بازار سهام با یک سردرگمی مواجه شده است/میل به خرید سهام بالاست؛سهامداران از فضای سیاسی ترس دارند/بهترین استراتژی معاملاتی در این روزها چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت:بطور کلی سهامی که سودآوری مناسبی دارند و در صورت جریان وجه نقد آنها امکان تقسیم سود نقدی بالایی وجود دارد، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند و خرید نمادهایی که علاوه بر تقسیم سود زیاد، در مدت زمان کوتاهی سود را پرداخت می کنند می تواند بهترین استراتژی برای سهامداران خرد باشد.

نوید قدوسی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: در روزهای گذشته با اخبار غیرمنتظره‌ای از فضای سیاسی و روند مذاکرات دریافت کردیم و به همین دلیل میزان عرضه‌ها کمی با افزایش رو به رو شد. همچنین باید گفت که به طور سنتی و طبیعی میزان فروشنده‌ها در روزهای پایانی سال افزایش پیدا می کند

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در حقیقت بازار سهام با یک سردرگمی مواجه شده به طوری که میل به خرید در بازار بالاست اما ترس از فضای سیاسی و اخبار دور از انتظار مانع از افزایش متقاضان شده است.

وی افزود: متاسفانه بورس ما لیدر محور بوده و این عارضه‌ای برای بازار سهام است؛ ریشه این موضوع نیز مربوط به دو عامل، محدودیت دامنه نوسان و تشکیل شدن صف های خرید و فروش و همچنین ضعف تحلیلی بازار می‌باشد. در خصوص ضعف تحلیلی نمی توان سهامداران را مقصر دانست چراکه فضای اقتصادی و سیاسی کشورمان قابل پیش بینی و مشخص نیست و سهامداران نیز به در چنین فضایی تصمیم به دنباله‌رویی از سیگنال‌های خرید و فروش می گیرند. در خصوص حذف دامنه نوسان نیز سیاست‌گذاران و متولیان بازار واقف بر ضرورت آن هستند اما شائبه‌هایی در نحوه اجرای آن مطرح شده است اما به طور کلی فکر می کنم با عملیاتی کردن این امر فضای معاملاتی بازار بهبود بیابد.

قدوسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر بازگشت قیمتی در سال آینده رقم بخورد و ضرر سهامدارانی که با انباشت زیان مواجه هستند جبران شود، به طور حتم انگیزه فروش پیدا خواهند کرد و همین موضوع می تواند تبدیل به نقاط مقاومتی در روند و بازگشت بازار شود. در حقیقت وجود سهامداران زیان دیده می تواند بازگشت بازار را دشوار کند و بدیهیست در برخی از مقاطع که بخشی از سهامداران به نقطه سر به سر می رسند، فشار فروش افزایش پیدا کند و اصطلاحا سهام دست به دست بشود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهترین استراتژی برای سهامداران خرد، بیان کرد: زمان زیادی تا برگزاری مجامع مانده اما به طور کلی سهامی که سودآوری مناسبی دارد و در صورت جریان وجه نقد آنها امکان تقسیم سود نقدی بالایی وجود دارد، جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند و خرید نمادهایی که علاوه بر تقسیم سود قابل توجه، در مدت زمان کوتاهی سود را پرداخت می کنند می تواند بهترین استراتژی برای سهامداران خرد باشد.

قدوسی در تکمیل سخنان خود گفت: تنها درصد تقسیم سود ملاک نیست و باید به فاکتورهای دیگری همچون پرداخت زودهنگام سود در سابقه تاریخی مجامع شرکت‌ها را نیز مدنظر قرار داد. با توجه به اینکه هزینه زمانی پول زیاد است، این نکته می تواند تاثیر زیادی بر بازدهی و کسب سود سهامداران بگذارد. هر چه تقسیم سود در زمان کوتاه تری از مدت قانونی رقم بخورد، آن سهام مطلوبیت بیشتری دارد.

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
کد خبر: 26242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha