سایه سنگین مذاکرات روسیه و اوکراین بر قیمت نفت

در پی بحبوحه مذاکرات روسیه و اوکراین و همچنین قرنطینه‌های جدید کووید-۱۹ در چین - که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد، نفت آمریکا روز گذشته، دوشنبه، با سقوط بیش از ۸ درصد به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، در روز گذشته ۸.۷۵ درصد کاهش یافت و ۹۹ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه معامله شد. شاخص بین المللی نفت خام برنت با ۸ درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.

این در حالی است که بخشی از زیان‌ها در معاملات بعدازظهر جبران شد و در نهایت WTI با کاهش ۵.۷۸ درصدی به ۱۰۳.۰۱ دلار در هر بشکه رسید و برنت با کاهش ۵.۱ درصدی، روز خود را با قیمت ۱۰۶ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه به پایان رساند.

ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی در CIBC Private Wealth US، این کاهش را به ترکیبی از عوامل ژئوپلیتیک و تقاضا نسبت داد.

به گفته این تاجر ارشد انرژی، قرار بود روسیه و اوکراین مذاکرات صلح را روز دوشنبه از سر بگیرند، در حالی که تقاضای چین در ماه مارس به دلیل قرنطینه‌های جدید ویروس کرونا کاهش می‌یابد. علاوه بر این، علاقه باز به معاملات آتی برنت کاهش یافته است، که به این معنی است که بازیگران مالی ریسک را کاهش می دهند.

بابین ادامه داد: اقدام روز دوشنبه نشان‌دهنده تغییر احساسات در روسیه/اوکراین است که باعث می‌شود معامله‌گران احساساتی تصمیم به فروش بگیرند.

قیمت نفت در اواخر فوریه با حمله روسیه به اوکراین به بالای ۱۰۰ دلار رسید و این نگرانی‌ها مبنی بر مختل شدن عرضه در بازاری که پیش از این در تنگنا بود، ایجاد کرد. این اولین باری بود که نفت از سال ۲۰۱۴ به سطح سه رقمی رسید. صعود به همین جا متوقف نشد. WTI هفته گذشته تا ۱۳۰.۵۰ دلار معامله شد و برنت تقریباً به ۱۴۰ دلار رسید.

همچنان، با وجود افت شدید روز دوشنبه، هر دو برنت و WTI همچنان بیش از ۳۰ درصد در سال افزایش دارند.

جان کیلداف، شریک Again Capital، گفت: «ما برای اولین بار در مدتی پیش یک ترس از تقاضا داریم. وی با اشاره به اینکه قیمت بالای سوخت در سرتاسر جهان باعث از بین رفتن تقاضا می شود، افزود: قفل قرنطینه کووید در چین بازار را به وحشت انداخته است.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز سه‌شنبه، در ساعت ۷:۰۳ به وقت تهران، با کاهش ۳.۸۱ درصدی در هر بشکه، ۱۰۲ دلار و ۸۳ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۳.۸۸ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۹.۰۱ دلار معامله شد.

کاهش قیمت طلا در پی افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۸۲درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۹۴ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

قیمت طلا در روز دوشنبه با افزایش بازدهی خزانه‌داری آمریکا به دلیل انتظارات افزایش نرخ بهره کاهش یافت و ریسک‌پذیری بیشتر به امید صلح بین روسیه و اوکراین از جذابیت شمش به عنوان پناهگاه امن، کاست.

در معاملات روز گذشته، هر اونس طلا با ۱.۶ درصد کاهش به یک هزار و ۹۵۳ دلار و ۴۰ سنت رسید.

افزایش بازدهی خزانه داری یکی از دلایل کلیدی کاهش قیمت طلا است. همچنین به نظر می‌رسد بازار در نشست FOMC در روز چهارشنبه قیمت‌گذاری می‌کند که در آن فدرال رزرو ممکن است چرخه انقباض را آغاز کند. به گفته مارگارت یانگ، استراتژیست در DailyFX، این یک عامل منفی برای طلا است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به این واقعیت که هر دو طرف مایل به گفت‌وگو هستند، من فکر می کنم که بدترین بحران اوکراین احتمالا پشت سر ماست. بعید به نظر می رسد که قیمت طلا به این زودی ها از بالاترین سطح قبلی هفته گذشته فراتر رود یا به بالاترین حد خود برسد.

بازده خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده صبح دوشنبه به ۲.۰۹ درصد رسید که بالاترین میزان از ژوئیه ۲۰۱۹ است و به طور گسترده انتظار می رود فدرال رزرو ایالات متحده نرخ های بهره را در یک رویداد دو روزه در اواخر این هفته افزایش دهد.

طلا نسبت به افزایش نرخ های بهره آمریکا که هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد، بسیار حساس است.

نقره نیز با کاهش ۰.۶۸ درصدی، ۲۵ هزار و ۱۲۵ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۰.۳۰ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۵۳۶ دلار قیمت خورد.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 26213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha