چرا ریال به پایین ترین ارزش خود رسیده است؟

تحلیل اکونومیست نشان می‌دهد که کسری تجاری ۳.۲ میلیارد دلاری مقصر اصلی افت ارزش ریال ایران طی نیمه نخست امسال بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واحد اطلاعات اکونومیست در تحلیلی درباره رکوردشکنی دلار در بازار ارز ایران نوشته است:‌ در حالی که آمار رسمی از افزایش کسری تجاری ایران خبر داده اند، ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به دلیل کمبود ارز در این کشور به پایین ترین حد رسیده است.

در تحلیل اکونومیست آمده است:‌

ارزش ریال ایران از زمان بازگشت تحریم های آمریکا در نوامبر ۲۰۱۸ افت قابل توجهی داشته است. کاهش صادرات نفت که مهمترین منبع تامین ارز خارجی برای ایران است به همراه افت قیمت نفت منجر به کاهش شدید ارزش ریال شده است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی در ماه فوریه امسال و تلاش های اخیر دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران نیز مانعی در برابر شرکت های خارجی برای همکاری با ایران بوده است. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در اواسط سپتامبر وعده داد مقادیر جدیدی ارز خارجی را به بازار تزریق کند و به صادرکنندگان مهم اجازه داد ارز صادراتی خود را مستقیما به صرافی های مجاز بفروشند. وی گفت از ماه مارس ۱۵ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است. اما این اقدامات تاثیری در کنترل قیمت ارز نداشت، به طوری که ارزش ریال طی دو هفته ۱۰ درصد کاهش یافت و برای نخستین بار هر دلار آمریکا در برابر ۳۰۰ هزار ریال معامله شد. این رقم بیش از هفت برابر نرخ رسمی ارز در ایران است. افت شدید ارزش ریال و نقدینگی فزاینده به نرخ تورم در ایران دامن زده است، به طوری که نرخ تورم ماهانه در ۲۱ سپتامبر (پایان شهریور) به ۳۴.۴ درصد رسید.


بیشتر بخوانید:

جهش رکود به جای جهش تولید! / دلار ۳۰ هزار تومانی چه بلایی سر تولید می آورد؟

اجرای دستورات FATF باعث بالاتر رفتن قیمت دلار می‌شود


در روز سوم اکتبر، رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر تکرار کرد که کاهش ارزش ریال عمدتا به دلیل عدم بازگشت ارز صادراتی شرکت ها به کشور است. به گفته وی، این شرکت ها یا تمایلی به بازگرداندن ارزهای خود به کشور ندارند و یا این که دولت ها و موسسات مالی خارجی با استناد به تحریم ها اجازه انتقال این ارزها به ایران را نمی دهند. در عین حال وی مدعی برخی موفقیت ها در حل مشکلات هم شد و گفت ۸ میلیارد دلار ارز به کشور بازگشته است. یک مشاور ارشد ریاست جمهوری هم ماه گذشته از پیشرفت در آزادسازی ۷ میلیارد دلار ارز بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی خبر داد.

 با این وجود این حقیقت غیرقابل انکار است که کسری تراز تجاری ایران عمدتا به دلیل تحریم های فزاینده آمریکا رو به افزایش است. شیوع ویروس کرونا نیز عامل دیگری برای کاهش تجارت ایران در سال جاری بوده است. صادرات غیرنفتی (بدون نفت اما شامل فرآورده های نفتی و گاز) در شش ماهه نخست سال جاری ایرانی ۳۵.۲ درصد کاهش یافته و به ۱۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. واردات در همین دوره ۲۰.۹ درصد کاهش یافته و به ۱۶.۸ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این آمار که توسط دولت ایران منتشر شده شاهد کسری تجاری ۳.۲ میلیارد دلاری در این دوره بوده ایم.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران در این دوره بوده و بنزین و پس از آن محصولات پتروشیمی مهمترین کالای صادراتی ایران بوده اند.

این آمار و تحولات تایید کننده پیش بینی های ما مبنی بر کاهش قابل توجه صادرات ایران در سال ۲۰۲۰ به دلیل تحریم ها و شیوع کروناست. افت صادرات به نوبه خود فشارها بر ریال را افزایش می دهد و در نتیجه به تورم دامن می زند.

۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 2622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha