‌الکار است. خود دایی پیش‌تر نسبت به این شایعه واکنش جالبی نشان داده بود: «چنین مسائلی بعید نیست و شاید هم خیلی محتمل باشد، اما من مگر وابسته به فوتبال هستم که بخواهم ناراحت شوم؟ من همیشه حرف حق را می‌زنم و تا آخرش هم پای حرفم هستم. به‌هرحال این خبر که عنوان‌شده، شایعه‌ است، شاید حقیقت داشته باشد. پیش‌بینی می‌کردم که این اتفاق رخ بدهد. خیلی وقت است که تمام هم‌وغم خود را گذاشته‌اند تا امثال من را بین مردم بد و خراب کنند که البته خداراشکر عزت و ذلت را خدا می‌دهد».

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

هنوز این چهره سرشناس فوتبال ایران و دنیا که تا چندی پیش عنوان بهترین گلزن بازی‌‎های ملی را نیز در اختیار داشت، در تیمی به‌عنوان سرمربی حضور نداشته تا شایعات زیادی درباره ممنوع الکار شدن او مطرح شود؛ ابهام بزرگی که علی دایی در آخرین مصاحبه خود به آن پاسخ داده است.
طی نزدیک به سه سالی که از دوری علی دایی از فوتبال سپری شده، پیشنهادهای زیادی پیرامون بازگشت این چهره به فوتبال و قبول هدایت تیم‌های مختلف مطرح بوده که البته هیچ کدامشان به سرانجام نرسیده است.

علی دایی در مصاحبه‌ای که با تابناک داشته، در واکنش به این سوال که دوری‌اش از فوتبال به ۱۰۴۶ روز رسیده، اینطور پاسخ داده است:« شاید این زمان به ۱۰۰۴۶ روز برسد. با توجه به اتفاقاتی که به ناحق برای من رُخ داد، تصمیم گرفتم تا جایی که بتوانم از فوتبال در ایران فاصله بگیرم و به همین‌خاطر در این مدت در ایران، با وجود محبتی که باشگاه‌های مختلف به من داشتند، به کار مربیگری نپرداختم.»
او سپس در واکنش به خواسته هوادارانش برای بازگشت نیز حرف زده و در این رابطه گفته است:« مردم خوب کشورم همیشه به من لطف داشته و دارند. این محبت ایرانیان را از دورۀ بازیگری احساس کردم و به لطف خدا تا به امروز مورد محبت مردم شریف کشورم قرار داشته و دارم. تا به الان که روی ادامۀ تصمیم پابرجا مانده‌ام. البته بعدها ممکن است هر اتفاقی رُخ بدهد، آدمیزاد از آینده خودش خبر ندارد.» 
درنهایت بخش پایانی صحبت‌های علی دایی بازیکن سابق تیم ملی، بایرن مونیخ، هرتابرلین، پرسپولیس و ... در رابطه با این موضوع است که آیا تصمیم دوری از فوتبال شخصی بوده یا ارتباط به موضوع ممنوع الکار بودن دارد. دایی در واکنش به این سوال ضمن رد موضوع ممنوع الکار بودن، توضیح داد:« اصلا و ابدا من ممنوع‌الکار نیستم. صفر تا صد این تصمیم به ارادۀ خودم صورت گرفته است.»

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 26266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایران IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      علی دایی بزرگه، هیچ کس نمی تونه یه بزرگ ونجیب رو کوچک کنه